Marketing

Affiliate marketing uitgelegd

Wil je adverteren op andermans populaire website? Of wil je extra geld verdienen met jouw goedlopende website? Met affiliate marketing kan het beide. Affiliate marketing is een onlinemarketingkanaal waarop een website (de publisher) producten van een adverteerder promoot. Als beloning ontvangt de publisher een commissie wanneer een vooraf afgesproken doel wordt bereikt zoals een aanvraag of verkoop. Als je het slim aanpakt kun je hier een leuke bijverdienste uit halen.

In dit artikel is advies verwerkt van ondernemer Lennart Ruigrok. Hij is gespecialiseerd in e-commerce en geeft trainingen in social selling en affiliate marketing.

Adverteerder en publisher

Bij affiliate marketing werken 2 partijen samen: een publisher en een adverteerder. Daarnaast is er vrijwel altijd een onafhankelijke derde partij bij betrokken; een netwerk faciliteert.

Adverteerder

Een adverteerder biedt online een product of dienst aan en gebruikt affiliate marketing als onlinemarketingkanaal om meer klanten te krijgen. Hij promoot zijn business via een publisher en betaalt hem commissie voor elke doorgestuurde klant die een vooraf afgesproken actie uitvoert.

Als je via affiliate marketing wilt adverteren op grote mediawebsites zoals Nu.nl of de Telegraaf heeft Ruigrok een advies. “Zij verkopen advertentieruimte aan adverteerders en zijn geen affiliates. Ze verdienen aan zichtbaarheid van advertenties en wellicht muisklikken. Voor mkb’ers die binnen een affiliate programma willen adverteren zijn kleinere websites met veel bezoekers interessanter. Die websites zijn vaak wel aangesloten bij een affiliate netwerk.”

Wat is het grote verschil met andere marketingkanalen zoals zoekmachine adverteren? De adverteerder betaalt pas als een bezoeker op de website van de adverteerder doet wat je samen hebt afgesproken. Dat is een brochure aanvragen, inschrijven voor de nieuwsbrief of een aankoop.

Publisher

Een publisher stuurt bezoekers door naar een adverteerder via een hyperlink. Hij ontvangt commissie wanneer de bezoeker een vooraf afgesproken actie uitvoert op de website van de adverteerder. De publisher wordt ook wel ‘affiliate’ genoemd.

Netwerk faciliteert

Bij een affiliate netwerk zijn zowel publishers als adverteerders aangesloten. Dit netwerk registreert bezoekers die doorklikken, transacties die plaatsvinden en regelt de factuur en uitbetaling. De adverteerder betaalt hiervoor een vergoeding. Dit bedrag ligt tussen de 20 en 30% van de afgesproken commissie die de publisher vervolgens ontvangt. Bekende affiliate netwerken in Nederland zijn Partnerize, Awin, Daisycon en TradeTracker.

Hoe werkt dit?

  • Adverteerders sluiten zich aan bij 1 affiliate netwerk. Met als voordeel dat het netwerk de geldstroom regelt. Daarnaast hoeven adverteerders zelf geen contact te onderhouden met hun - soms honderden - publishers.
  • Publishers sluiten zich aan bij alle affiliate netwerken en voor hun interessante directe affiliate programma’s. Zo hebben ze 1 aanspreekpunt per netwerk en een onafhankelijke partij meet de resultaten.

Grote adverteerders als bol.com, Coolblue en Wehkamp bieden een direct affiliate programma aan zonder tussenkomst van een netwerk.

Je bent adverteerder

Als adverteerder wil je meer klanten voor je producten of diensten die je online aanbiedt. Je wilt affiliate marketing inzetten omdat dit je pas geld kost wanneer het vooraf afgesproken doel is bereikt. 2 tips voordat je begint.

1. Maak een businesscase

In je businesscase reken je uit of affiliate marketing rendabel voor je is. Reken je commissie op basis van verkoop van een product? Bereken wat je overhoudt wanneer je de commissie voor de publisher en het affiliate netwerk aftrekt van de verkoopprijs van het product. Is dit rendabel?
Reken je commissie op basis van iets anders dan het aantal verkochte producten? Bijvoorbeeld het aantal brochuredownloads? Ga eerst na hoeveel een brochureaanvraag waard is. Stel, je weet dat van elke 10 aanvragers er 1 klant wordt die je 1.000 euro oplevert. Hoeveel wil je dan uitgeven aan advertentiekosten om deze 1.000 euro te verdienen? Je vindt bijvoorbeeld dat een brochureaanvraag maximaal 10 euro mag kosten. Dan heb je (10 aanvragen x 10 euro) 100 euro uitgegeven om 1.000 euro te verdienen. De 10 euro per brochureaanvraag verdeel je over de commissie die je betaalt aan de publisher en het affiliate netwerk.

2. Schat je succes in

Schat in of affiliate marketing een succes wordt. Je succes hangt af van de publishers die je advertentie gaan promoten. Bedenk daarom waarom je voor hun interessant bent. Een publisher wil geld verdienen en daarvoor let hij op 2 dingen, de hoogte van de commissie én de kans dat een bezoeker de gewenste actie uitvoert op de website van de adverteerder. Dit laatste kun je als adverteerder beïnvloeden door bijvoorbeeld een groot productaanbod, aanbieden van korting of gunstige retourvoorwaarden.
Een hulpmiddel om erachter te komen of je interessant bent voor een publisher is concurrentieonderzoek. Hoeveel concurrenten bieden een affiliate programma? En wat bieden ze publishers? Google Chrome plugin Affilitizer laat zien of je concurrent is aangesloten bij een affiliate netwerk. Wil je dit in detail bekijken? Meld je dan aan bij een affiliate netwerk en log in.

Als publisher aan de slag

Als publisher heb je een website, blog of socialmediaprofiel met veel bezoekers. Of een groot (e-mail)adressenbestand. Je wilt affiliate hyperlinks opnemen in je berichten waar je geld mee kunt verdienen. 3 tips.

1. Check je marketingkanaal

Bedenk hoe bezoekers op je website komen, via welk marketingkanaal. Zorg dat jouw website hoog scoort in zoekmachines, dit kan al wanneer je goed vindbaar bent op 1 zoekterm.

2. Zet social media in

Op social media kun je ook geld verdienen met affiliate marketing, bijvoorbeeld via een Instagramaccount. Dit zie je bijvoorbeeld terug via de verwijzing ‘link in bio’. Dit zijn meestal kleine influencers. Denk je groter? “Online beroemdheden zoals bijvoorbeeld Chantal Janzen, zijn hierin vaak niet geïnteresseerd”, legt Ruigrok uit. “Adverteerders benaderen hen persoonlijk met een aanbieding om samen te werken.”

3. Kies je thema

Websites die succesvol zijn met affiliate marketing gaan vaak over een duidelijk thema zoals reizen, schrijven voor 1 duidelijke doelgroep, of bieden alleen vouchers en kortingscodes aan. Ook vergelijkingssites sluiten affiliate deals.

Geld verdienen

Als je er ervan wilt leven moet je het groot aanpakken, stelt Ruigrok. “Je gaat pas geld verdienen als je veel bezoekers hebt. Dit kan met een website, blog, nieuwsbrief, e-mailbericht of socialmedia-account. Technisch gezien werkt het allemaal hetzelfde: je voegt een linkje toe met een code waardoor het affiliate netwerk registreert dat het bezoek via jou komt.

2 voorbeelden

  1. De website www.acceptgiro-winkels.nl een verzameling hyperlinks naar webshops waar je als klant achteraf kunt betalen. Voor elke bezoeker die via deze publisher een aankoop doet in een van de genoemde webshops, ontvangt de website-eigenaar geld.
  2. Ruigrok ontwikkelde www.fuerteventura.nl nadat hij ontdekte dat maandelijks 40.000 mensen in Google ‘fuerteventura‘ intypen. Vervolgens meldde hij zich als publisher aan bij alle affiliate netwerken. Nu klikken dagelijks 200 mensen door naar een adverteerder. Dit levert een bijverdienste op van ruim 400 euro per maand en kost bijna geen tijd.

Succesverhaal

Voor de coronacrisis leverde vleesverwerkingsbedrijf Bollensteak.nl vooral vlees aan de horeca in Noordwijk. Van de ene op de andere dag ging de horeca dicht en zat het bedrijf met een overvolle vriezer en stilzittend personeel. Bollensteak breidde zijn assortiment uit naar vlees- en barbecuepakketten en startte met een affiliate marketing programma als adverteerder. Binnen no-time werden 10 bestellingen per week er 80 per dag. Wat maakte dit tot een succes?

  • Aanmelding als adverteerder bij affiliate netwerken. Publishers die kortingscodes aanbieden, zoals kortingscode.nl, boden via een e-mail aan hun klanten 10% korting aan op een barbecuepakket.
  • Aangaan partnership met verf.nl. Zij deden bij alle bestellingen een flyer met een kortingscode voor een barbecue na het klussen.
  • De concurrentie was op dat moment laag. Niet veel barbecuebedrijven waren adverteerder bij een affiliate netwerk.
  • De markt was gunstig. Het was lekker weer waardoor mensen wilden barbecueën. Bovendien is online boodschappen bestellen populair tijdens de coronacrisis. De supermarkten waren druk en dat werd het liefste vermeden.

Laura’s Bakery is ook een publisher. De blog van Laura Kieft heeft veel websitebezoekers en socialmediavolgers, en deze stuurt ze online door naar adverteerder bol.com. Wanneer een bezoeker een aankoop doet op bol.com, ontvangt zij een vergoeding. Laura’s blog ontvangt maandelijks 1 miljoen bezoekers. Hiermee genereert ze maandelijks een inkomen van 300 euro uit het affiliate programma. Als ze haar nieuwe bakboek aankondigt schiet dat naar rond de 1.500 euro. Haar lezers vertrouwen haar wanneer ze een boek of apparaat aanraadt. Kieft is aangesloten bij bol.com, Coolblue en Amazon.

“Aan het uiterlijk van een advertentie kun je niet altijd onderscheiden of het om een affiliate programma gaat of een advertentie. Dat zie je alleen aan de achterkant, de techniek”, verduidelijkt Kieft. “Een affiliate link gebruik ik bijvoorbeeld in blogartikelen waarin een ik een mixer aanraadt of als mijn nieuwe kookboek eraan komt. Een bannerpositie aan de zijkant op mijn blog is meer waard dan alleen mogelijke verkoop. Die verkoop ik dan ook als advertentieruimte, dat levert al iets op als hij alleen zichtbaar is.”

Hoe pak jij de (online) marketing van je bedrijf aan? Zo kom je op nieuwe ideeën om je marketing een boost te geven.

Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage