Marketing

Brancheonderzoek, hoe haalbaar is je idee?

Of je nu een sportschool begint of een online marketingbureau, onderzoeken wat er gebeurt in je branche helpt je onderneming verder. Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkelingen in je branche.

De uitkomsten van een brancheonderzoek gebruik je om de haalbaarheid van je idee te toetsen.

5 vragen

Stel jezelf deze 5 vragen om de branche waarin je werkt goed in kaart te brengen.

1. Hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche?

Deze informatie vind je terug in het Handelsregister van KVK. Het overzicht laat je zien hoe gezond een branche is. Gaan er bijvoorbeeld veel bedrijven in je branche failliet, dan kun je je plannen mogelijk aanpassen of uitstellen.

2. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag hiervoor jaarrekeningen en uittreksels op van vergelijkbare bedrijven. Dit kan via het Handelsregister. Als de meeste bedrijven in je branche winst maken, kan dit een goed teken zijn. Zie je dat de gemiddelde omzet afneemt, dan gaat het wellicht minder goed in deze sector. Jaarrekeningen en uittreksels geven je een algemene indruk. Doe navraag bij een paar vergelijkbare bedrijven als je zeker wilt weten hoe het zit.

3. Wie zijn de belangrijkste aanbieders binnen mijn branche?

Onderzoek wie je belangrijkste concurrenten zijn. En stel jezelf daarna deze vervolgvragen. Op welke doelgroep richten zij zich? Welke producten of diensten bieden ze aan? Wat is hun prijs? Hoe bepalend zijn ze binnen de sector? Deze uitkomsten neem je mee in je concurrentieanalyse.

4. Hoe komen producten en diensten bij de klant?

Inventariseer via welke kanalen producten en diensten gedistribueerd worden. Wie levert aan wie? Zie je bijvoorbeeld dat veel bedrijven in je branche overstappen naar een webwinkel, dan kan het onverstandig zijn om je bedrijf (alleen) in een winkelpand te beginnen.

5. Wat zijn de ontwikkelingen en verwachtingen?

Zijn er belangrijke ontwikkelingen die je branche beïnvloeden? Zoals te weinig gekwalificeerd personeel of juist een overschot aan goede arbeidskrachten? Of neemt de concurrentie steeds verder toe waardoor prijzen onder druk staan? Ga na of je bedrijf ook onder deze omstandigheden kans op succes heeft.

Waar vind je betrouwbare informatie?

  • Branche-informatie: bekijk per branche de relevante wet- en regelgeving en brancheorganisaties en -verenigingen.
  • Handelsregister: vraag jaarrekeningen en uittreksels op van bedrijven uit je branche.
  • CBS: hier vind je onderzoeksresultaten per branche.
  • Panteia: voor economisch en sociaal beleidsonderzoek, transportonderzoek en marktonderzoek.
  • Locatiescan: kies een geschikte locatie voor je bedrijf. Krijg inzicht in waar je klanten en concurrentie te vinden zijn.
Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Andree Tankink

Als KVK-adviseur voor zzp’ers en innovatieve ondernemers ken ik de wetten en regels en actuele ontwikkelingen. Ik deel mijn kennis op thema’s als ondernemersvaardigheden, businessmodellen, marketing en netwerken.

InspiratiePage