Marketing

Onbetaald hoger in Google, Yahoo en Bing

Vinden klanten je website gemakkelijk via een zoekmachine als Google, Yahoo of Bing? Of kan dit beter? Overweeg dan de inzet van SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) om je bedrijf sneller en beter vindbaar te maken.

Zoekmachines zijn voor hun gebruikers altijd op zoek naar het beste antwoord op de gestelde zoekvraag. Dit is je kans om gevonden te worden. Want deze vraag stelt je potentiële klant aan de zoekmachine. Sta je bovenaan dan ben je makkelijk vindbaar voor je klant. 2 experts geven tips hoe je bedrijf sneller en beter gevonden wordt.

SEO en SEA

Stel, je hebt een online meubelwinkel. Potentiële klanten zoeken op het web naar inspiratie (‘interieur trends winter’), overwegen jouw product (‘leren tweezitsbank’), willen het kopen (‘leren tweezitsbank merk x’) of zoeken naar hulp om het product te onderhouden of te gebruiken (‘leren bank onderhoud tutorial’). Als je bovenaan staat in de zoekresultaten dan vinden klanten je eenvoudig. Hoger komen in een zoekmachine als Google, Yahoo en Bing kan op 2 manieren, onbetaald en betaald.

  • Onbetaald, via SEO (Search Engine Optimization). SEO is een gratis manier om hoog te verschijnen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Hoe je dit doet? Lees de 7 tips voor SEO in dit artikel.
  • Betaald, via SEA (Search Engine Advertising). Met SEA maak je gebruik van de advertentiemogelijkheid van een zoekmachine. Hierbij wordt pay-per-click toegepast, waarbij adverteerders betalen als een bezoeker klikt op een advertentie. Deze advertenties verschijnen boven de gratis zoekresultaten en staan duidelijk gemarkeerd als ‘advertentie’. SEA kost geld en wordt onder andere ingezet om op korte termijn resultaat te behalen.

7 tips voor SEO

1. Zoekwoorden bepalen

Je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Je krijgt het beste resultaat wanneer je vanuit je klant denkt. Denk daarom: ‘Mijn doelgroep zoekt naar (…)’ in plaats van ‘Ik wil gevonden worden op (…)’. Als je doelgroep bijvoorbeeld je product nog niet kent, richt je je op de problemen die je product oplost. Hoe bepaal je zoekwoorden waar je klant naar zoekt?

  1. Brainstormen. Noteer alle woorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor je website of bedrijf.
  2. Zoekwoorden uitbreiden. Vul je lijst aan door online naar verwante zoekwoorden te zoeken. Google, AnswerThePublic of Keywordtool.io (gratis versie) geven je bijvoorbeeld suggesties voor zoekwoorden maar zij tonen geen zoekvolumes. Dat betekent dat je niet ziet hoe vaak men per maand naar dit woord zoekt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Ubersuggest gebruiken.
  3. Voorkeur bepalen. Bepaal welke zoekwoorden het belangrijkste zijn op basis van zoekvolume en eventueel concurrentie. Concurrentie kun je in de zoekmachine zelf zien of op basis van de prijs van een advertentie. Dit wordt aangeduid met ‘Cost per click’ (CPC). Hoe hoger de CPC, hoe hoger de concurrentie op dat zoekwoord dus hoe moeilijker het is om daarop te scoren. Google Trends vergelijkt maximaal 5 zoekwoorden en toont de populariteit van die zoekwoorden vanaf 2004.

2. Structuur

Een heldere structuur van je website is belangrijk zodat je bezoeker eenvoudig informatie kan vinden. Beslis welke pagina’s je website heeft en hoe ze bereikbaar zijn voor je bezoeker.

In het voorbeeld over meubels, kies je er voor om in de hoofdnavigatie enkel de hoofdcategorieën op te nemen, zoals ‘banken’ en ‘tafels’. Vervolgens verwijs je op die pagina’s verder naar ‘tweezitsbank’ vanuit ‘banken’ of ‘salontafel’ vanuit ‘tafels’.

Voorbeeld websitestructuurVoorbeeld websitestructuur

Tips voor het bepalen van je websitestructuur:

  • Zorg dat alle pagina’s bereikbaar zijn. Door ernaar te verwijzen met een hyperlink of ze op te nemen in de navigatie.
  • Bedenk een logische structuur. Test het bijvoorbeeld bij een bekende of een klant.
  • Geef elk onderwerp (groepje zoekwoorden) een eigen pagina.
  • Maak de structuur niet te breed. Gebruik bijvoorbeeld geen pagina ‘tafels en stoelen’, omdat deze dan niet relevant genoeg is voor zowel ‘tafels’ als ‘stoelen’.
  • Ben ook niet te specifiek. Maak bijvoorbeeld geen aparte pagina voor ‘stoel’ en ‘stoelen’. Deze woorden lijken zoveel op elkaar dat een zoekmachine ze ook als hetzelfde ziet.

3. Tekst, metadata en afbeeldingen

Zoekmachines gebruiken relevante content op je website om te bepalen waar je website en elke individuele pagina over gaat. En dus voor welke zoekwoorden je website of pagina’s relevant zijn. De belangrijkste contentvormen:

Tekst

Voor een zoekmachine is tekst een simpele manier om te begrijpen waar je site over gaat. Het toevoegen van tekst aan een pagina, helpt je dus om hoger te komen in een zoekmachine. Tips:

  • Schrijf de tekst in eerste instantie voor de gebruiker en zorg ervoor dat het interessant voor hem is.
  • Houd je belangrijkste zoekwoorden in je achterhoofd bij het (laten) schrijven van de tekst, maar prop deze er niet vol mee.
  • Er is geen minimumlengte voor een tekst. Schrijf met een duidelijk doel en niet alleen voor SEO.
  • Koppen en subkoppen maken de tekst leesbaarder voor de bezoeker.
  • Maak de tekst nog leesbaarder door korte alinea’s en bijvoorbeeld opsommingstekens en tabellen te gebruiken.

Metadata

Metadata zijn niet zichtbaar op je website maar wel op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. De metadata van een webpagina vul je in via je contentmanagementsysteem (CMS). Voor SEO zijn 2 soorten metadata belangrijk: de paginatitel en de meta-omschrijving. De paginatitel is de titel waarop je klikt bij het zoekresultaat, de meta-omschrijving is een korte beschrijving waarin staat waar de pagina over gaat. Omschrijf in 1 of 2 zinnen de inhoud.

SEO metadataMetadata van een pagina op KVK.nl (bron: Google).

Afbeeldingen

Om 2 redenen zijn afbeeldingen belangrijk. Ten eerste, als je klant zoekt via ‘image search’ dan komt hij via een afbeelding op je website. Ten tweede kan een afbeelding een pagina relevanter maken. Maak duidelijk waar de afbeelding over gaat. Dit doe je door een beschrijving (met relevant zoekwoord) toe te voegen in het CMS. Bij elke afbeelding voeg je de zogenaamde alt-tekst en titel toe.

4. Snelheid

Een trage website, ofwel een lange laadtijd van pagina’s, is de grootste reden dat potentiële klanten afhaken voordat ze je website hebben gezien. Controleer de snelheid van je website met bijvoorbeeld Google Pagespeed Tool, GT Metrix of Test My Site. Tips om je website sneller te maken:

  • Gebruik geen grote afbeeldingen. Verlaag de resolutie van de originele afbeelding bijvoorbeeld met Paint, Photoshop of ReSmush.it. Hoe kleiner het bestand, hoe beter, maar het beeld moet wel scherp blijven.
  • Overweeg om je site te verhuizen naar een snelle(re) server.
  • Gebruikt je website JavaScript? Zorg ervoor dat dit al op de server wordt uitgevoerd (server side scripting).

5. Hyperlinks

Links zijn de basis van het internet. Hyperlinks naar andere pagina’s binnen en buiten je website, geven je lezer (en dus ook zoekmachines) de mogelijkheid om verder te lezen en andere relevante pagina’s te bezoeken. Google zegt hierover: ‘don’t be a dead end’. Gebruik links weloverwogen, niet elke link heeft een positief effect. Tips voor hyperlinks:

  • Link naar websites die je vertrouwt. Dit hoeft niet altijd een populaire website te zijn, zo lang de informatie maar betrouwbaar is.
  • Zorg ervoor dat de pagina waarnaar je linkt iets meer vertelt dan wat je zelf vertelt op de pagina.
  • De autoriteit en het onderwerp van de gelinkte pagina zegt ook iets over jouw site. Link niet naar een website van onethische aard. Is het wel relevant om te linken maar wil je er niet mee geassocieerd worden? Gebruik dan een ‘nofollow-tag’.
  • Link bij voorkeur naar pagina’s binnen je eigen website, als dat op dezelfde manier relevant is.

6. Autoriteit

Hyperlinks geven naast relevantie, ook waarde door aan de website waarnaar gelinkt wordt. Deze waarde is een element waar zoekmachines de zoekresultaten op baseren.

Als andere relevante, populaire en kwalitatieve websites naar jou verwijzen dan is dat een positief signaal voor zoekmachines. Je autoriteit groeit. Zie elke link als een ‘stem’ voor je website. De waarde verschilt per link. Als een grote nieuwssite naar je verwijst heeft dat meer waarde dan een link van een gemiddeld persoonlijk blog. Daarnaast is ook het onderwerp van de linkende website belangrijk. Een link van een designblog zal bijvoorbeeld meer waarde hebben voor een meubelshop dan een link van een site over auto’s. Tips voor het verkrijgen van links naar je website:

  • Links (van vooral hoge kwaliteit) verkrijgen naar je website is niet gemakkelijk, en eigenlijk een vak apart. Dit komt vooral omdat je afhankelijk bent van anderen om daadwerkelijk de link te plaatsen.
  • Begin bij de gemakkelijke links. Vraag bijvoorbeeld aan kennissen met een website of zij een link willen plaatsen. Meld je bedrijf aan bij ondernemersverenigingen uit de buurt of bij relevante startpagina’s.
  • Links van twijfelachtige websites naar je site helpen niet voor je autoriteit maar doen ook geen kwaad.
  • Betaal niet om links te laten plaatsen. Dit gaat bijvoorbeeld regelrecht tegen de richtlijnen van Google in. Zij kunnen een straf opleggen, ook wel ‘penalty’ genoemd. Je website wordt lager geplaatst in de zoekresultaten of verwijderd.

7. Google Mijn Bedrijf

Heb je een fysieke locatie? Dan kun je een profiel aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Je profiel is daardoor zichtbaar als potentiële klanten in Google of Google Maps zoeken naar jou of naar vergelijkbare bedrijven. Vooral bij lokale zoekopdrachten kun je hier voordeel bij hebben. Voor een bakker in Baarn is het belangrijk om daar vindbaar te zijn en bijvoorbeeld niet in Groningen.

Wat nog meer?

Naast bovenstaande praktische tips, is dit ook van belang voor SEO:

