Marketing

Affiliate marketing uitgelegd

Wil je adverteren op andermans populaire website? Of wil je extra geld verdienen met jouw goedlopende website? Met affiliate marketing kan het beide.

Affiliate marketing is een onlinemarketingkanaal waarbij een website (de publisher) producten van een adverteerder promoot via een hyperlink. Bijvoorbeeld een link in een blog naar een webshop waar je direct het boek waar de blog over gaat kan aanschaffen. Als je het slim aanpakt, kun je hier een leuke bijverdienste uit halen.

Lennart Ruigrok is gespecialiseerd in e-commerce en geeft trainingen in social selling en affiliate marketing. Zijn advies is verwerkt in dit artikel.

Wil je adverteren via affiliate marketing? Dan werk je doorgaans samen met een publisher en een netwerk dat faciliteert. Het netwerk registreert bezoekers die doorklikken, transacties die plaatsvinden en regelt de factuur en uitbetaling.

Bekende affiliate netwerken in Nederland zijn Partnerize, Awin, Daisycon en TradeTracker. Grote adverteerders als bol.com, Coolblue en Wehkamp bieden overigens een direct affiliate programma aan zonder tussenkomst van een netwerk.

Aan de slag als adverteerder

Het voordeel van affiliate marketing is dat het jou als adverteerder pas geld kost wanneer het iets oplevert. Een publisher stuurt bezoekers door naar jouw online product of dienst via een hyperlink. Je betaalt pas commissie wanneer die bezoeker een vooraf afgesproken actie uitvoert.

Wil je affiliate marketing inzetten? Volg dan onderstaande stappen.

  • Bepaal wat je wilt bereiken. Afhankelijk van je onderneming is dat bijvoorbeeld een product verkopen of een brochure downloaden.
  • Bereken hoeveel je ermee verdient.
    • Reken je commissie op basis van de verkoop van een product? Bereken dan wat je overhoudt wanneer je de commissie voor de publisher en het affiliate netwerk aftrekt van de verkoopprijs van het product. Maak je genoeg winst?
    • Reken je commissie op basis van iets anders dan het aantal verkochte producten? Bijvoorbeeld het aantal brochuredownloads? Ga dan eerst na hoeveel een brochureaanvraag waard is. Stel, je weet dat van elke 10 aanvragers er 1 klant wordt die je 1.000 euro oplevert. Hoeveel wil je dan uitgeven aan advertentiekosten om deze 1.000 euro te verdienen? Je vindt bijvoorbeeld dat een brochureaanvraag maximaal 10 euro mag kosten. Dan heb je (10 aanvragen x 10 euro) 100 euro uitgegeven om 1.000 euro te verdienen. De 10 euro per brochureaanvraag verdeel je over de commissie die je betaalt aan de publisher en het affiliate netwerk.
  • Bedenk waarom je voor publishers interessant bent. Bijvoorbeeld met concurrentieonderzoek. Google Chrome plugin Affilitizer laat zien of je concurrent is aangesloten bij een affiliate netwerk. Wil je dit in detail bekijken? Meld je dan aan bij een affiliate netwerk en log in. De publisher let op 2 dingen: de hoogte van de commissie en de kans dat een bezoeker de gewenste actie uitvoert. Dit laatste kun je als adverteerder beïnvloeden met bijvoorbeeld een groot productaanbod, korting of gunstige retourvoorwaarden.
  • Verwacht je dat je affiliate marketing succesvol wordt? Sluit je dan aan bij een affiliate netwerk. Als adverteerder betaal je een vergoeding om aangesloten te zijn bij een netwerk. Dit bedrag ligt tussen de 20 en 30% van de afgesproken commissie die de publisher vervolgens ontvangt.
  • Het affiliate netwerk helpt je om affiliate marketing praktisch in te zetten.

Let op: grote mediawebsites als Nu.nl of de Telegraaf verkopen advertentieruimte aan adverteerders en zijn geen affiliates. Ruigrok vertelt: “Zij verdienen aan zichtbaarheid van advertenties. Voor mkb’ers die willen adverteren zijn kleinere websites met veel bezoekers interessanter. En die websites zijn vaak wel aangesloten bij een affiliate netwerk.”

Aan de slag als publisher

Als publisher heb je een website, blog of socialmediaprofiel met veel bezoekers. Of een groot (e-mail)adressenbestand. Je kunt dan geld verdienen door affiliate hyperlinks op te nemen in je berichten. Je ontvangt commissie wanneer de bezoeker een vooraf afgesproken actie uitvoert op de website van de adverteerder. Een publisher wordt ook wel ‘affiliate’ genoemd.

Wil je aan de slag met affiliate marketing? Sluit je dan aan bij alle affiliate netwerken en interessante directe affiliate programma’s. Per netwerk zijn er meerdere adverteerders, maar heb je slechts 1 aanspreekpunt. Een netwerk meet als onafhankelijke partij de resultaten en regelt de uitbetaling. Het affiliate netwerk helpt je vervolgens praktisch verder met het inzetten van affiliate marketing.

Wil je meer succes boeken? Bedenk dan hoe bezoekers op je website komen, via welk marketingkanaal. Zorg dat jouw website hoog scoort in zoekmachines. Dit kan al wanneer je goed vindbaar bent op 1 zoekterm.

Tip! Websites die succesvol zijn met affiliate marketing gaan vaak over een duidelijk thema, schrijven voor 1 duidelijke doelgroep, of bieden alleen vouchers en kortingscodes aan.

Succesverhalen

Als je van affiliate marketing wilt leven, moet je het groot aanpakken, stelt Ruigrok. “Je gaat pas geld verdienen als je veel bezoekers hebt. Voor de meesten is affiliate marketing een mooie bijverdienste.”

Fuerteventura.nl

Ruigrok zelf ontwikkelde www.fuerteventura.nl, nadat hij zag dat er maandelijks 40.000 mensen in Google ‘fuerteventura‘ intypen. “Ik meldde me als publisher aan bij alle affiliate netwerken. Nu klikken dagelijks 200 mensen door naar een adverteerder via mijn site. Dat levert me een bijverdienste op van ruim 400 euro per maand en het kost bijna geen tijd.”

Bollensteak

Voor de coronacrisis leverde vleesverwerkingsbedrijf Bollensteak.nl vooral vlees aan de horeca in Noordwijk. Van de ene op de andere dag ging de horeca dicht en zat het bedrijf met een overvolle vriezer en stilzittend personeel. Bollensteak breidde zijn assortiment uit naar vlees- en barbecuepakketten en startte als adverteerder met affiliate marketing. Binnen no-time werden 10 bestellingen per week er 80 per dag. Wat maakte het tot zo’n succes?

  • Hun aanmelding als adverteerder bij alle affiliate netwerken.
  • Een kortingscode die zij aan hun publishers meegaven. De publishers verspreidden die op hun beurt weer aan klanten via e-mail of met een flyer.
  • Lage concurrentie: weinig barbecuebedrijven waren destijds adverteerder bij een affiliate netwerk.

Laura’s Bakery

Laura Kieft van Laura’s Bakery is een publisher. Ze is aangesloten bij bol.com, Coolblue en Amazon. Haar blog heeft veel websitebezoekers en socialmediavolgers. Deze stuurt ze online door naar adverteerders. “Mijn blog trekt maandelijks 1 miljoen bezoekers. Dat zorgt voor een inkomen van 300 euro per maand uit het affiliate programma. Toen ik mijn nieuwe bakboek aankondigde, schoot dat omhoog naar rond de 1.500 euro. Een teken dat mijn lezers me vertrouwen als ik iets aanraad.”

Hoe pak jij de (online) marketing van je bedrijf aan? Zo kom je op nieuwe ideeën om je marketing een boost te geven.

Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage