Marketing

Je onlinemarketing­plan in 6 stappen

Online vinden de meeste klanten je bedrijf via een zoekmachine of op social media. Ze komen meestal niet op je website door het typen van ‘www.jouwbedrijf.nl’ in de zoekbalk van de webbrowser. Hoe zorg je dat je bedrijf gevonden wordt? Hiervoor zet je onlinemarketing in. Zo bereik je nieuwe klanten en realiseer je jouw groeiambitie. Met dit stappenplan maak je de juiste keuzes voor de onlinemarketing van je bedrijf.

De antwoorden op onderstaande vragen vormen meteen je onlinemarketingplan. In dit artikel is het advies verwerkt van Stefan Fabbro, teamleider marketing bij digitaal bureau Hoppinger in Rotterdam. Hij heeft ruim 15 jaar ervaring als data-analist en e-commercemanager.

1. Wat wil je bereiken?

Schrijf je droom op voor de lange termijn. Word je veelgevraagd visagist en treed je op in een tv-programma? Of word je zorgverlener met de meest tevreden klanten van Nederland? Je droom opschrijven geeft je als persoon een doel, en inspireert je.

Schrijf vervolgens je doelstelling op. Dat is wat je wilt bereiken op korte termijn. Zie het als je eerste stap om je droom te verwezenlijken. Zorg dat wat je wilt bereiken meetbaar is, zoals omzet in euro’s of aantal nieuwe klanten. Kies voor je doelstelling een tijdsperiode tussen de 3 maanden en 1 jaar.

Fabbro zegt hierover: “Als je een tevreden bakker bent en je hebt genoeg klanten dan hoef je niks te doen. Maar is je bakkerij leeg of wil je een tweede bakkerij openen, dan moet je actief worden om de juiste klanten binnen te trekken.”

2. Wie is je klant?

Elke doelgroep vertoont specifiek gedrag en is op bepaalde onlinemarketingkanalen aanwezig. Als je niet weet wie je klant is of waar je hem kunt vinden dan levert je marketing niets op.

Je doelgroep omschrijf je als volgt. Wie heeft je product of dienst het hardste nodig? Beschrijf demografische kenmerken van je klant zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau of beroep. Daarnaast kun je hun sociale netwerk, (media)interesses, hobby’s en koopgedrag in kaart brengen. Bedenk hun dagelijkse bezigheden en hun zorgen. Probeer je doelgroep persoonlijk te maken, ook wanneer je bedrijven als klant hebt.

Als je dit allemaal weet, denk je na over waar, wanneer en hoe je deze groep benadert. Dit is belangrijk voor online adverteren want daar bereik je heel gericht een doelgroep mee. Dit wordt ook wel doelgroeptargeting genoemd.

Onlinemarketingplan(Bron: KVK)

3. Hoe wil je gezien worden in de markt?

Bepaal hoe je gezien wilt worden door je (potentiële) klanten en concurrenten. Als ze weten waar je voor staat, verbinden ze zich gemakkelijker met je. Het zorgt voor herkenning, en je onderscheidt je hiermee beter van je concurrenten. Tekst en afbeeldingen die je communiceert zijn altijd in lijn met de boodschap die je overbrengt.

Bijvoorbeeld: ‘ik wil gezien worden als vegetarische slager die de wereld verbetert.’ Of ‘ik wil dat klanten mij zien als een bedrijf dat betekenisvol is voor de maatschappij’.

Tips

  • Onderzoek hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten. Bekijk hiervoor websites van je concurrenten, vraag offertes op of bel ze op.
  • Zorg dat je huisstijl, ook bij alle online uitingen, goed bij je bedrijf past. Zoals afbeeldingen, kleur en lettertype. Hiermee visualiseer je je boodschap waardoor je het complete plaatje duidelijker voor je ziet.

Hoe onderscheid je jezelf als ondernemer en word je zichtbaar voor klanten? In dit webinar zie je hoe zzp’ers dit aanpakken.

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

4. Waar zit je doelgroep?

Schrijf op via welke marketingkanalen je je doelgroep wilt bereiken. Houd bij je keuze rekening met de kanalen waarop je doelgroep actief is en welke kanalen bij jou en je bedrijf passen.

Zoekmachines

Kunnen klanten je vinden in Google of een andere zoekmachine? Je kunt op 2 manieren zichtbaar zijn: onbetaald en betaald. Optimaliseer je website om gratis hoger te komen in een zoekmachine. Ben je zo niet vindbaar? Overweeg dan om te adverteren, via bijvoorbeeld Google Adwords. Door zoekwoordenonderzoek weet je naar welke woorden je klanten zoeken. Via gratis tools onderzoek je hoe vaak per maand op een bepaald woord wordt gezocht.

Fabbro legt uit dat veel mensen Google als startpunt gebruiken. “50% tot 60% van alle websitebezoekers komt via Google bij onze klanten. Ik zie geen verschil tussen een ziekenhuis, levenswarenleverancier of een business-to-businessklant. Dus zorg dat je tussen de zoekresultaten staat. Dat kan met je website of met een socialmediaprofiel zoals LinkedIn of Facebook. Als het maar een plek is waar jij je verhaal kan vertellen.”

Social media

Ook social media kun je onbetaald en betaald inzetten. In de onbetaalde versie zien alleen je eigen volgers je berichten en soms slechts een deel van je volgers. Mogelijk liken of delen je volgers je bericht, dan bereik je een groter publiek. Hier heb je echter geen invloed op. Door advertenties bereik je gericht je doelgroep. Het socialmediakanaal laat je bericht zien aan mensen die lijken op je huidige publiek. Een nieuw publiek ziet zo je boodschap.

Hoe weet je of je doelgroep actief is op een socialmediakanaal? Als je adverteert op social media als Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat of YouTube, doe je dat op basis van demografische gegevens en interesses. Je ziet dan meteen of je klant hier actief is.

Fabbro: “Er zijn onderzoeksbureaus die marktonderzoek doen en hierover een rapport publiceren. Bijvoorbeeld Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom en What’s Happening Online? van Ruigrok.”

YouTube is na Google de meestgebruikte zoekmachine ter wereld. Interessant voor het gebruik van uitlegvideo’s voor je product. Maak hiervoor je eigen YouTube-kanaal aan. Door advertenties bereik je een nieuw publiek.

Fabbro benadrukt dat onlinemarketing via social media veel van je vraagt. “Bijhouden, reageren, adverteren. Voel je niet verplicht om social media in te zetten omdat iedereen het doet. Sluit het aan bij je doelgroep en vind je het leuk om te doen? Kies dan een kanaal en ga er vol voor, doe het niet half.”

Bloggen en online platforms

Schrijf je graag? Dan kun je gaan bloggen. Bekijk websites waarop je doelgroep vaak aanwezig is en waarop ze jouw blog willen plaatsen. Voorbeelden van platforms zijn: Medium voor professionals en Reddit voor de technische sector. Hier kun je uitstralen wat je skills zijn, concullega’s helpen, en je kan er gevonden worden in zoekmachines. Afhankelijk van je doel levert dit naamsbekendheid, leads of websitebezoek op. Houd hierbij rekening met de wet- en regelgeving rondom (her)gebruik van tekst en afbeeldingen.

E-mail

E-mail gebruik je vooral voor bestaande klanten. Het voordeel van e-mail is dat je klant zijn e-mailadres al aan je heeft gegeven. Je weet dus dat hij interesse heeft. Voor kleine bedrijven kost e-mail veel tijd en moeite. Je maakt een professionele indruk met een foutloos e-mailsysteem. Let op deze 3 voorwaarden als je wervende e-mails verstuurt.

Volgens Fabbro kun je niet stellen dat social media standaard minder oplevert dan e-mail. “Sommige webshops verkopen alleen maar via Instagram en zijn hier succesvol in. Mijn oma zal nooit iets via Instagram kopen maar mijn neefje van 15 juist wel. Het verandert ook steeds, dus houd de trends in de gaten.”

5. Wat is je budget?

Creëer duidelijkheid voor jezelf, en stel vooraf vast hoeveel geld en tijd je wilt investeren in onlinemarketing. Bedenk hoeveel een nieuwe klant je waard is, als uitgangspunt voor je budget. Het grootste deel hiervan zijn advertentiekosten. Gebruik gratis tools om je website te maken en je socialmediakanalen in te regelen.

Onlinemarketing kost tijd. Gun jezelf een week voor het uitdenken van je onlinemarketingplan. Structureel kost onlinemarketing je wekelijks minimaal 4 uur, je website of socialmediaprofiel staat immers altijd aan. In deze tijd werk je je website of socialmediaprofiel bij, schijf je teksten, maak je foto’s, bekijk je de resultaten en stuur je advertenties bij.

Fabbro geeft nog een tip: “In onlinemarketing geef je nooit je hele budget in 1 keer uit. Misschien heb je niet de goede doelgroep of slaat je boodschap niet aan. Het is experimenteren, meten en bijsturen. Begin bijvoorbeeld met een budget van 50 euro per maand voor Adwords en een paar tientjes voor social media.”

6. Wat is je planning?

Maak een planning waarin je opneemt wanneer je welke advertenties inzet. Bekijk maandelijks de resultaten en stuur deze bij. Elk kwartaal meet je of je je doelstellingen haalt. Op basis hiervan stel je of je doelstellingen of je uitvoering van je onlinemarketingplan bij.

Je onlinemarketingplan is klaar

Heb je alle vragen beantwoord? Dan weet je nu wat je online wilt bereiken, wie je klant is, wat je wilt uitstralen, waar je klant zich bevindt, hoeveel budget je inzet en wanneer je begint. Je onlinemarketingplan is af. Je bent klaar om van start te gaan.

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over online marketing, digitalisering en online klanten bereiken. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op social media voor enthousiaste posts over deze onderwerpen.

InspiratiePage