6 handige tips voor meer volgers en verkoop via Instagram

Je wilt meer klanten vinden en bereiken via Instagram. Je hebt een profiel aangemaakt en een aantal berichten geplaatst, maar krijgt weinig reacties of nieuwe volgers. Benieuwd hoe andere ondernemers duizenden volgers en interacties krijgen of producten verkopen via Instagram? Laat je inspireren door hun verhalen. Of ga direct aan de slag met de zes tips van Instagramexpert Kirsten Jassies.

Bepaal voordat je aan de slag gaat met Instagram eerst of dit wel het juiste socialmediakanaal is voor je bedrijfsdoelstellingen. Dit doe je onder andere door te bedenken waar je potentiële klanten het meest actief zijn. Instagram heeft meer dan 8,5 miljoen gebruikers in Nederland. Dit zijn vooral vijftien- tot veertigjarigen die houden van mooie foto’s en korte, interactieve video’s. Volgens social media expert Kirsten Jassies is de app zo populair vanwege het persoonlijke karakter. “Met verhalen, selfies en video’s laat je jezelf en de medewerkers achter je product of dienst zien.” Met de tips van Jassies ga je creatief en doelgericht aan de slag op Instagram.

1. Kies Instagram voor bedrijven

Op Instagram heb je de keuze uit een normaal account of een bedrijfsaccount. Voor iedereen met zakelijke doelstellingen is een bedrijfsaccount beter. Dit biedt namelijk meer mogelijkheden. Een bedrijfsaccount toont bijvoorbeeld standaard een contactknop op je profielpagina. Zo kan een potentiële klant je makkelijk bereiken als die dat wil. Ook krijg je toegang tot statistieken zodat je kunt zien hoe je content bekeken wordt. Of wat de beste tijd is om je Instagrampost te plaatsen. Tot slot is het makkelijker om op Instagram te adverteren met een professioneel account. Als je nu een normaal account hebt, kun je overschakelen naar een professioneel account. Dit is gratis.

2. Bepaal je doel

Volgens Jassies zijn er voor Instagram twee doelstellingen waar je als beginner het beste op kunt focussen:

  • Bind nieuwe volgers aan je bedrijf, oftewel vergroot je naamsbekendheid.
  • Versterk de relatie met je huidige volgens.

Maak je doelstellingen concreet en meetbaar: ‘Mijn doel is een x aantal nieuwe volgers per maand en een x aantal likes of reacties per bericht.’ Kijk met behulp van de statistieken welke berichten, stories, reels of andere content bijdragen aan je doelstellingen. Die inzichten gebruik je weer bij het maken van nieuwe content.

Je leert je doelgroep steeds beter kennen, dus het is telkens leuker en makkelijker om je content daarop af te stemmen.

3. Maak unieke content

Concreet zijn er volgens Jassies drie soorten content die je goed op Instagram kunt delen: kennis, inspiratie en je persoonlijke verhaal. “Ondernemers weten vaak niet wat ze moeten vertellen of delen. Maar iedereen heeft een eigen verhaal of specifieke kennis. Er zijn meer organisaties die jouw product of dienst verkopen, maar de mensen en het verhaal achter je bedrijf zijn uniek. Laat dat zien aan je volgers.”

Kennis en tips

Deel de kennis die je hebt van jouw vakgebied. Help je volgers bijvoorbeeld met een specifiek probleem of geef ze tips. Zo plaatst Groene Vingers Delft regelmatig how-to video’s, waarin een medewerker vanuit de winkel iets uitlegt en voordoet. Van een reel – een korte, gemonteerde video - met zeven tips om je planten te verpotten tot twee leuke manieren om terracottapotten voor buiten te stylen.

Video’s en selfies

Wil je een product onder de aandacht brengen? Maak er dan een foto van in je kantoor of bij je thuis, tipt Jassies. “Of laat zien hoe je het product op verschillende manieren kunt gebruiken. Experimenteer, probeer dingen uit en kijk wat werkt. Herkenbaarheid werkt ook goed. Heb je bijvoorbeeld een mooie trap, gebruik die dan steeds als achtergrond.”

Verhaal achter je bedrijf

Volgens Jassies werkt het goed om toe te lichten welke keuzes je maakt als ondernemer. “Deel het hogere doel van je producten of diensten en speel in op emotie en passie. Heb je een nieuwe collectie, vertel dan ook iets over hoe deze bijdraagt aan duurzaamheid. Leg bijvoorbeeld uit dat je producten maakt van organisch katoen. Vertel ook waarom je dat belangrijk vindt en wat je volgers eraan hebben. Zeg iets over hoe gezond en voedzaam je recepten zijn. Of misschien worden klanten gewoon blij van je producten, deel dan vooral het plezier.”

We steken graag tijd en energie in Instagram, omdat het veel oplevert.

4. Plan je content

Bedenk en maak een groot deel van je Instagram posts vooraf, tipt Jassies. “Veel ondernemers zijn druk en hebben geen tijd om elke dag iets te posten. Ik kom uit de tijdschriftenbranche en daar werk je altijd vooruit. Denk dus in vaste rubrieken, net zoals een magazineredactie. Dat scheelt je een hoop stress en zo weten volgers ook wat voor content en onderwerpen ze van jou kunnen verwachten.”

Je kunt zelf rubrieken bedenken of aansluiten op veelgebruikte rubrieken. Als voorbeeld geeft Jassies #meatlessmonday als je iets met voeding doet. Of #feelgoodfriday als je elke vrijdag wil inspireren met een positief gevoel rondom je product of dienst. Je kunt ook inhaken op feestdagen of speciale dagen als Nationale Complimentendag. Er zijn verschillende online tools waarmee je een Instagram post inplant, zoals Hootsuite, Planoly of Coosto.

5. Wees sociaal

Volg en reageer zelf ook actief op andere accounts. “Zoek voor jouw vakgebied via hashtags waar gelijkgestemden zijn”, adviseert Jassies. “Denk als plantenwinkel aan tags als #urbanjungle of #plantslover. Daar zijn meer dan 8 miljoen berichten over geplaatst. Als vrouwelijke ondernemer volg ik bijvoorbeeld #girlboss of #womenentrepreneur. Kijk welke personen hierover praten. Die kun je zelf gaan volgen of je reageert op hun berichten. Soms zullen ze jou ook weer terug volgen. En zo bouw je langzaam je netwerk op.”

Stel vragen

Instagram inzetten wordt volgens Jassies leuk wanneer je mensen raakt en ze reageren op je bericht. “Maar wederzijdse interactie heeft tijd nodig. Een leuke manier om met je volgers in gesprek te gaan is door hen een vraag te stellen. Stel alleen een vraag waarop je ook echt het antwoord wilt weten. Het moet geen standaard foefje zijn, zoals ‘Wat doe je dit weekend?’ als je dit eigenlijk niet interesseert. Stel een inhoudelijke vraag die past bij jouw vakgebied en het bericht dat je plaatst.”

We zochten heel actief interactie met anderen, in de hoop dat zij ons platform ook interessant vonden om te volgen.

6. Groei met advertenties of Instagram shopping

Wil je een andere doelgroep bereiken of een product of dienst onder de aandacht brengen bij mensen die jou nog niet volgen? Dan kun je adverteren op Instagram. Want met een normale, niet betaalde post bereik je lang niet iedereen.

Heb je een webshop? Dan kun je Instagram Shopping toevoegen aan je account. Zo kunnen klanten met één druk op de knop vanuit je Instagram post naar je webshop navigeren. Lees hoe ondernemer Wieske Volker van WiezeWasjes haar producten verkoopt via Instagram advertenties.

Zo gebruiken andere ondernemers Instagram

Ondernemers Amber Geurts , Marlies van der Kolk en Barbara van Rest vertellen hoe zij via Instagram nieuwe klanten en meer omzet hebben gekregen.

Nieuwe klanten van ver

Groene Vingers Delft is een planten- en woonwinkel. Eigenaar Amber Geurts vertelt hoe ze Instagram inzet om volgers te inspireren met een ruime keuze aan planten, interieuraccessoires en cadeaus.

“Instagram was voor ons eerst bijzaak maar is nu echt een serieuze dagtaak geworden”, vertelt Geurts. “We steken er graag tijd en energie in omdat het veel oplevert. We posten elke dag een foto of leuk filmpje. Dat doen we afwisselend met ongeveer vijf medewerkers. Eén medewerker is eindverantwoordelijk en houdt de huisstijl in de gaten.”

Groene Vingers Delft is vooral tijdens corona snel gegroeid. “Veel mensen zaten thuis en zagen onze tips en inspiratie om je huis leuk in te richten met planten en accessoires. Onze volgers krijgen een blij gevoel van onze content en worden geïnspireerd door onze producten en tips.” Geurts en haar collega’s brengen alles met veel gevoel en positiviteit, dat vinden ze belangrijk. “Wees vooral jezelf. Hoe je overkomt in de winkel, moet hetzelfde zijn als hoe je overkomt op Instagram.”

Instagram leverde Geurts veel nieuwe klanten en verkoop op. “We hebben nu ook veel klanten van veraf. Denk aan Groningen, Limburg, België en Duitsland. Uiteindelijk zijn we ook een webshop begonnen zodat deze klanten makkelijker onze producten kunnen kopen. Dan hoeven ze niet helemaal naar onze winkel in Delft te komen.”

Meer volgers en omzet

Marlies van der Kolk en Barbara van Rest van Haagse Schatten promoten via hun website en social media lokale Haagse ondernemers. “Dankzij onze tips op Instagram brengen veel volgers een bezoek aan de lokale ondernemers die aan ons platform zijn verbonden.”

“We zijn geleidelijk aan gegroeid”, vertellen Van Rest en Van der Kolk. “In het begin volgden we zelf relevante kanalen. We zochten heel actief interactie met anderen, in de hoop dat zij ons platform ook interessant vonden om te volgen. Dat leverde steeds meer volgers op. Inmiddels komen de nieuwe volgers eigenlijk vanzelf en zoeken we vooral interactie met onze volgers.”

Van Rest en Van der Kolk merken dat als ze een foto of verhaal van zichzelf plaatsen, er direct een toename in interactie is. Ook videocontent doet het erg goed. “Je leert je doelgroep steeds beter kennen, dus het is telkens leuker en makkelijker om je content daarop af te stemmen. Vooral de ‘Franse schatten’ doen het goed. Er is een enorme piek in de likes en reacties als we iets posten over een Frans restaurantje of de Franse markt Le Marie Marché." De twee ondernemers leren nog steeds nieuwe dingen over het platform. Zo zijn ze nu meer bezig met Instagram Reels, waarbij ze in korte video's een van de schatten uitlichten.

De activiteiten op Instagram leveren leuke reacties én meer omzet op. “Het is heel leuk om van de aangesloten ondernemers te horen dat klanten via ons Instagramkanaal bij hen terecht zijn gekomen. Of dat ze meer aanmeldingen voor hun evenement krijgen dankzij onze berichten. En als we een post plaatsen over onze Haagse Schatten cadeaubon, komen er altijd meer bestellingen binnen.”