Marketing

Kijken, klikken, kopen: zo schrijf je sterke webteksten

Als ondernemer wil je bezoekers op je website aanzetten tot actie. Je wil dat ze iets kopen, zich voor je nieuwsbrief inschrijven, zich aanmelden voor een training of een afspraak met je maken. Of ze dit doen hangt onder andere af van de kwaliteit van je webteksten. Niet alleen de inhoud en opbouw van je teksten spelen een rol, maar ook hoe goed jij je klant begrijpt. Met de tips van Chris Rommers, adviseur websites en conversieverhoging, maak je je webteksten effectief.

Een commerciële webtekst houdt rekening met de doelgroep en het doel van de tekst. Inschrijven voor de nieuwsbrief, bellen of een product kopen: verschillende doelen vragen om verschillende teksten. Daarnaast bepalen ook de vorm en de plek op de website of je lezer actie onderneemt. Door na te denken over het doel van iedere pagina voorkom je dat je lezer afhaakt.

Homepage als opwarmertje

Op de homepagina omschrijf je kort en krachtig je product en wat het je klant oplevert. Ook vertel je daar waarom jij de beste bent in je vakgebied. Onthoud: het doel van deze pagina is je lezer naar je productpagina sturen. Uit onderzoek blijkt dat mensen slechts 10 seconden nodig hebben om te beslissen of ze op een website blijven of niet. Dat betekent dat je 10 seconden hebt om je bezoekers nieuwsgierig te maken naar je product of dienst. Is de tekst op je homepage te vaag of te lang? Dan haakt je lezer af.

Bouw je productpagina logisch op

Op de product- of dienstpagina bied je je product aan en overtuig je je lezer. Een overtuigende tekst bevat de volgende elementen:

  • 1. Een situatie waarin je klant zich herkent;
  • 2. Een beschrijving van je klant;
  • 3. Het nut van je product of dienst;
  • 4. Praktische informatie: de prijs, de hoeveelheid, de verzendkosten en het adres. Bied je een dienst aan? Noem dan ook de duur van je dienst, bijvoorbeeld anderhalf uur voor een adviesgesprek. Run je een escape room? Dan is de locatie belangrijk. Ben je sportleraar? Misschien wil je dat je cliënten een handdoek meenemen naar de les. Als je de prijs alleen op aanvraag verstrekt, leg dan uit waarom dat zo is.
  • 5. Call-to-action: een duidelijke contactbutton of koopknop. Doe dat op de verkooppagina zelf en wees expliciet over wat de lezer moet doen. Een knop naar een contactpagina met meerdere opties is niet duidelijk.

Chris Rommers
  • Aantal medewerkersLocatie: Utrecht
  • Aantal mederwerkersAantal medewerkers: 1 (Chris is zzp'er)
  • OprichtingsjaarOprichtingsjaar: 2015

Chris Rommers

eigenaar, Chris Rommers website-advies

Chris Rommers helpt ondernemers hun propositie scherp te krijgen en dit te vertalen naar een heldere website. Hij adviseert in copywriting, webdevelopment en online marketing.

“Wanneer je je propositie scherp hebt, wordt het een stuk makkelijker om wél goede webteksten te schrijven.”

Het probleem van je klant

Volgens Rommers begint een effectieve webtekst met begrip van het probleem van je klant. “Wat is nou het echte probleem van jouw klant? Het is belangrijker dat je beschrijft dát je het probleem oplost, dan hóe je het probleem oplost.”

Rommers licht toe: “Een loodgieter kan met de deur in huis vallen. ‘Lekkage? Bel dit nummer!’ Heb je een ander soort product en is het klantprobleem complexer? Verplaats je in je klanten en de problemen die hen naar je product toe leiden. De klanten van een accountant stoeien misschien met hun belastingaangifte. Of de klant van een broodjeszaak wil wel een lekker broodje, maar heeft maar een half uur pauze en niet de tijd om buiten de deur te lunchen. Wanneer je goed omschrijft welke oplossing jij daarvoor biedt, is de kans dat die klant met jou in zee wil het grootst.”

Woordgebruik van je klant

Leer je klant kennen via eerdere communicatie. “Kijk naar verkoopgesprekken, offerteaanvragen, klachten en reviews over jezelf of over je concurrenten,” adviseert Rommers. “Welke vragen stellen je klanten? En welke woorden gebruiken ze? Wat zijn voor hen de symptomen van het probleem? Sluit altijd aan bij het gesprek dat zich al afspeelt in het hoofd van je klant.” Soms noemen klanten jouw product of dienst anders dan jijzelf. Of misschien is je product de oplossing voor een probleem waar je zelf niet aan had gedacht.

Vertel wat je product oplevert

“De belangrijkste informatie over je product gaat niet over het product zelf, maar over de waarde die het heeft voor de klant,” zegt Rommers. “Draaf niet door over allerlei details, maar benoem de voordelen van belangrijke eigenschappen. Bijvoorbeeld: een extra grote batterij in een smartphone is een eigenschap, maar het eigenlijke voordeel is dat je telefoon langer meegaat zonder opladen.” In het laatste geval verplaats je je direct in de behoefte van je klant, in plaats van je te concentreren op de omschrijving van het product.

Leesbare lay-out

Ook regelafstand, kopjes, kleur, contrast, visuele elementen en de breedte van de webtekst zorgen ervoor dat je lezer geboeid raakt en blijft, zegt Rommers. Een leesbare lay-out bestaat uit de volgende elementen:

  • Ruime regelafstand en veel tussenkopjes

    Zorg dat de zinnen in je tekst niet te dicht op elkaar staan. “Maak er geen muur van tekst van. Dat schrikt af en dan begint je lezer er niet eens aan.” Met witregels creëer je rust en overzicht in je tekst. Voeg daar tussenkopjes aan toe en je tekst is makkelijk te scannen. Je lezer vindt op die manier snel de benodigde informatie.
  • Sterk contrast

    Gebruik geen lichte kleuren op een lichte achtergrond. Dat maakt een tekst onleesbaar. Sterk contrast zorgt ervoor dat je letters er uitspringen. Daardoor is je website toegankelijker voor slechtzienden of kleurenblinden.
  • Afwisseling met visuele elementen

    Wissel tekst af met visuele elementen. “Dat hoeven niet altijd afbeeldingen te zijn. Dat kan ook met een video, een grafiek of een testimonial. De vorm van een testimonial wijkt vaak af van de rest van de tekst, doordat deze bijvoorbeeld in een kadertje is geplaatst. Daardoor valt deze op. Een testimonial draagt bij aan je geloofwaardigheid. De beste teksten komen van blije klanten, dus doe je best om die te verzamelen.” Houd daarbij wel rekening met de nieuwe regels voor reviews.
  • Smalle tekstkolom

    Tenslotte is de breedte van de tekst belangrijk. “Als de tekst op een groot scherm van uiterst links naar uiterst rechts loopt, is het net alsof je een tenniswedstrijd leest. Dat vertraagt het lezen en roept ergernis bij de lezer op. Op nieuwswebsites zie je dan ook vaak dat de tekstbreedte van artikelen smaller is dan de website zelf. Dat leest sneller.”

Mobielvriendelijk

Zorg dat je tekst leesbaar is op een mobiele telefoon. “Kijk maar eens naar je statistieken. Veel mensen lezen je website op een mobiele telefoon. Plak de tekst die je op je website wilt zetten daarom in een mail en stuur die naar jezelf. Een tekst die op je computerscherm 8 regels is, is op je telefoon misschien wel 24 regels.”

Frisse blik

Laat de tekst lezen door iemand met een frisse blik op het onderwerp, bijvoorbeeld een vriend of kennis. Vraag ze niet om hun mening, maar vraag: ‘Welke vragen heb je nog na het lezen van deze tekst?’ Zo verzamel je concrete tips waarmee je je de tekst verbetert.

Filter

Gebruik niet te veel vaktaal en wees kritisch op overbodige informatie. Niet iedere consument begrijpt jouw vaktaal en haakt af als de tekst onbegrijpelijk is. De meeste mensen begrijpen teksten op B1-taalniveau. Welke woorden binnen taalniveau B1 vallen, vind je op de website ishetb1.nl.

Wil je websitebezoekers aanzetten tot meer actie? Denk dan ook eens aan conversieoptimalisatie.
Amber Kuipers

Ik schrijf over marketing, personeel en digitalisering. Van marketing met een klein budget tot aan het gelukkig houden van je personeel: ik leg je graag uit hoe je dat doet en hoe je het inzet voor de groei van je bedrijf.

InspiratiePage
Marketing en personeel