Marketing

11 manieren om meer uit je website te halen met CRO

Gaan bezoekers van je website weinig over tot een download, reservering of aankoop? Je kunt dit oplossen met conversieoptimalisatie. CRO-specialist Yannick Fleer geeft elf verbetertips, variërend van de belangrijkste informatie op de juiste plek zetten tot afleiding verminderen.

Conversieoptimalisatie (of Conversie Ratio Optimalisatie, CRO) is een hele mond vol, maar wat is CRO precies? CRO is een manier om meer websitebezoekers aan te zetten tot een download, reservering of aankoop.

Voordelen CRO

Door je website qua CRO te verbeteren, krijg je een hogere conversieratio. Ofwel: er gaan meer bezoekers over tot actie zoals het downloaden van een brochure of een aankoop. Een belangrijk voordeel, want zo verhoog je de kans op extra omzet en winst.

Yannick Fleer, eigenaar en CRO-specialist bij SEO For You, geeft elf tips voor het verbeteren van CRO voor je website. “Ik heb deze strategieën uitvoerig getest. Ze werken voor elke website, ongeacht het template of de branche.”

1. Verlaag drempels

Onderzoek wat voor je klanten redenen zijn je product of dienst niet te kopen en neem deze drempels weg. Denk aan hoge verzendkosten, een lange levertijd of te veel gegevens moeten invullen voor een aankoop.

Wat voor je klanten drempels zijn, weet je door het hen te vragen. Of kijk in de statistieken van je website naar het moment waarop klanten afhaken. Wanneer je de drempels weet, kijk dan of je deze kunt wegnemen of verlagen. Ga bijvoorbeeld na of je bij een aankoop minder gegevens nodig hebt van je klant.

2. Zet informatie aan de linkerkant

Zorg dat een potentiële klant meteen de belangrijkste informatie ziet, door deze aan de linkerkant bovenaan de pagina te plaatsen. Onderzoek laat namelijk zien dat lezers volgens een F-patroon kijken.

Heatmap onderzoek toont een F-patroonHeatmap onderzoek toont een F-patroon

Wil je je conversie verhogen, zet dan een van de volgende elementen links bovenaan op de pagina:

  • de drie grootste voordelen voor je klant, bijvoorbeeld ‘Jouw freelance SEO-specialist die je opbrengst en bezoekersaantal met 431% verhoogt’.
  • een aanbeveling van een klant, bijvoorbeeld een review of een tweet.
  • een call-to-action, bijvoorbeeld een knop met ‘reserveer’, ‘koop nu’ of ‘neem contact op’.

3. Gebruik beeld

Gebruik video’s en afbeeldingen om je (onbekende) product te laten zien. Voordeel van beeld is ook dat je goed uit kunt leggen wat het voor je klant kan betekenen. Je bereikt dan het visuele hersendeel van je klant en stimuleert daarmee de actiestap. Je kunt video’s en afbeeldingen zelf maken of rechtenvrije stockfotografie en -video’s gebruiken.

Verklein afbeeldingen, zodat de je website snel blijft. Ga voor een maximale afbeeldingsgrootte van vijfhonderd KB voor een kleine foto en een MB voor een achtergrondfoto. Foto’s verklein je met bijvoorbeeld imagecompressor.com, de Wordpress plugin Smush of een van de vele andere tools die je online vindt.

Zorg er ook voor dat de persoon op de foto in de richting kijkt waar jij wilt dat je bezoekers kijken, dus naar je call-to-action knop. Kijkt de persoon op de foto naar links, plaats dan de call-to-action knop links op je foto of links naast je foto.

4. Gebruik weinig hyperlinks

Voorkom dat een bezoeker je website verlaat via linkjes naar andere pagina’s of websites. “Dit verlaten noemen we dit een conversielek”, legt Fleer uit. “Met iedere hyperlink waar je bezoeker op kan klikken loop je het risico dat hij de pagina verlaat voordat hij een aankoop doet. Hoe komt hij dan weer terug op je website? In de praktijk zien we dan ook een hogere conversie wanneer er maar een actie mogelijk is op de pagina.” Verwijder daarom overbodige hyperlinks. Controleer of de pagina een doel heeft met een call-to-actionknop, bijvoorbeeld: reserveer, koop of download.

5. Gebruik volledige en juiste productinformatie

Check of je productinformatie en informatie over het aankoopproces volledig en juist is. Onduidelijkheid over verzendkosten, voorraad, maat of kleur kan ervoor zorgen dat een klant naar een concurrerende website gaat.

Om deze tip te verwerken, bekijk de productinformatie op je website en die van je concurrenten. Ontbreekt belangrijke informatie op je website? Vul je productinformatie dan aan.

6. Verbeter je call-to-actionknop

Zorg voor een overtuigende call-to-actionknop (CTA). De CTA is de knop waarop een actie staat, zoals ‘reserveer’, ‘download’ of ‘voeg toe aan winkelmand’. Voor een betere conversie zorg je dat deze knop aan drie voorwaarden voldoet.

