Marketing

Hoe maak je een concurrentieanalyse?

Wanneer is je bedrijf succesvol? Als je product of dienst beter of goedkoper is, of als je service beter is dan die van je concurrentie. Kijk dus goed naar je concurrenten en onderscheid je van de rest. Een concurrentieanalyse helpt je hierbij.

Met een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van je bedrijf op een rij ten opzichte van je concurrenten. Ook levert het je gegevens op voor je SWOT-analyse. Hoe ziet zo'n concurrentieanalyse-model eruit?

Directe en indirecte concurrenten

Zoek allereerst uit wie je concurrenten zijn. Maak hierbij verschil tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten bieden een product of dienst aan dat overeenkomt met jouw product of dienst. Indirecte concurrenten verkopen een product of dienst dat lijkt op jouw product of dienst of hier een alternatief op is. Een indirecte concurrent kan ook in een regio gevestigd zijn waar jouw bedrijf zich juist niet op richt. Richt je met je onderzoek op je directe concurrenten.

Duurzaamheid, kwaliteit en prijs

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ruim 70% van de consumenten duurzaamheid belangrijk vindt bij de aankoop van een product of dienst. Dat kan invloed hebben op de manier waarop jij en je concurrent een product of dienst produceert of aanbiedt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het duurzame productieproces van je concurrent ervoor zorgt dat zijn product zich onderscheidt op de markt en daardoor beter verkoopt. Tegelijkertijd geldt ook: met een goedkoper product kun je vaak beter concurreren. Bedenk dus welke specifieke doelgroepen jij graag wil bereiken en wat zij belangrijk vinden en maak een goede afweging tussen duurzaamheid, kwaliteit en prijs.

Verzamel informatie

Als je weet wie je directe concurrenten zijn, beantwoord dan de volgende vragen:

  • Welke concurrenten zitten waar? Bekijk de website van deze bedrijven en vraag eventueel aanvullende bedrijfsgegevens op uit het Handelsregister.
  • Hoeveel andere ondernemers zijn er in de buurt gevestigd? Gebruik hiervoor de Locatiescan.
  • Hoeveel andere ondernemers binnen mijn branche zijn er in de buurt? Hiervoor gebruik je KVK Bedrijventeller.
  • Welke producten of diensten verkopen mijn concurrenten?
  • Op welke doelgroep richten mijn concurrenten zich?
  • Welke prijzen of uurtarieven berekenen ze? Geven ze korting? Vraag eens een offerte op. Hiermee krijg je waardevolle informatie.
  • Zijn de producten of diensten duurzaam geproduceerd? Speelt duurzaamheid een rol bij de marktpositie van mijn concurrent?
  • Wat is hun naamsbekendheid? En hoe maakt mijn concurrentie reclame? Via social media, commercials of folders?
  • Beweert mijn concurrentie dat zijn producten of diensten duurzaam zijn? In hoeverre kan ik hetzelfde doen zonder het risico op valse duurzaamheidsclaims, oftewel greenwashing?
  • Welke service levert mijn concurrentie?

Maak een concurrentieanalyse

Zet vervolgens alle gegevens in een overzichtelijke concurrentiematrix. Zo kun je de concurrentiepositie van je bedrijf bepalen. Je zet daarvoor de sterke en zwakke punten op een rij.

Infographic concurrentieanalyseVoorbeeld concurrentiematrix (bron: KVK)

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat er nog geen rijwielhandel is die hoog scoort op prijsniveau. Misschien is een rijwielhandel met lage(re) prijzen een interessante aanvulling. En wat kun je leren van de bekendheid van Rijwielhandel B? Maakt deze ondernemer veel reclame, of is hij actief op social media? En welke fietshandelaar gebruikt herbruikbare onderdelen, zodat het maken van een fiets minder impact heeft op het milieu?

Zo ontdek je welke mogelijkheden jij kunt gebruiken voor je eigen bedrijf.

Read this article in English

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage
Marketing en personeel