  • Geschikt voor mobiel. Zorg ervoor dat je website goed werkt op een mobiele telefoon. Omdat de meeste gebruikers tegenwoordig mobiel websites bezoeken, zal Google vooral de mobiele versie van je website beoordelen.
  • Veilig surfen. Waar je vroeger vooral ‘http’ zag voor een websiteadres, is dat nu ‘https’ geworden. De extra ‘s’ staat voor ‘secure’ en houdt in dat het surfen op je site veilig is voor de gebruiker. Als je dit niet doet, is dat een hint naar Google dat je site minder betrouwbaar is. Dit kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld eenvoudig en gratis via Let’s Encrypt, door het downloaden van een gratis certificaat, dat je daarna zelf installeert op de server. En via Cloudflare. Hier laad je jouw website via externe servers, die zorgen voor een beveiligingslaag, en dus https.
  • Meerdere talen. Richt je je website op meerdere talen? Dan geef je dit technisch aan met het zogenoemde ‘hreflang’. Hiermee kun je precies aangeven in welke taal een versie van je website is geschreven en welke andere versies er nog bestaan. Het toepassen ervan vraagt technische kennis, vraag het aan een webbouwer als je dit zelf niet lukt.
  • Verschillende zoekmachines. In Nederland is Google’s marktaandeel gemiddeld zo’n 94% in 2019. Andere zoekmachines werken op een vergelijkbare manier, waardoor de meeste optimalisaties voor Google ook een positief effect hebben op de rest. In Rusland heeft Yandex met 44% marktaandeel een stevige tweede plek in handen. In China heerst Baidu met ongeveer 70%. Richt jij je met je website op 1 van deze landen? Houd hier dan rekening mee. Bekijk wereldwijde statistieken op statcounter.

SEO in de praktijk

In dit artikel is het advies verwerkt van Jordy Noll. Hij is zelfstandig senior SEO-expert bij noll.im en heeft 12 jaar ervaring bij (grote) e-commercebedrijven. Noll: “De basis van SEO zal niet snel veranderen, en over jaren nog steeds toepasbaar zijn.”

Daarnaast geeft Anouk van de Velde tips hoe je SEO voor elkaar krijgt in je organisatie. Zij is Head of Organic (content en SEO) bij internationaal digitaal bureau Dept en heeft 10 jaar ervaring met SEO.

Tips van Anouk van de Velde

  • SEO is geen tijdelijk trucje maar een onderdeel van alle marketingplannen en je organisatie-DNA.
  • Bedrijven met websites die succesvol zijn in zoekmachines, hebben SEO hoog op de agenda staan. Vaak hebben zij marketingmedewerkers die hier verantwoordelijk voor zijn, en maken regelmatig gebruik van een SEO-bureau om te ondersteunen bij de strategie of uitvoering.
  • Bij een nieuwe website is bijvoorbeeld de mobielvriendelijkheid, mogelijkheid om teksten en metadata toe te voegen en je websitestructuur belangrijk. Het kost extra tijd en geld om het achteraf te (laten) bouwen. Veel bedrijven kiezen er dan voor het niet meer te doen en dat gaat ten koste van je positie.
  • Uit een PR-campagne volgen bijvoorbeeld artikelen waarin andere websites iets over jou schrijven. Voor je positie in Google is het goed als ze een link toevoegen. Wanneer je hier niet bovenop zit, mis je links. En die externe links naar jouw website zijn nou juist zo belangrijk.

SEO uitbesteden

Wil je zoekmachineoptimalisatie uitbesteden? Een goede SEO-expert herken je aan zijn strategie, gericht op de lange termijn, die techniek, content én autoriteit inhoudt. Vraag een SEO-adviseur eens hiernaar:

  • Welke werkzaamheden worden precies uitgevoerd?
  • Wat wordt er van mij verwacht? Een bepaalde inbreng, of investeringen?
  • Op welke termijn kan ik resultaat verwachten en in welke vorm? Goed SEO-resultaat binnen 2 weken komt zelden voor, dit kost tijd.
  • Hoe meten we succes? Bespreek alvast hoe je achteraf evalueert.
  • Het aanbod ‘No cure, no pay’ is geen garantie voor succes. De resultaten van SEO zijn afhankelijk van onder andere algoritme-updates en concurrenten.

In een zoekmachine wil iemand direct antwoord op zijn zoekvraag. De meest relevante websites horen daarom bovenaan te staan. Houd daarom altijd deze vuistregel aan: de website maak je in eerste instantie voor je gebruiker, niet voor een zoekmachine.

Wil je meer informatie over (online) marketing voor je bedrijf? Bezoek hiervoor onze marketingpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over online marketing, digitalisering en online klanten bereiken. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op social media voor enthousiaste posts over deze onderwerpen.

InspiratiePage