Contacten leggen

Zakendoen in Duitsland kan op verschillende manieren. Wil je zelf in Duitsland potentiële klanten bezoeken? Of schakel je hiervoor een lokale partner in? In de praktijk geven Duitsers bij het zakendoen vaak de voorkeur aan contact met Duitse zakenpartners of bedrijven.

Een Duitse verkoper in dienst nemen of inhuren vergemakkelijkt het zakendoen. Andere mogelijkheden zijn een Duitse handelsagent aanstellen, een Duitse distributeur zoeken of zakendoen vanuit een eigen vestiging in Duitsland. Waarvoor je ook kiest: zorg dat jouw Nederlandse bedrijf een voor Duitsers aantrekkelijke uitstraling heeft. Denk aan een Duits telefoonnummer en een Duitstalige website plus verkoopmateriaal. Hoe je jouw zaken in Duitsland organiseert, hangt af van je marktkansen, product en beschikbaar budget.

Handelsagent of distributeur

Werken met een lokale partner zorgt voor een snelle start in een nieuwe markt. De distributeur of agent kent de gewoontes van zijn land, spreekt de taal en heeft al een netwerk. De verschillen tussen een distributeur en agent zijn:

  • Een distributeur koopt jouw goederen en wordt eigenaar, de handelsagent niet. In het geval van de handelsagent lever en factureer je rechtstreeks aan de klant. De distributeur koopt voor eigen rekening en risico producten bij jou en levert deze door aan de eindgebruiker. In het laatste geval onderhoud je dus geen directe contacten met de Duitse eindklant.
  • De distributeur bepaalt zijn eigen winstmarge. De handelsagent krijgt commissie over de verkoop.
  • De handelsagent heeft in Duitsland (en andere EU-landen) een beschermde positie gebaseerd op een uniforme Europese richtlijn (86/653/EG). Deze staat ook in het ‘Handelsgesetzbuch’(§ 84 – 92c). Dit is op zich geen probleem, maar heeft wel gevolgen wanneer je de samenwerking met de handelsagent beëindigt. Je krijgt dan met de Duitse goodwillregels te maken.

Welke manier je ook kiest, zorg dat je de afspraken schriftelijk vastlegt. De brancheorganisatie Verbond van Nederlandse Handelsagenten en Importeurs en de International Chamber of Commerce (ICC) Nederland hebben hier modelcontracten voor. Gebruik deze als basis. Het is verstandig juridische ondersteuning in te schakelen bij het opstellen van een overeenkomst, aangepast aan je (specifieke) situatie.

Eigen vestiging

Als je in Duitsland een nevenvestiging of filiaal opent, moet je, anders dan in Nederland, je bedrijfsactiviteit binnen een maand registreren bij het Gewerbeamt van de gemeente waar het bedrijf gevestigd is. Dat is dus niet de Duitse Kamer van Koophandel. Je bepaalt natuurlijk zelf onder welke rechtsvorm je de vestiging aanmeldt. Mogelijkheden zijn onder andere een eenmanszaak (Einzelfirma), Vennootschap onder Firma (Offene Handelsgesellschaft, OHG), een maatschap (Gesellschaft bürglichen Rechts, GbR) of een Besloten Vennootschap (Gesellschaft mit beschränkter Haftung, GmbH).

Afhankelijk van de rechtsvorm en/of bedrijfsactiviteit is een inschrijving in het Duitse Handelsregister of in de Handwerksrolle wel of niet verplicht of aan te raden. De verschillende regionale Amtsgerichten (Kantongerechten) beheren het Handelsregister. De regionale Handwerkskammern beheren de Handwerksrolle. Laat je goed voorlichten over wat voor jou fiscaal en juridisch het meest gunstig is.

De regels voor het Gewerberegister, Handelsregister of de Handwerksrolle zijn voor Nederlandse en Duitse bedrijven gelijk. De Duitse Kamers helpen je graag verder bij het vinden van de juiste contacten en jouw eventuele registratie.

Enterprise Europe Network

Enterprise Europe Netwerk (EEN) biedt toegang tot een professioneel netwerk van 600 organisaties in ruim 60 landen waaronder Duitsland. In de digitale databank van EEN staan profielen van Duitse bedrijven die op zoek zijn naar samenwerkingspartners. EEN ondersteunt je bij het vinden van de juiste match.

Duits-Nederlandse Handelsdagen

Via de Duits Nederlandse handelsdagen in Papenburg (voorjaar) en Mönchengladbach (najaar) kom je eenvoudig in contact met Duitse ondernemers. KVK en de Duitse IHK organiseren deze dagen gezamenlijk.

Beursland Duitsland

Duitsland is een beursland bij uitstek. Het bezoeken van een lokale vakbeurs geeft snel inzicht in de Duitse markt. Daarbij is het de fysieke plek om eerste contacten te leggen en een netwerk op te bouwen. Een overzicht van de vele lokale beurzen en tentoonstellingen vind je op de website van AUMA Trade Fair database. Je kunt zelfstandig beurzen bezoeken of aansluiten bij handelsmissies.

Ambassadenetwerk

Nederland heeft in Duitsland een uitgebreid ambassadenetwerk. Naast een ambassade in Berlijn en meerdere honorair consulaten zijn er NBSO’s in Frankfurt am Main, Hamburg en Stuttgart gevestigd. De medewerkers kennen de Duitse markt en hebben een lokaal netwerk. Zij ondersteunen je lokaal bij vragen over zakendoen in Duitsland.

Heeft deze informatie je geholpen?