Marketing

Een mobiele app te duur? Overweeg een progressive web app

Een app om te verkopen, een app voor communicatie met klanten, een app voor marktonderzoek of gewoon een app voor de heb. Een app biedt veel mogelijkheden. Maar brengt het je bedrijf dichterbij je doelstellingen? iOS-ontwikkelaar vertelt Ruben Lucas Groothuis vertelt welke soorten apps er bestaan en wat de voordelen en nadelen zijn.

Uit een onderzoek van App Annie naar wereldwijd appgebruik in 2022 blijkt dat consumenten meer dan vier uur per dag aan apps op hun telefoon besteden. Het aantal mobiele apps dat gedownload wordt blijft stijgen en de bedragen die via mobiele apps worden uitgegeven ook. Niet alleen mobiele apps zijn in opkomst. Apps in webbrowsers stijgen ook in populariteit.

Twee soorten apps

“Als we het hebben over een app, wordt in de meeste gevallen een native app bedoeld,” vertelt Groothuis. “Een native app is software die je downloadt en installeert op bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Maar je kunt ook kiezen voor een progressive web app (PWA), waarbij de bezoeker niets hoeft te downloaden en gebruikmaakt van een webbrowser.”

Native app

De voordelen van een native app? Dit type app:

  • Heeft toegang tot camera’s, microfoons, GPS en andere functionaliteiten. Je kunt dus alle ingebouwde functies van een smartphone gebruiken. Maak bijvoorbeeld een foto van je plant en ontdek via de app welk soort plant het is.
  • Is te koppelen aan andere apps of slimme apparaten. Denk aan apps voor het bedienen van een smart TV of verlichting.
  • Biedt mogelijkheden voor klantenbinding. Bijvoorbeeld via push-notificaties of geo-fencing (het gebruik van je locatie).
  • Is offline beschikbaar als de gebruiker de app gedownload heeft. Voor gebruik van een app is niet altijd een internetverbinding nodig. Sommige apps zijn zelfs volledig offline te gebruiken en synchroniseren de data wanneer er weer internetverbinding is.

De nadelen? Een native app:

  • Moet voldoen aan de eisen van de AppStore van Apple of de PlayStore van Google. Dat is een vak op zich. Groothuis adviseert om een app-specialist in de arm te nemen om geen tijd of kosten te verspillen aan een mogelijk niet goedgekeurde app.
  • Kost veel geld. Een native app is in de meeste gevallen duurder om te laten maken dan een PWA. De kosten voor het bouwen van een app liggen tussen €5.000 en €250.000. De kosten van het onderhoud zijn ongeveer 5% - 20% per jaar.
  • Wordt niet door iedereen gedownload. Bezoekers moeten de app downloaden of installeren, wat een drempel kan zijn. Deze extra handeling vraagt namelijk tijd en schijfruimte.
  • Als je vraagt om registratie, is je gebruiker een klant en heeft je recht op een goedwerkend product en garantie. De garantievoorwaarden vragen tijd en kennis van jou als ondernemer. Het lezen van de garantievoorwaarden vraagt ook tijd van de klant en kan een drempel vormen.

Progressive web app (PWA)

Een PWA is een website die net als een app een interactief karakter heeft, zonder dat de bezoeker iets hoeft te installeren. Waarom dan niet een gewone website? Als een bezoeker op een gewone website een handeling uitvoert, verstuurt de website een verzoek naar de server en wacht op respons. Een PWA laadt in een keer alle elementen waardoor de interactie zonder haperen verloopt. Veel grote bedrijven boekten successen met de overstap van een gewone website naar een PWA.

Redenen om over te stappen naar een PWA? Dit type app:

  • Scoort goed in zoekmachines. Google rankt het hebben van een PWA steeds hoger in zijn zoekresultaten, waardoor je klant je beter vindt dan met een native app.
  • Laadt snel. Een PWA gebruikt een techniek waardoor hij bij het switchen naar een andere pagina niet de gehele pagina laadt, maar vaak alleen de informatie die zichtbaar moet zijn. Dit zorgt voor een korte laadtijd.
  • Is offline beschikbaar. Als verbinding verslechtert of zelfs verbreekt tijdens het bezoek, blijft een PWA werken.
  • Hoeft niet aan de regels en criteria van een appstore te voldoen. Met een PWA ben je niet afhankelijk van een appstore, waardoor je de zekerheid hebt dat je app altijd live kan gaan. Je bent wel afhankelijk van de kwaliteitsexpertise van de ontwikkelaar.
  • Is vaak goedkoper dan een native app. De kosten voor het laten bouwen van een PWA liggen gemiddeld tussen €2.500 en €7.500.

Daartegenover staat dat een PWA:

  • Niet door alle apparaten ondersteund wordt. Apple ondersteunt in een PWA nog niet alle functies van een smartphone. Zo zijn bijvoorbeeld pushberichten, bluetooth, widgets en beveiliging niet beschikbaar zoals bij een native app.
  • Is vaak langzamer. Een PWA draait in je browser en is daardoor vaak langzamer dan een geïnstalleerde app die direct op je mobiele besturingssysteem draait.
  • Biedt minder mogelijkheid tot klantenbinding dan een native app. Een PWA heeft vaak minder klantbinding dan een native app, omdat gebruikers hem geen vaste plek op hun iconenscherm geven.

Vergelijken op kenmerken

Bij de keuze tussen een native app en een PWA kun je letten op onderstaande kenmerken.

Kenmerk
Native app
PWA
Kan direct pushberichten sturen naar mobiele gebruikers
Ja
Nee
Kan functies van smartphone of tablet gebruiken
Ja
Deels
Kan koppelen met andere apps of slimme apparaten
Ja
Nee
Inhoud is vindbaar voor zoekmachines
Nee
Ja
Heeft een eigen domeinnaam
Nee
Ja
Downloaden en installeren is nodig
Ja
Deels
Is afhankelijk van een appstore
Ja
Nee
Heeft een internetbrowser nodig
Nee
Ja
Heeft continue internetverbinding nodig
Nee
Deels
Opstartsnelheid
Hoog
Laag
Kosten
Hoog
Middel

Aan de slag

Heb je je keuze gemaakt tussen een native app en een PWA? Ga dan de checklist hieronder na voor je je app laat bouwen. Heb je alle punten afgevinkt? Dan kun je met een onderbouwd plan naar een ontwikkelaar toe.

1. Ken je doelgroep

Een native app en een PWA zijn middelen om je doelgroep te helpen of naar je product te sturen. Daarom is het essentieel dat je weet wie de doelgroep is, welk gedrag ze vertonen en met welk doel je de app wilt maken.

2. Bepaal de eisen

Bepaal waar het nieuwe middel aan moet voldoen. Begin met een longlist waarin je alle wensen opstelt en markeer vervolgens de eisen die je minimaal nodig hebt om aan het doel te voldoen. Bepaal prioriteiten, zodat je inzichtelijk hebt waar je eventueel kunt schrappen.

3. Hanteer een budget

Als je een budget hebt, helpt je dat bij het bepalen wat hoofddoelen en -eisen zijn. Leg je prioriteitenlijst naast je maximale budget en kijk wat haalbaar is. Neem de lijst eventueel door met een externe partij, zoals een app-bouwer. Bedenk dat je ook kosten maakt voor het vermarkten van de app.

4. Houd rekening met wetgeving

Vraag je via de app gegevens van je klant en ga je daar iets mee doen? Zoals de adressen opslaan in een Excel-bestand of klanten een mail sturen? Dan moet je toestemming voor die handeling vragen.

Voorbeeld uit de praktijk

Dat een app een daverend succes kan zijn, bewees bruiloftplanner ThePerfectWedding. Dit bedrijf lanceerde een planningsapp. “Met deze tool maken we het plannen van een bruiloft makkelijker,” vertelt oprichtster Sarah Glasbergen trots. Jaarlijks gebruiken 15.000 bruidsparen de planningstool, en de meesten gebruiken de tool op hun telefoon.” Met de nieuwe tool zet de trouwondernemer in op meer klantbinding. In de serie De Opvallers legt Glasbergen uit hoe appmarketing dit aanpakt.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Behalve het lanceren van een app, kun je nog veel meer digitale stappen zetten. Lees wat je kunt doen op de pagina ‘Digitaal ondernemen.’
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage
Marketing en personeel