Marketing

Maak het verschil met een goede huisstijl

Een goede huisstijl maakt je bedrijf herkenbaar voor je doelgroep en laat zien wat je bedrijf doet en waar je voor staat. Met een doordacht logo, slim kleurgebruik en onderscheidend lettertype ben je al een eind op weg. “Je huisstijl hoeft niet hip te zijn, als het maar bij je past”, legt communicatie-expert Sander van Eijk uit.

Je huisstijl is een belangrijk deel van je zakelijke identiteit en onderscheidt je van concurrenten. Sander van Eijk, eigenaar van Opmerkzaam Communicatie, vergelijkt een huisstijl met je persoonlijke aankleding. “Je hebt een bepaalde persoonlijkheid en op basis hiervan kies je je eigen stijl, passend bij je karakter en smaak. Hetzelfde doe je met je bedrijf, maar dan nog bewuster. Je staat niet alleen voor de spiegel om de gewenste outfit voor die dag te bepalen, maar stelt jezelf de vraag: hoe wil ik mijn bedrijf presenteren aan de buitenwereld?”

Professionaliseren

Wanneer maak je een huisstijl? Volgens Van Eijk kun je dit het beste doen op het moment waarop je serieus met je bedrijf aan de slag gaat en dit aan je doelgroep wilt laten zien. “Wanneer je de ruimte hebt om hier tijd en geld in te investeren, adviseer ik om tijdens de startfase van je bedrijf aan de slag te gaan met je huisstijl. Dan ben je namelijk bezig bent met het bepalen wat voor bedrijf je bent en hoe je dat wilt doorvoeren.”

Je kunt je huisstijl ook later oppakken, wanneer je al een tijd aan het ondernemen bent. “Er zijn ondernemers die al jaren een bedrijf hebben en nog nooit een huisstijl hadden. Zij gaan hier pas over nadenken wanneer ze willen groeien of professionaliseren. Andere ondernemers gaan juist meteen aan de slag met een huisstijl, nog voordat ze hun bedrijfsidee helder hebben, als onderdeel van een ondernemingsplan.”

Stappenplan

In onderstaande vijf stappen geef je vorm aan je huisstijl, zodat je je merk helder kunt positioneren.

Stap 1: bepaal je identiteit en imago

Bepaal wie je als bedrijf en ondernemer bent (je identiteit) en wat je wilt uitstralen naar je doelgroep (je imago). Je kijkt onder meer naar je personal branding: wat maakt jou als bedrijf en ondernemer uniek?

Je identiteit gaat over hoe jij en je medewerkers je bedrijf zien. Beschrijf welke taal je met elkaar spreekt en hoe je bedrijfscultuur is. Ga je informeel met elkaar om en draag je jeans en sneakers naar kantoor? Of juist formeler en draag je een pak? Check meteen of je identiteit past bij de kernwaarden van je bedrijf.

Je imago laat zien wat je wilt uitstralen naar je doelgroep en, als je bedrijf al langer bestaat, hoe je doelgroep over jou denkt. Maak hiervan een analyse en zet deze op papier.

Stap 2: kies een logo en typografie

Vervolgens zet je je identiteit en imago om in beeld via je logo en de typografie.

Logo

Een logo is de grafische uiting waarmee je bedrijf geassocieerd wordt. Dit kan een beeldmerk, woordmerk of combinatie van beide zijn. Een beeldmerk is een symbool of afbeelding en een woordmerk is de naam van je bedrijf.

Van Eijk vindt dat je logo niet ‘hip’ hoeft te zijn. “Een krachtig beeldmerk of woordmerk heeft niet veel poespas nodig. Kijk maar naar grote merken als Coca Cola of Heineken. Die hebben voldoende zeggingskracht en zijn krachtig in eenvoud. De stijl van het logo moet vooral bij je bedrijf passen.”

“Daarnaast is het van belang dat je logo tijdloos is”, vertelt Van Eijk. “Het is zonde als je veel tijd hebt geïnvesteerd in je huisstijl en er na twee jaar achter komt dat het niet meer past.” Voor de opmaak van een logo adviseert Van Eijk het gebruik van een vector, een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden. “Een vector is altijd scherp. Gebruik een betaald programma als Adobe Illustrator of CorelDraw, of een gratis programma als Inkscape of Canva.”

Typografie

De typografie van je huisstijl gaat over hoe je teksten eruitzien: de uitstraling van het lettertype en de lettergrootte. “De typografie die je kiest moet passen bij wat je met je bedrijf wilt uitstralen en de sector waarin je werkt. Zoals formeel of informeel, creatief of zakelijk. Een creatief lettertype sluit bijvoorbeeld minder goed aan bij een advocaat, waar je zakelijkheid en betrouwbaarheid verwacht. Een creatieve stijl past wel bij iemand waarvan je verwacht dat hij creatief is, zoals een grafisch vormgever.”

Je kunt een vormgever een lettertype speciaal voor je bedrijf laten ontwerpen. Van Eijk adviseert één lettertype te gebruiken, omdat dan de herkenbaarheid het grootst is. Als je toch voor twee verschillende lettertypes kiest, zorg dan voor een duidelijke samenhang.

Stap 3: kies je kleuren

Klanten associëren kleuren met je kernwaarden, legt Van Eijk uit. “Kleuren roepen een gevoel of emotie op, tonen onderzoeken naar de psychologische effecten van kleuren aan. Het is een gegeven dat bepaalde kleuren het beter doen in bepaalde branches en daarom vaker worden toegepast. Daarvan afwijken kan, maar dan kost het je meer werk om dit visueel te onderbouwen door sterke typografie of stijl. Zorg vooral dat de kleur past bij je type bedrijf en je doelgroep. Als accountant wil je betrouwbaar overkomen. Kies dan voor blauw, een kleur die betrouwbaarheid en loyaliteit uitstraalt. Wanneer je kapper bent en creatieve kapsels creëert, past een opvallender kleur beter, zoals geel.”

Van Eijk geeft aan dat je je niet tot een kleur hoeft te beperken. “Met een palet van elkaar versterkende kleuren kun je verschillende combinaties maken. Tools die je helpen met het bepalen van je kleurenpalet zijn Adobe Illustrator en Material Design.”

Stap 4: maak een beeldkeuze

Kies daarna foto’s, infographics en pictogrammen die aansluiten bij je gekozen kleuren. “Zo wordt het totaalbeeld samenhangend en beter herkenbaar voor je doelgroep”, legt Van Eijk uit. “Maak een beeldbank met afbeeldingen die je gebruikt voor verschillende communicatiemiddelen. Huur hiervoor een professionele fotograaf of vormgever in of gebruik stockfoto’s.”

Stockfoto’s zijn gebonden aan regels. “Er zijn gratis databanken als Pexels of Canva, en kun je beeld kopen bij Shutterstock of iStock. Infographics en pictogrammen kun je (laten) maken met betaalde programma’s als Photoshop of Illustrator. En ze kant-en-klaar kopen kan bijvoorbeeld bij Vectorstcock. Of je haalt ze gratis via visme.co.”

Stap 5: pas je communicatiemiddelen aan

Vertaal tot slot je huisstijl naar al je communicatiemiddelen. Van Eijk benadrukt hoe belangrijk het is dat alle communicatiemiddelen op elkaar aansluiten. “Van visitekaartje en briefpapier tot je website, nieuwsbrieven en berichten op social media. Door alles in een keer aan te passen, zorg je voor een eenduidige en herkenbare identiteit.”

Van Eijk tipt daarbij: “Documenteer alles in een huisstijlhandboek. Dit hoeft geen dik boekwerk te zijn. Start met een paar A4’tjes met richtlijnen. Dit zorgt ervoor dat je huisstijl op langere termijn bewaakt blijft en er geen wildgroei ontstaat.”

Juridisch

Houd bij het ontwikkelen van je huisstijl rekening met juridische aspecten. Een ontwerp valt onder het auteursrecht. Auteursrecht is gratis, mits het werk origineel is en het een stempel van de maker draagt. Je hoeft dit niet te registreren. Wanneer je jouw huisstijl laat ontwerpen door een grafisch ontwerper, ligt het auteursrecht van bijvoorbeeld je logo bij de ontwerper, tenzij anders afgesproken.

Wil je je merk beschermen? Vraag een merkregistratie aan bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Kijk naar andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel