Marketing

Krijg klantbinding via een native of progressive web app

Wil je de online interactie met je klant vergroten, bijvoorbeeld door hem meer bij het bestelproces of de bezorgplanning te betrekken? Een app kan je hierbij helpen. Ontdek de verschillen tussen een native app en een progressive web app en waar je op moet letten bij je keuze tussen deze 2 soorten apps.

Dit jaar bezoekt 54,8% van de mensen websites via hun telefoon, vertelt senior iOS-ontwikkelaar Ruben Lucas Groothuis van Score Media. Het aantal mensen dat een computer of laptop gebruikte in 2020 is sinds 2017 met 3,3% gedaald, terwijl het mobiele verkeer juist met 30% groeide. “Deze verschuiving neemt de aankomende jaren alleen maar toe, dus een app of een progressive web app (PWA) kan veel potentiële klanten opleveren.”

2 soorten apps

“Als we het hebben over een app, wordt in de meeste gevallen een native app bedoeld,” vertelt Groothuis. “Een native app is software die je downloadt en installeert op bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Maar je kunt ook kiezen voor een progressive web app (PWA), waarbij de bezoeker niets hoeft te downloaden en gebruikmaakt van een webbrowser.”

Native app

Een native app heeft verschillende voordelen:

  • Je kunt alle ingebouwde functies van een smartphone gebruiken, zoals de camera. Zo kun je foto's van bijvoorbeeld planten maken en ontdekken welk soort plant het is.
  • Je kunt een koppeling maken met andere apps of slimme apparaten. Denk aan apps voor het bedienen van een smart TV of verlichting.
  • Je kunt de klantbinding vergroten, bijvoorbeeld via push-notificaties of geo-fencing (het gebruiken van je locatie).
  • Voor gebruik van een app is niet altijd een internetverbinding nodig. Sommige apps zijn zelfs volledig offline te gebruiken en synchroniseren de data wanneer er weer internetverbinding is.

Er kleven ook nadelen aan het gebruik van native apps:

  • Apps moeten voldoen aan de eisen van de AppStore van Apple of de PlayStore van Google. Dat is een vak op zich. Groothuis adviseert om een app-specialist in de arm te nemen om geen tijd of kosten te verspillen aan een mogelijk niet goedgekeurde app.
  • Een native app is in de meeste gevallen duurder om te laten maken dan een PWA.
  • Bezoekers moeten de app downloaden of installeren, wat een drempel kan zijn. Deze extra handeling vraagt namelijk tijd en schijfruimte.

Progressive web app

Een PWA is een website die net als een app een interactief karakter heeft, zonder dat de bezoeker iets hoeft te installeren.

Een PWA heeft meerdere voordelen:

  • Google rankt het hebben van een PWA steeds hoger in zijn zoekresultaten, waardoor je klant je beter vindt dan met een native app.
  • Een PWA gebruikt een techniek waardoor hij bij het switchen naar een andere pagina niet de gehele pagina laadt, maar vaak alleen de informatie die zichtbaar moet zijn. Dit zorgt voor een korte laadtijd.
  • Voor een PWA heeft je bezoeker geen internetverbinding nodig.

PWA’s hebben ook nadelen:

  • Apple ondersteunt in een PWA nog niet alle functies van een smartphone. Zo zijn bijvoorbeeld pushberichten, bluetooth, widgets en beveiliging niet beschikbaar zoals bij een native app.
  • De PWA kun je niet uitbreiden om naadloos aan te sluiten op het systeem (OS) van de gebruiker. Wil je in de toekomst interactiever worden en bijvoorbeeld push-notificaties sturen? Dan kun je beter direct een native app maken.
  • Een PWA draait in je browser en is daardoor vaak langzamer dan een geïnstalleerde app die direct op je mobiele besturingssysteem draait.
  • Een PWA heeft vaak minder klantbinding dan een native app, omdat gebruikers hem geen vaste plek op hun iconenscherm geven.

Kwaliteitseisen

Native apps kun je downloaden via de AppStore van Apple of in de PlayStore van Google. “Deze apps moeten aan steeds strengere eisen voldoen voordat deze platformen ze goedkeuren. Apple en Google vinden dat een app daadwerkelijk interactief moet zijn”, licht Groothuis toe. “Bedenk daarom van tevoren, en samen met de ontwikkelaar, of je app interactief genoeg is.” Met een PWA ben je niet afhankelijk van een appstore, waardoor je de zekerheid hebt dat je app altijd live kan gaan. Je bent wel afhankelijk van de kwaliteitsexpertise van de ontwikkelaar.

Vergelijken op kenmerken

Bij je keuze tussen een native app en een PWA kun letten op onderstaande kenmerken.

Kenmerk
Native app
PWA
Kan direct pushberichten sturen naar mobiele gebruikers
Ja
Nee
Kan functies van smartphone of tablet gebruiken
Ja
Deels
Kan koppelen met andere apps of slimme apparaten
Ja
Nee
Inhoud is vindbaar voor zoekmachines
Nee
Ja
Heeft een eigen domeinnaam
Nee
Ja
Downloaden en installeren is nodig
Ja
Deels
Is afhankelijk van een appstore
Ja
Nee
Heeft een internetbrowser nodig
Nee
Ja
Heeft continue internetverbinding nodig
Nee
Deels
Opstartsnelheid
Hoog
Laag
Kosten
Hoog
Middel

Aan de slag

Heb je je keuze gemaakt tussen een native app en een PWA? Ga dan de checklist hieronder na voor je je app laat bouwen. Heb je alle punten afgevinkt? Dan kun je met een onderbouwd plan naar een ontwikkelaar toe.

1. Ken je doelgroep

Een native app en een PWA zijn middelen om je doelgroep te helpen of te sturen naar je product. Daarom is het essentieel dat je weet wie de doelgroep is, wat zijn gedrag is en welk probleem je voor hem op wilt lossen.

2. Bepaal de eisen

Bepaal waar het nieuwe middel aan moet voldoen. Begin met een longlist waarin je alle wensen opstelt en markeer vervolgens de eisen die je minimaal nodig hebt om aan het doel te voldoen. Bepaal prioriteiten, zodat je inzichtelijk hebt waar je indien nodig kunt schrappen.

3. Hanteer een budget

Het hanteren van een budget helpt je bij het focus aanbrengen in je hoofddoel en -eisen. Bepaal je maximale budget en leg je prioriteitenlijst hiernaast. Neem deze eventueel door met een externe partij, zoals een app-bouwer. Bedenk dat je ook kosten maakt voor het vermarkten van de app.

Voorbeeld uit de praktijk

ThePerfectWedding lanceerde afgelopen juli een planningsapp, vertelt oprichtster Sarah Glasbergen trots. “Met deze tool maken we het plannen van een bruiloft makkelijker. Jaarlijks gebruiken 15.000 bruidsparen de planningstool, en dit gebeurt meestal via mobiel verkeer.” Met de nieuwe tool zet de trouwondernemer in op meer klantbinding. In de serie De Opvallers legt Glasbergen uit hoe appmarketing dit aanpakt.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Appmarketing is een manier om op te vallen, maar er zijn meer manieren. Denk bijvoorbeeld eens aan videomarketing.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie, het binden van je medewerker of hoe je handig inspeelt op veranderingen omtrent het coronavirus.

InspiratiePage
Marketing en personeel