Marketing

Een winnende offerte maken, 9 tips

  • Tips
  • Redactie KVK
  • 31 okt 2019
  • 4 min lezen
  • 1.4K
Als een potentiële opdrachtgever je vraagt om een offerte te maken, denk je kans te maken op een opdracht. Hoe weet je of je daadwerkelijk kans maakt? En hoe zorg je dat jouw offerte eruit springt zodat jij er met de opdracht vandoor gaat?

Een offerte is jouw aanbod aan een mogelijke klant. Meestal verzamelt hij meerdere offertes, en kiest daaruit een opdrachtnemer. Je kunt zelf de winkans van je offerte vergroten. 9 tips.

1. Doe de dubbelcheck

De verleiding om bij een offerteaanvraag meteen in de pen te klimmen is groot. Een dubbelcheck kan je dan een hoop tijd (en daarmee geld) besparen. Check of jouw opdrachtgever daadwerkelijk behoefte heeft aan een complete offerte, of dat een prijsindicatie volstaat. Dit laatste kost je een stuk minder tijd. Daarnaast kunnen opdrachtgevers bij verschillende partijen een offerte opvragen, terwijl al vaststaat met welke partij ze gaan samenwerken. Check daarom of je een serieuze partij bent. Kom bijvoorbeeld meer te weten over de opdracht en je opdrachtgever door extra vragen te stellen.

2. Vraag naar planning, budget en terugkoppeling

Weet je zeker of je in staat bent de opdracht uit te voeren? Vraag de opdrachtgever naar zijn planning en het beschikbare budget. Als de klus geklaard moet worden in een periode dat jij niet beschikbaar bent, is het zonde om tijd te steken in het maken van een offerte. Komt het beschikbare budget niet in de buurt van de prijs die jij vraagt voor deze klus, laat de opdracht dan aan je voorbij gaan. Vraag daarnaast kort voor het schrijven van je offerte naar het moment waarop je een terugkoppeling ontvangt. Zo maak je jouw oprechte interesse kenbaar.

3. Vraag door

Ben je een serieuze partij en past de opdracht binnen je planning en budget? Zorg dan dat je helder hebt wat de exacte vraag van de opdrachtgever is. Doorvragen levert je extra informatie op waarmee je in je offerte laat zien dat je het begrijpt. Hoe meer een opdrachtgever van zijn eigen verhaal terugziet in jouw offerte, hoe groter het vertrouwen is dat jij de juiste partij bent om zaken mee te doen.

4. Wil niet te graag

Enthousiasme is goed als je een opdracht wilt binnenhalen. Toch kan teveel enthousiasme ook tegen je werken. Een opdrachtgever die merkt dat je de opdracht persé wilt hebben, kan hiervan gebruikmaken bij de onderhandeling over de prijs. Geef niet zomaar korting om een opdracht binnen te halen. Eigenlijk zeg je dan ‘mijn reguliere prijs is te hoog voor het werk dat ik lever’. En voor je het weet is dit nieuwe tarief bij deze opdrachtgever de standaard. En doe je jezelf tekort als je meer opdrachten van hem krijgt.

5. Noem je leverings- en betalingsvoorwaarden

Leveringsvoorwaarden gaan over de aansprakelijkheid voor je product of dienstverlening. Betalingsvoorwaarden leggen de manier waarop, en het tempo waarin de betaling van facturen plaatsvindt vast. Bij het uitbrengen van een offerte voeg je een exemplaar van je voorwaarden toe, met de vraag aan je opdrachtgever deze ondertekend terug te sturen als jij de opdracht krijgt. Hiermee voorkom je discussies achteraf.

6. Wees concreet

Misverstanden over onvoorziene kosten kun je voorkomen door duidelijk te zijn over wat je opdrachtgever kan verwachten voor de prijs en leveringstermijn die je noemt. Benoem bijvoorbeeld het aantal correctierondes dat in de prijs is inbegrepen, in de offerte voor een logo-ontwerp. En vermeld expliciet of extra kosten zoals reiskosten wel of niet in je prijs zitten.

7. Splits je werkzaamheden

Splits jouw opdracht op in verschillende werkzaamheden, in plaats van 1 omschrijving met 1 totaalbedrag. Hiermee geef je jouw opdrachtgever inzicht in welke werkzaamheden je uitvoert tegen welke prijs. En het geeft hem de mogelijkheid te kiezen wat hij je wel en niet laat doen. Dit kost je iets meer tijd, waarmee je de kans dat je (een deel van) de opdracht mag uitvoeren vergroot.

8. Verras je opdrachtgever

Je kunt je opdrachtgever in jouw offerte precies aanbieden waar hij om vraagt. Of ga je hem verrassen met iets extra’s? Zoals een aanvullend product, maatwerkservice, aangepaste betalingsvoorwaarden die aansluiten op de situatie van je opdrachtgever of een huur- of leaseconstructie, als aanschaf voor jouw opdrachtgever te duur is.

9. Vraag om terugkoppeling

Heb je jouw offerte ingediend? Dit is het moment om contact op te nemen met je opdrachtgever. Hierdoor laat je zien dat je een serieuze partij bent en je opdrachtgever serieus neemt. Beloftes als ‘je hoort nog van ons’ zet je hiermee zelf om naar een inhoudelijke reactie van je potentiële klant.

Met een interessante offerte trek je een potentiële opdrachtgever gemakkelijker over de streep. Voor een groot deel bepaal je zelf hoe je offerte eruit ziet. Toch zijn er ook verplichte elementen op een offerte. Denk aan datum, offertenummer en geldigheidsduur. Bekijk een voorbeeldofferte om te zien hoe je dit doet.

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage