Marketing

Hoe maak je een concurrentieanalyse?

Wanneer is je bedrijf succesvol? Als je product of dienst beter of goedkoper is. Of als je service beter is dan die van je concurrentie. Kijk dus goed naar je concurrenten en onderscheid je van de rest. Een concurrentieanalyse helpt je hierbij.

Met een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van je bedrijf ten opzichte van je concurrenten op een rij. En je concurrentieanalyse levert je gegevens op voor je SWOT-analyse.

Directe en indirecte concurrenten

Zoek uit wie je concurrenten zijn. Maak hierbij verschil tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten bieden een product of dienst aan dat overeenkomt met jouw product of dienst. Indirecte concurrenten verkopen een product of dienst dat lijkt op jouw product of dienst of hier een alternatief op is. Een indirecte concurrent kan ook in een regio gevestigd zijn waar jouw bedrijf zich juist niet op richt. Richt je met je onderzoek op je directe concurrenten.

Verzamel informatie

Als je weet wie je directe concurrenten zijn, beantwoord dan de volgende vragen:

  • Welke concurrenten zitten waar? Bekijk de website van deze bedrijven en vraag eventueel aanvullende bedrijfsgegevens op uit het Handelsregister.
  • Hoeveel andere ondernemers zijn er in de buurt gevestigd? Gebruik hiervoor de KVK-Locatiescan.
  • Welke producten of diensten verkopen mijn concurrenten?
  • Op welke doelgroep richten mijn concurrenten zich?
  • Welke prijzen of uurtarieven berekenen ze? Geven ze korting? Vraag eens een offerte op. Hiermee krijg je waardevolle informatie.
  • Wat is hun naamsbekendheid? En hoe maakt mijn concurrentie reclame? Via social media, commercials of folders?
  • Welke service levert mijn concurrentie?

Maak een concurrentieanalyse

Zet vervolgens alle gegevens in een overzichtelijke tabel. Wat zijn de sterke en zwakke punten van je bedrijf ten opzichte van je concurrenten?

Infographic concurrentieanalyseBron: KVK

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat er nog geen rijwielhandel is die hoog scoort op prijsniveau. Misschien is een rijwielhandel met lage(re) prijzen een interessante aanvulling. En wat kun je leren van de bekendheid van Rijwielhandel B? Maakt deze ondernemer veel reclame, of is hij actief op social media? Ontdek zo welke mogelijkheden jij kunt gebruiken voor je eigen bedrijf.

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten met je.

InspiratiePage