Selecteren van exportmarkten

Exporteren draagt bij aan de groei van jouw onderneming. Maar de wereld is groot. Welke landen bieden de meeste kansen voor jouw product? Verschillende factoren spelen een rol bij een landenverkenning en de juiste keuze van (nieuwe) exportmarkten.

Gebruik de KVK Export Nieuwe Markten tool

De KVK Export Nieuwe Markten tool helpt jou bij het selecteren van exportmarkten. Het geeft een eerste inzicht in de voor jou meest interessante exportlanden. De tool werkt eenvoudig: selecteer de meest relevante indicatoren en maak gebruik van de wegingsfactor. Is een indicator van groot belang? Verschuif dan de blauwe knop naar boven. De tool geeft uiteindelijk een overzicht van landen en behaalde scores. Hoe hoger de score, hoe interessanter het land voor jou als exportmarkt. Beperk je in eerste instantie tot één of hooguit een paar markten. De benadering en bewerking van een (nieuwe) buitenlandse markt vraagt namelijk meer tijd en aandacht dan de binnenlandse markt.

Belangrijke aanvullende factoren

Naast de indicatoren in de KVK Export Nieuwe Markten Tool spelen de volgende factoren ook een rol. Zeker indien jouw kansrijke exportmarkten zich buiten de Europese Unie (EU) bevinden.

  1. Invoerverboden
    Sommige landen hebben een importverbod op bepaalde producten. Een land bepaalt bijvoorbeeld dat zij geen voertuigen toelaat die ouder zijn dan een bepaald bouwjaar. Of er is sprake van een boycot. Denk bijvoorbeeld aan de huidige boycot van Rusland op Europese landbouwproducten (als reactie op de sanctiemaatregelen van de EU). Kies je voor een exportmarkt in de EU? Dan geldt vrij verkeer van goederen en zijn er minder belemmeringen. Wel kan sprake zijn van aanvullende nationale voorschriften. Bijvoorbeeld dat de etikettering van voedingsmiddelen gesteld is in de taal de lidstaat. Als jouw product een gevaar voor consument of milieu oplevert mogen andere lidstaten uiteraard jouw product verbieden of uit de handel nemen.

  2. Invoerrechten en andere lokale heffingen
    In het onderlinge handelsverkeer heffen EU-lidstaten geen invoerrechten. Maar ga je exporteren naar afnemers buiten de EU dan is de kans groot dat jouw klant invoerrechten (en eventuele andere lokale heffingen) betaalt in zijn land. Het tarief van invoerrecht verschilt per product en per land. Een te hoog tarief zorgt ervoor dat jouw product te duur wordt.

    Tip: de EU heeft met verschillende landen handelsovereenkomsten gesloten. Daardoor hoeft een importeur uit een overeenkomstland meestal geen of minder invoerrechten te betalen. Voorwaarde is dan wel dat jouw producten geheel verkregen of voldoende bewerkt zijn in de EU.

  3. Producteisen
    Landen stellen veiligheidseisen aan producten. Dat jouw product bijvoorbeeld is voorzien van CE-markering, wil niet automatisch zeggen dat het daardoor voldoet aan de eisen die andere landen (buiten de EU) stellen. Netspanning, stopcontacten en stekkers zijn wereldwijd ook niet uniform. Ga na in hoeverre jij het product moet en kan aanpassen naar de maatstaven van het doelland.

NL Exporteert app

Wil je meer kennis opdoen over één of meerdere exportmarkten? Een handige tool is de NL Exporteert app. De app biedt per land veel nuttige informatie zoals actuele wet- en regelgeving, marktkansen, markrapporten en do’s and don’ts.

Meer bronnen voor marktinformatie

Ook onderstaande bronnen helpen jou bij het verzamelen van informatie over exportmarkten:

Heeft deze informatie je geholpen?