Ondernemers

Snelle technologische ontwikkelingen, consumenten die steeds meer en vaker online aankopen doen, grote retailketens die wankelen en omvallen. Hoe speel je als ondernemer slim in op nieuwe ontwikkelingen? Lees de verhalen van andere ondernemers en tips van deskundigen over zaken als social media, samenwerking, blurring, multi-channelstrategie, trends, kansen, bedreigingen en succesfactoren.

Voor fietsspecialist Roelofs zijn klanten ambassadeurs

Zichzelf op de borst kloppen is niet des Roelofs. En een geheim voor succes heeft hij niet. Zijn grootste kracht is verbinding maken met zijn klanten. En dat wordt heel concreet met een eigen wielerclub, een mountainbike-club en een ski-club. Om de zondag fietst er een peloton van zestig klanten met het logo van Roelofs op de rug over de Veluwe.

Lees hoe Roelofs van zijn klanten ambassadeurs maakt

Vakkennis en toewijding verklaren succes Warenhuis Vanderveen

Je moet van goeden huize komen om als retailer in deze tijd je zaak succesvol te laten draaien. Consumenten zijn kritisch en online winkelen wordt steeds gemakkelijker. Nico Vanderveen (55) ligt hier niet wakker van. Wel maakt hij zich zorgen om ontsierende leegstand om zijn warenhuis heen. Wat is zijn antwoord hierop?

Lees wat de succesformule van Nico Vanderveen is

Achteroverleunen is geen optie

Patisserie de Rouw

Als je denkt dat je vijf jaar achterover kunt leunen met het concept wat je nu hebt, dan heb je het echt helemaal mis. De consument verandert, speel in op de wensen van de huidige consument en onderscheid je zelf. Arthur en Doris de Rouw, eigenaren van Patisserie de Rouw vertellen hoe zij inspelen op de digitale transformatie en de klant van de toekomst.

Bekijk de video

Automatisering laat strandtent soepel draaien

Een strandtent is misschien niet het soort bedrijf waar je veel automatisering verwacht. Maar voor Robin de Visser van Strandpaviljoen 'De Dam' in het Zeeuwse Vrouwenpolder is het must om met een beperkt personeelsaanbod zijn zaak soepel te laten draaien. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers in de retail.
Lees welke ICT-verbeteringen Robin de Visser heeft toegepast

‘Big’ data toepassingen voor de retail

Ongemerkt verzamel je binnen jouw bedrijf al heel veel data; van verkooptransacties, bezoekers aan je website of metingen van sensoren of dataloggers. En er komt steeds meer open data van derden beschikbaar. Snelle computers en slimme software kunnen deze veelal gratis data omzetten in waardevolle informatie. Waardoor je minder geld hoeft uit te geven aan dure marktonderzoeken of advertenties. Vier voorbeelden laten zien hoe data jou als retailer kan helpen en hoe je hiermee aan de slag kunt.
Bekijk de voorbeelden

De koffiekoers van snelgroeier Doppio Espresso

Door de waan van de dag kan het moeilijk zijn de uitgangspunten van je onderneming in het vizier te houden. Zeker bij sterke groei. Jonathan Teoh (35) mede-eigenaar van de espressobars Doppio Espresso dreef af van de kern. Hij greep op tijd in.

Zo blijf je op koers bij snelle groei

Locatiescan

Je bent (startend) ondernemer en zoekt een geschikte locatie voor je business-to-consumer bedrijf. Waar zitten jouw klanten en wat is de concurrentie? De Locatiescan geeft je snel inzicht. Met de uitkomst maak je een bewuste locatiekeuze of leg je de basis voor een financieel plan.
Meer informatie

'De koek wordt niet groter of kleiner, hij wordt anders verdeeld'

Consumentengedrag verandert razendsnel. Met de groei van online winkelen staat de positie van de fysieke winkel onder druk. Hoe kun je in het huidige digitale tijdperk klanten naar je winkel trekken?
Lees verder