Marketing

Vind opdrachten via online marktplaatsen

Als zzp’er vind je vaak opdrachten via je eigen netwerk, promotie of (online) marketingactiviteiten. Een andere optie is om je aan te melden op online marktplaatsen. Dit zijn online platforms waar zzp’ers en opdrachtgevers elkaar vinden.

Voorbeelden van marktplaatsen voor zzp’ers in Nederland zijn: Freelancer.nl, Werkspot, Hoofdkraan.nl, Freelance.nl, Twago.com, Lancelots, Marktplaats.nl, Indeed en Planet Interim.

Voor- en nadelen online marktplaatsen

Het heeft zowel voor- als nadelen om je als zzp’er aan te melden op online marktplaatsen:

Vind je eerste opdracht

Online marktplaatsen zijn handig als je net bent begonnen als zzp’er. Via een online marktplaats vind je je eerste opdrachtgevers. Of je komt in contact met zzp’ers die een opdracht willen uitbesteden of een klus niet in hun eentje aankunnen.

Basis voor netwerk

Door je aan te melden op een online marktplaats maak je een begin met het opbouwen van een netwerk. Een netwerk waarbinnen jij je naam kunt opbouwen is belangrijk om in de toekomst via via aan opdrachten te komen.

Veel concurrentie

De database van online marktplaatsen is groot. Iedereen kan zich immers op zo’n platform registreren. Daardoor heb je te maken met veel concurrentie. Opdrachtgevers vragen via het platform bij meerdere zzp’ers offertes op. Vaak kiezen ze voor de zzp’er met het laagste uurtarief, terwijl jij misschien wel geschikter bent voor de opdracht.

Betaalde profielen

Meestal kun je je gratis op een online marktplaats registreren. Soms wordt er echter ook geld gevraagd. Bijvoorbeeld om een uitgebreider profiel met meer mogelijkheden aan te kunnen maken. Of het platform verlangt een bedrag bij een match tussen jou en een opdrachtgever.

Tips voor een goed profiel

Om op te vallen tussen alle andere zzp’ers op het platform en de kans te vergroten dat opdrachtgevers contact met je opnemen, is het belangrijk om jezelf goed te profileren. Een scherp profiel bevat de volgende elementen:

  • Een actuele, professionele foto: gebruik bij voorkeur dezelfde foto die je op LinkedIn of andere professionele kanalen gebruikt. Plaats geen privéfoto’s, zoals vakantiekiekjes of foto’s met kinderen.
  • Relevante werkervaring: geef een gedetailleerde beschrijving van je werkervaring en spits deze toe op het soort opdrachten dat je het liefst wilt binnenhalen.
  • Opsomming van je sterke punten: aangezien het eerste contact met een potentiële opdrachtgever online plaatsvindt, is het goed om zoveel mogelijk over jezelf te vertellen. Niet alleen over je werkervaring, maar ook over andere eigenschappen die belangrijk zijn in jouw vakgebied.
  • Omschrijving van je werkwijze: hoe duidelijker je vooraf bent over je werkwijze, hoe minder misverstanden er tijdens het uitvoeren van de opdracht ontstaan.
  • Links naar andere kanalen: zorg dat je vanuit je profiel doorlinkt naar je zakelijke website en alle andere (socialmedia)kanalen die je als zzp’er gebruikt.
  • Referenties van opdrachtgevers: vul je profiel aan met referenties en reviews, waaruit blijkt waarom andere opdrachtgevers tevreden over jou waren.
  • Foutloze teksten: laat je profieltekst controleren op taal- en schrijffouten. Ook wanneer je voor jouw werk niets met taal hoeft te doen, komt een foutloze tekst professioneler over.

Tips nodig om je netwerk te vergroten? Lees het artikel over het vinden van klanten.

Evelyne Hermans

Als content creator voor het thema Klanten & Personeel schrijf ik heldere, concrete artikelen waar je als ondernemer echt iets aan hebt. Heb je vragen over je website, social media of andere communicatiemiddelen? Ik geef je graag advies!

InspiratiePage
Marketing en personeel