Glashelder

Allereerst moet de te nemen actie van de CTA glashelder zijn voor je bezoeker. Fleer licht toe: “Als je mensen niet vertelt wat ze moeten doen, dan is de kans klein dat ze overgaan tot de gewenste actie. Voor een bezoeker is minder duidelijk wat er gebeurt als hij op ‘klik hier’ klikt dan op ‘reserveer nu’. Daarom zal hij eerder op de laatste tekst klikken. Als je een aanbieding hebt, kun je de knop verleidelijker maken door ‘bespaar 10%’ te gebruiken in plaats van ‘koop nu’.

Contrasterende kleur

Is je pagina wit? Kies dan voor een oranje of groene knop. Is je pagina groen? Ga dan voor een andere knalkleur. “De CTA-knop moet eruit springen. Zoek contrast”, benadrukt Fleer.

Sticky

Wanneer je pagina een call-to-action heeft, gebruik dan een sticky CTA-knop. Die beweegt met de bezoeker mee als hij naar boven of beneden scrolt. Als hij klaar is voor actie kan hij direct iets bestellen. Je stelt dit in door de knop in je hoofdmenu te zetten. Ook wel ‘hoofdnavigatie’ genoemd, die is op elke pagina hetzelfde en is altijd zichtbaar. Wil je geen sticky CTA-knop? Voeg dan een CTA-knop toe op meerdere plekken op je pagina. Op die manier hoeft je bezoeker niet lang te zoeken voordat hij iets kan bestellen.

7. Maak je website mobielvriendelijk

Mobiel verkeer steeg in 2020 naar bijna 56% van de gebruikers van het internet. Maak je website daarom gebruiksvriendelijk voor mobiele bezoekers. “Op je mobiele website werkt een klikbaar e-mailadres of telefoonnummer goed”, vertelt Fleer enthousiast. “Met name als je een dienst verleent. Bezoekers kunnen dan direct bellen en dat betekent zaken doen.”

Voeg een klikbaar e-mailadres of telefoonnummer bovenaan je website toe of laat het meescrollen met de lezer als sticky knop. Je maakt deze tekst klikbaar door HTML-code toe te voegen, bijvoorbeeld:<a href="tel:0612345678">Bel ons op 0612345678</a>.

8. Benut je achtergrond

Gebruik je achtergrond om aan te geven dat je website onder de vouw (het zichtbare stuk tekst) doorgaat. Zet op je achtergrond bijvoorbeeld schuine lijnen of abstracte figuren (een soort ‘behang’). Gebruik je een video of beeld? Benoem dan daarboven: ‘onder de video gaat de tekst verder’.

9. Verwerk externe autoriteit

Licht externe autoriteiten uit. “Externe autoriteit wekt namelijk vertrouwen”, verklaart Fleer. “Heeft je product een keurmerk? Of werk je samen met een bekende en betrouwbare partner? Dan hebben je bezoekers ook meer vertrouwen in je product of dienst.”

Een autoriteit is iemand met verstand van het product of de dienst die je verkoopt. Zelf ben je een autoriteit, maar er zijn ook andere, externe autoriteiten. Bijvoorbeeld partners of influencers waarmee je werkt, certificaten en keurmerken die je hebt en klanten waar je trots op bent. Benoem die op je website.

10. Toon sociale bewijskracht

Voeg klantbeoordelingen toe op je website als sociale bewijskracht. Als andere mensen je aanbevelen, wekt dat namelijk vertrouwen. 93% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews.

Je kunt sociale bewijskracht toepassen door reviews, klantcases of citaten van klanten op je website te zetten. Het helpt als je bezoeker zich herkent in de persoon die de review geeft.

Ontvang je negatieve reviews? Geen stress. Klanten willen zien dat jij goed omgaat met kritiek en problemen oplost. Reageer daarom op de negatieve reviews en kom samen met de klant tot een oplossing.

11. Licht 3 voordelen uit

Benoem de drie grootste voordelen van je product of dienst voor je klant, zelfs als ze voor de hand liggen. Nobelprijswinnaar en onderzoeker Daniel Kahneman legt uit dat we dagelijks meer dan 10.000 (micro-)beslissingen nemen. Voornamelijk onbewust. Die beslissingen worden door twintig punten beïnvloed, waaronder groepsdenken, vooroordelen en een laag risico. Door de belangrijkste voordelen van je product uit te lichten, overtuig je het onbewuste deel en zorg je voor erkenning van aannames. Een eerste indruk is hierbij belangrijk. Plaats deze voordelen daarom op een plaats waar iedereen ze meteen ziet (tip 2) en in de buurt van je call-to-actionknop (tip 6).

Een succesvolle site

Haal het beste uit de website en webshop door steeds te vernieuwen. Bekijk de video voor inspiratie.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Kijk naar andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel