Marketing

Boost je omzet op Black Friday met deze tips

Black Friday is een uit Amerika overgewaaid winkelfeest en wint ook in Nederland aan populariteit. Steeds meer (online) winkels verleiden consumenten met hoge kortingen. Door in te spelen op Black Friday geef je je verkoop vlak voor de feestdagen een flinke boost.

Black Friday valt op de vierde vrijdag in november, de dag na Thanksgiving, in 2021 op vrijdag 26 november. In de Verenigde Staten is het de ‘officiële’ start van de kerstinkopen en daarmee de belangrijkste winkeldag van het jaar. Je kunt ook kiezen voor een Black Friday-weekend, dat eindigt op Cyber Monday. Die maandag was oorspronkelijk het antwoord van webshops op Black Friday in de fysieke winkels.

Verschuiving naar online

Ruim drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed in 2021 online aankopen, blijkt uit onderzoek van CBS. Dat is 9 procent meer dan een jaar eerder, het jaar dat corona ons allemaal verraste. Black Friday-kortingen alleen online aanbieden past ook in de oproep van het FNV. Zij maken zich vanwege corona zorgen om drukte in de winkelstraat. Onderzoek de e-commerce-kansen voor je bedrijf met een onlinemarketingplan.

Maak een succes van Black Friday 2021

Met deze 7 tips kun je meteen aan de slag.

1. Maak een goede actiepagina

Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke actiepagina op je website die past bij je huisstijl. Voor klanten moet snel duidelijk zijn wat je in de aanbieding hebt. Veel webshops hebben aanbiedingen en consumenten oriënteren zich snel. Maak bijvoorbeeld een ‘top 3 van prijsknallers’ binnen een productcategorie. Wees eerlijk over de kortingen die je geeft. Klanten vergelijken aanbiedingen meer dan gemiddeld tijdens Black Friday.

2. Ga voor een speciale aanbieding

Black Friday gaat over speciale aanbiedingen. Dit hoeft niet altijd een hoge korting te zijn. Het kan ook gaan over het aanbieden van iets unieks. Wat biedt jouw bedrijf ten opzichte van de concurrenten?

3. Zet een influencer in

Een influencer promoot tegen betaling jouw product in ruil voor hun eigen online bereik op social media. Influencermarketing zie je vaak terug in deze branches: mode, beauty, interieur, gezin, koken, games en speelgoed, sport en gezondheid. Een voordeel van influencermarketing is dat je zelf geen tekst, beeld of advertenties maakt. Dat doet de influencer zelf. Hiermee bespaar je tijd en geld. Door verhalen te delen over hun passie of expertise bereiken influencers veel mensen. Met meer naamsbekendheid en een hogere verkoop van jouw producten tijdens Black Friday als resultaat.

4. Maak slim gebruik van affiliate marketing

Affiliate marketing werkt op 2 manieren. Met advertenties van jouw producten op andermans populaire website of met advertenties van anderen op jouw goedlopende website. Affiliate marketing is een onlinemarketingkanaal waarop een website (de publisher) producten van een adverteerder promoot. De publisher ontvangt pas commissie wanneer een vooraf afgesproken doel wordt bereikt zoals een verkoop.

5. Communiceer tijdig

Start tijdig met het communiceren van de Black Friday-acties. Informeer je klanten met nieuwsbrieven en social media. Black Friday zorgt voor veel extra bezoek op je website. Houd hier rekening mee. Overweeg een grotere database en verhoog de bandbreedte. Er zijn verschillende ‘Black Friday-verzamelwebsites’. Verken de mogelijkheden om je hierbij aan te sluiten.

6. Bied service en ruimere bezorgtijden

Extra omzet is mooi, maar vergeet de service en veiligheid niet. Zorg voor extra (beveiligings)personeel en laat niet teveel klanten tegelijk binnen. Beloof geen 24-uurs bezorging bij online bestellingen, waarmee je logistieke problemen voorkomt. Je klant komt voor mooie deals, niet voor snelle bezorging. Wil je de bestellingen liever spreiden? Verleng Black Friday dan met het weekend en begin eerder met een Black Friday-week.

7. Profileer je tijdens Giving Tuesday

Giving Tuesday is de dinsdag na Black Friday en Cyber Monday. Het is een wereldwijde dag waarin geven centraal staat. Is maatschappelijke betrokkenheid belangrijk voor je? Dan biedt deze dag een aanleiding om je positief te onderscheiden.

Webshop starten

Het aantal webwinkels in Nederland neemt al jaren toe. De coronacrisis zorgt zelfs voor een groeispurt aan webwinkels van startende en bestaande ondernemingen. Of je nu producten verkoopt of diensten aanbiedt, de consument koopt meer dan ooit online. Zo start je een webwinkel en zo bescherm je deze tegen betaalfraude.

Altijd op de hoogte blijven rondom marketing- en groeivraagstukken? Volg dan Groeibaak op Instragram, waar je dagelijks inspiratie en tips krijgt.

Yvonne Nikkelen

Als KVK-adviseur richt ik me met veel enthousiasme op (startende) ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses liggen bij het aannemen van personeel, start algemeen, fiscale zaken, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik help je graag verder.

InspiratiePage