Marketing

Boost je omzet op Black Friday met deze tips

Black Friday is een uit Amerika overgewaaid winkelfeestje en wint ook in Nederland aan populariteit. Steeds meer (online) winkels verleiden consumenten met hoge kortingen. Door in te spelen op Black Friday kun je een grote groep potentiële kopers bereiken en je verkoop vlak voor de feestdagen een flinke boost geven.

Black Friday valt op de vierde vrijdag in november, de dag na Thanksgiving, dit jaar op 27 november. In de Verenigde Staten is het de ‘officiële’ start van de kerstinkopen en daarmee de belangrijkste winkeldag van het jaar.

Fysieke winkel en corona

Een Black Friday-actie waardoor je winkel volstroomt met klanten kan nu niet, want winkeliers moeten een deurbeleid voeren waardoor het binnen niet te druk wordt. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Communiceer dit duidelijk met je klanten. Maak alle regels zichtbaar aan de buitenkant van je winkel en herhaal deze binnen. Presenteer je aanbiedingen zoveel mogelijk online. Als je zelf geen webshop hebt, oriënteer je dan eens op inkopen en verkopen via een online platform.

Maak een succes van Black Friday 2020

Met deze 7 tips kun je meteen aan de slag.

1. Maak een goede actiepagina

Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke actiepagina op je website die past bij je huisstijl. Voor klanten moet snel duidelijk zijn wat je in de aanbieding hebt. Veel webshops hebben aanbiedingen en consumenten oriënteren zich snel. Maak bijvoorbeeld een ‘top 3 van prijsknallers’ binnen een productcategorie. Wees eerlijk over de kortingen die je geeft. Klanten vergelijken aanbiedingen meer dan gemiddeld tijdens Black Friday.

2. Ga voor een speciale aanbieding

Black Friday gaat over speciale aanbiedingen. Dit hoeft niet altijd een hoge korting te zijn. Het kan ook gaan over het aanbieden van iets unieks. Wat kan jouw bedrijf bieden ten opzichte van de concurrenten?

3. Zet een influencer in

Een influencer promoot tegen betaling jouw product in ruil voor hun eigen online bereik op social media. Influencermarketing zie je vaak terug in deze branches: mode, beauty, interieur, gezin, koken, games en speelgoed, sport en gezondheid. Een voordeel van influencermarketing is dat je zelf geen tekst, beeld of advertenties maakt. Dat doet de influencer zelf. Hiermee bespaar je tijd en geld. Door verhalen te delen over hun passie of expertise bereiken influencers veel mensen. Met meer naamsbekendheid en een hogere verkoop van jouw producten tijdens Black Friday als resultaat.

4. Lanceer een nieuw product

Heeft jouw bedrijf een nieuw product dat je op de markt wilt testen? Dan is Black Friday een geweldige mogelijkheid om dit product te lanceren. In plaats van een korting bied je het product gratis aan bij elke aankoop. Ook is het een mooie kans om je voorraden te slijten. Klanten zijn op deze dag op zoek naar koopjes. Ook al is het een oude collectie.

5. Maak slim gebruik van affiliate marketing

Affiliate marketing werkt op 2 manieren. Met advertenties van jouw producten op andermans populaire website of met advertenties van anderen op jouw goedlopende website. Affiliate marketing is een onlinemarketingkanaal waarop een website (de publisher) producten van een adverteerder promoot. De publisher ontvangt pas commissie wanneer een vooraf afgesproken doel wordt bereikt zoals een verkoop.

6. Communiceer tijdig

Start tijdig met het communiceren van de Black Friday-acties. Informeer je klanten met nieuwsbrieven en social media. Black Friday zorgt voor veel extra bezoek op je website. Houd hier rekening mee. Overweeg een grotere database en verhoog de bandbreedte. Er zijn verschillende ‘Black Friday-verzamelwebsites’. Verken de mogelijkheden om je hierbij aan te sluiten.

7. Bied service en ruimere bezorgtijden

Extra omzet is mooi, maar vergeet de service en veiligheid niet. Zorg voor extra (beveiligings)personeel en laat niet teveel klanten tegelijk binnen. Beloof geen 24-uurs bezorging bij online bestellingen. Uit logistiek oogpunt is het handiger om ruimere bezorgtijden aan te houden. Je klant komt voor mooie deals, niet voor snelle bezorging. In navolging van de VS kun je ook kiezen voor een Black Friday-weekend, dat eindigt op Cyber Monday. Of verspreid de toeloop over een Black Friday-week. Die maandag was oorspronkelijk het antwoord van webshops op Black Friday in de fysieke winkels.

Verschuiving naar online

De online omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2020 54,8 procent hoger dan een jaar eerder blijkt uit cijfers van het CBS. Winkelen is veranderd tijdens de coronacrisis met een verschuiving naar online. De totale omzet van de detailhandel steeg met 5,9% als je het tweede kwartaal van 2020 naast dat van 2019 legt. Onderzoek de e-commerce-kansen voor je bedrijf met een onlinemarketingplan.

Webshop starten

Het aantal webwinkels in Nederland neemt al jaren toe. De coronacrisis zorgt zelfs voor een groeispurt aan webwinkels van startende en bestaande ondernemingen. Of je nu producten verkoopt of diensten aanbiedt, de consument koopt meer dan ooit online. Zo start je een webwinkel.

Laat dit koopjesfestijn niet bederven door cybercriminelen. Met deze tips kunnen jouw klanten veilig een aanschaf doen in jouw webshop.

Yvonne Nikkelen

Als KVK-adviseur richt ik me met veel enthousiasme op (startende) ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses liggen bij het aannemen van personeel, start algemeen, fiscale zaken, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik help je graag verder.

InspiratiePage