Marketing

Netwerken, bouw waardevolle relaties op

De een voelt zich als een vis in het water op een netwerkbijeenkomst en twittert erop los. De ander weet niet wat hij met zijn stapel visitekaartjes aan moet. Netwerken, wat kun je ermee en wat levert het je op?

Een netwerk met relevante contacten die begrijpen wat jij goed kunt, kan waardevol zijn. Omdat deze relaties potentiële klanten kunnen zijn voor je bedrijf. En ze anderen naar je (bedrijf) kunnen doorverwijzen. Voorwaarde is wel dat je netwerk snapt wat je doet, en dat je goed bent in wat je doet. Denk daarom bij netwerken goed na over wat je vertelt. En ben specifiek, ga in op je kracht en gebruik praktijkvoorbeelden om je verhaal sterker te maken.

Hoe netwerk je?

Lukraak visitekaartjes uitdelen tijdens netwerkevenementen heeft waarschijnlijk niet het gewenste effect. Netwerken gaat om het opbouwen van relaties waarin jij wat betekent voor de ander en de ander jou verder kan helpen. Dit noem je ook wel wederkerigheid. Effectief netwerken doe je niet zomaar, en begint bij het bepalen van een strategie. Onderstaande video geeft je tips.

Video: Klanten halen uit je netwerk

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.


Wat levert netwerken je op?

Netwerken kan je iets concreets opleveren, zoals een nieuwe opdracht. Een goed netwerk kan je ook geld besparen. Bijvoorbeeld als je samen met ondernemers uit je buurt kosten van gezamenlijke voorzieningen deelt, zoals een beveiligingshekwerk rond een bedrijventerrein.

Bedenk vooraf wat je uit je netwerk wilt halen, op korte en lange termijn. Zo kun je een vraag aan iemand die je ontmoet concreter stellen. Heb je bijvoorbeeld plannen om je te specialiseren in een bepaalde branche, ga dan nu al mensen uit deze branche benaderen. Bedenk ook alvast wat je voor de ander kunt betekenen. Wanneer je wat aan te bieden hebt, zijn anderen ook sneller geneigd hun best voor jou te doen.

Waar kun je netwerken?

Netwerken kan overal, online en offline. Online vertel je je verhaal aan de hand van een bedrijfsprofiel op netwerksites. Voorbeelden van netwerksites waarmee je netwerk flink kan groeien:

  • Higher Level
  • Twitter
  • LinkedIn

Bij offline netwerken denk je al gauw aan evenementen als zakelijke borrels en Open Coffee’s. Ook de verjaardag van de buurvrouw kan een waardevol moment zijn om te netwerken. Meer nog dan online plekken bieden fysieke bijeenkomsten je de kans om je bedrijf (letterlijk) een gezicht te geven. Een gepassioneerd, persoonlijk verhaal blijft sneller plakken dan een verzorgde website.

Voorbeelden waar je offline kunt netwerken:

  • congressen, workshops, seminars
  • opleidingen en trainingen
  • verjaardagen, borrels en recepties
  • vak- en regionale netwerken

Tips

  1. Stel niet meteen je hulpvraag als je iemand ontmoet. Luister goed naar de ander en kijk of je diegene ook wat kunt bieden.
  2. Denk bij netwerken ook aan de lange termijn. Als je nog niets kunt met het contact, brengt het je wellicht later wat.
  3. Zet je eigen netwerk in om anderen te helpen. Door anderen aan elkaar voor te stellen laat je zien dat je graag helpt. En dat werpt wellicht later zijn vruchten af.
  4. Archiveer je contacten zodat je gegevens gemakkelijk terugvindt. Noteer bij ieder contact waar en wanneer je diegene ontmoette, wat jullie voor elkaar kunnen betekenen en details die je niet mag vergeten.
  5. Zorg dat je na jullie ontmoeting nog even in beeld komt, bijvoorbeeld door iemand uit te nodigen op LinkedIn of door een mailtje na te sturen waarin je refereert aan jullie gesprek.
Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage