Marketing

Hoe maak je een SWOT-analyse?

  • How to
  • Redactie KVK
  • 12 dec 2019
  • 3 min lezen
  • 8.1K
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse, laat in 1 oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Aan de hand van strengths, weaknesses, opportunities en threats maak je een momentopname van je bedrijf (sterktes en zwaktes). En zie je hoe je bedrijf zich verhoudt tot de buitenwereld (kansen en bedreigingen).

Een SWOT-analyse maakt deel uit van je marktonderzoek, en vormt een belangrijke basis voor je marketingstrategie. Het is een hulpmiddel dat informatie uit een in- en externe analyse overzichtelijk weergeeft. Probeer bij het maken van de analyse zo objectief mogelijk naar je eigen onderneming te kijken. Wat doe je goed? Wat kun je verbeteren? En hoe ga je om met externe factoren die het succes mogelijk bedreigen?

Interne analyse

Begin met het benoemen van de pluspunten (strengths) en minpunten (weaknesses) van je onderneming. Ga voor de pluspunten na wat je beter doet dan je concurrent. En ga voor de minpunten na waar je concurrent beter op scoort.

Voorbeeld: een boekhandel aan de rand van de stad.

  • Strengths: een uitgebreid assortiment, klantvriendelijk personeel en een leestafel met koffie en thee die extra klanten aantrekt.
  • Weaknesses: de te kleine kinderboekenafdeling, een tekort aan personeel en het feit dat je meest ervaren personeelslid bijna met pensioen gaat.

Externe analyse

Ga vervolgens na welke omgevingsfactoren het succes van je bedrijf positief (opportunities) of negatief (threats) kunnen beïnvloeden.

Voorbeeld: de eerder genoemde boekhandel.

  • Opportunities: er komt een nieuwbouwwijk om de hoek die mogelijk zorgt voor meer jonge gezinnen in de winkel. En er komt een school in de buurt waar je studieboeken aan mag leveren.
  • Threats: de webwinkel die onder jouw prijs verkoopt en aan huis levert en een concurrent in een nabijgelegen winkelcentrum.

SWOT-model

Zet nu alle plus- en minpunten van zowel de interne als de externe analyse in een tabel.

Infographic SWOT-analyseBron: KVK

In het voorbeeld van de boekhandel kun je concurrenten voorblijven door personeel te werven en je kinderafdeling uit te breiden. Zeker nu de school ook een belangrijke klant wordt. En denk aan een website met bezorgservice als je merkt dat klanten niet de tijd nemen om naar je winkel te komen.

Tips

  1. Maak de SWOT-analyse met een team van verschillende disciplines. Betrek ook buitenstaanders, om tunnelvisie te voorkomen.
  2. Benoem maximaal 3 punten in elke categorie. Kies de punten die in de ogen van je klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn.
  3. Formuleer de punten zo concreet mogelijk. Kies bijvoorbeeld in plaats van ‘goede locatie’ voor ‘locatie in bruisend stadscentrum’.

Confrontatiematrix

Je kunt nog een stap verder gaan door de punten uit je SWOT-analyse een relatief gewicht te geven en tegen elkaar af te zetten. De uitkomst daarvan noemen we een confrontatiematrix. Deze matrix confronteert de belangrijkste sterktes en zwaktes van je onderneming met de meest belangrijke kansen en bedreigingen uit de markt. Het laat je zien hoe de aansluiting is tussen je onderneming en de markt. Zo kun je verdere invulling geven aan je marketingstrategie.

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage