Marketing

Adverteren op social media: laagdrempelig en doelgericht

Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, Twitter, TikTok of LinkedIn. Je kunt al starten vanaf een tientje en betaalt afhankelijk van het resultaat. Ontdek de basis van socialmedia-adverteren in een notendop.

“Adverteren op kan al op kleine schaal”, vertelt socialmedia-expert Mercede van de Wiel van online marketingbureau Afdeling Online. Om ondernemers op weg te helpen met social advertising, geeft ze de belangrijkste basisinformatie en een aantal handige tips.

Het voordeel van betaalde advertenties op social media

“Het grote voordeel van adverteren op Facebook of andere social media, is dat je zelf kiest wie je advertentie ziet”, vertelt Van de Wiel. Je kunt je publiek selecteren op basis van leeftijd, locatie of interesses. Je dienst of product komt op de tijdlijn van nieuwe mensen die jou (nog) niet volgen, dus je bereikt ook nieuwe potentiële klanten. Dat is anders wanneer je berichten gratis op social media plaatst. Steeds meer organisaties zijn actief geworden op social media, dus netwerken filteren op relevantie voor de gebruikers. Betaald bereik via advertenties is daardoor bijna een noodzaak geworden.

Socialmediacampagne opzetten in 6 stappen

Start met adverteren op social media met de onderstaande stappen:

1. Zet je socialmediastrategie uit

Wat wil je bereiken met je adverentie op social media? Wil je meer likes voor je Facebookpagina, meer bezoekers op je website of klanten werven voor een nieuw product? En voor welke doelgroep is jouw advertentie bedoeld? Bedenk allereerst een strategie en zet uiteen wat je doelen zijn en wie je doelgroep is. Dit verwerk je in een (social media) marketingplan.

“Het is verstandig eerst te ontdekken wat je doelgroep typeert en op welk socialmediakanaal je doelgroep zich bevindt. Doe bijvoorbeeld vooraf onderzoek onder bestaande klanten of zet een aantal kleinschalige advertenties uit bij verschillende groepen op verschillende platformen. Hoe specifieker je de doelgroep maakt, hoe hoger het percentage geïnteresseerden onder de ontvangers is. Daardoor besteed je je marketingbudget zo efficiënt mogelijk. Door te kijken waar testadvertenties goed scoren, krijg je een beter idee van hoe en waar je potentiële klanten kunt bereiken.”

2. Bedenk een opvallende promotie

Bedenk op welke manier je advertenties gaan opvallen op social media. Je kunt kiezen uit verschillende formats zoals beeldadvertenties, videoadvertenties of stories-advertenties. Korte video´s, zoals een reel of stories zijn volgens Frankwatching een goede manier om authentiek op te vallen op platformen als TikTok, Instagram, Facebook en YouTube. Dit omdat de spanningsboog op social media erg kort is. Op zoek naar inspiratie? Bekijk 14 voorbeelden van succesvolle socialmediacampagnes.

3. Stel een maximum budget in

De kosten van een socialmedia-advertentie zijn afhankelijk van het kanaal, de gekozen doelgroep en het doel dat je wilt bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om te betalen per ontvangen klik, per interactie die ontstaat uit de advertentie of per duizend views. Door een maximumbudget in te stellen, houd je controle over hoeveel je uitgeeft en voorkom je dat een onverwacht groot bereik ook tot onverwacht hoge kosten leidt. “Bedenk vooraf wat je maximaal uit wilt geven en besef dat het oké is om klein te beginnen”, benadrukt Van de Wiel.

4. Leer van je resultaten

De meeste socialmediaplatformen hebben een beheerpagina waar je de statistieken van je advertenties bekijkt. “Door de resultaten van advertenties met elkaar te vergelijken, zie je wat goed werkt en wat minder. Zo leer je steeds efficiënter adverteren.

Heb je er bij een campagne voor gekozen om te betalen per persoon die erop klikt en ontdek je dat een klik van 40-plussers veel vaker leidt tot een daadwerkelijke aankoop? Richt je dan met je advertentie op deze specifieke leeftijdsgroep. Zo verhoog je de gemiddelde opbrengst per aantal kliks en levert je investering een optimaal resultaat op.”

5. Zorg voor goede branding

Je kunt je doelgroep nog zo goed hebben gekozen, als de toon en uitstraling niet bij hen past zullen de resultaten tegenvallen. Neem vooraf de tijd om te bepalen hoe je over wilt komen op je klanten en wees consistent in je uitingen. Dit heet branding.

Het belang van branding moet niet onderschat worden, vindt Van de Wiel. “Hoe aantrekkelijk het ook is om direct te sturen op websitebezoeken en verkopen, branding is de eerste stap. Het zorgt ervoor dat je doelgroep je merk of concept leert kennen. Mensen gaan dan sneller over tot een aankoop.”

6. Blijf in verbinding met je (nieuwe) klanten

Als de betaalde advertenties aanslaan en nieuwe klanten of volgers opleveren, is je werk nog niet voorbij. “Om je resultaat ten volste te benutten en volgers te behouden, moet je online actief zijn. Plaats regelmatig nieuwe content, reageer op vragen en beloon je loyale publiek met leuke acties. Zo versterk je de interactie en verbinding rond je bedrijfspagina. Een actieve klantenkring levert ook zichtbaarheid op, want posts met veel reacties worden sneller getoond. Zo werk je aan de laatste fase van de klantreis: het opbouwen van loyale klanten en een loyale klantenkring.”

Let op de privacyregels

Bij elke vorm van online adverteren heb je te maken met wetgeving en privacyregels. Als je met je advertenties en cookies bepaalde persoonlijke gegevens van bezoekers opslaat, zoals e-mailadressen en telefoonnummers, dan moet je je houden aan de privacywet AVG. Er is veel veranderd op het gebied van privacy en social advertising. Facebook stopt bijvoorbeeld met het targeten van mensen onder de 18 jaar op basis van interesses of een activiteit.

Read this article in English

In de praktijk

Ondernemer David van Tuil, van bezorgrestaurant Flips & Ribs Arnhem, zet samen met zijn compagnons socialmedia-advertenties in als promotiemiddel voor zijn bedrijf. Hij vertelt wat deze betaalde posts deden voor hun zichtbaarheid als nieuwkomers in een bezorgbranche vol concurrentie.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Wil je op de hoogte blijven rondom marketing- en groeivraagstukken? Volg dan Groeibaak op Instagram, waar je dagelijks inspiratie en tips krijgt.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel