Marketing

Personal branding: je bent een merk

  • Stappenplan
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 29 jan 2021
  • 5 min lezen
  • 1.7K
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Of je wilt of niet, je hebt met je bedrijf een bepaalde uitstraling, een (online) identiteit. Jouw brand is alles wat over jou te vinden is. Informatie die je zelf (online) hebt achtergelaten. Maar ook wat anderen over jou zeggen.

Met dit personal branding-stappenplan zet je jezelf heel bewust positief in de markt. Gebruik de tips om te bouwen aan jouw personal brand.

Wat is personal branding?

Bij personal branding kijk je naar wat jou en jouw bedrijf uniek maakt. Je laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Niet alleen als mooie verpakking, maar echt en authentiek. Je zet jezelf als uniek persoon 'in de markt'. Als jij helder uitdraagt wie jij bent en waar jij goed in bent, weten mensen waar ze jou voor kunnen vragen. En waarvoor niet.

Je personal brand of identiteit staat voor een groot deel online. Maar ook je handelsnaam, pitch of logo dragen bij aan jouw uitstraling. Potentiele klanten vormen zich op basis van jouw merk een oordeel. Alleen als je je onderscheidt van de rest, ga je opvallen. Daarbij hoort nadenken over hoe je jezelf wilt presenteren. Welke personal brand wil jij hebben?

Voordelen van personal branding

Personal branding is geen gebakken lucht. Een goed brand brengt je voordelen:

  • Je onderscheidt je van de rest.
  • Je trekt de juiste klanten en opdrachtgevers aan.
  • Je positioneert je als expert binnen je vakgebied.
  • Je laat zien waar je voor staat.
  • Je vergroot de kans dat anderen zich jou herinneren.

Stappenplan voor een personal brand

Uit verkooptrainingen kennen we de volgorde ‘kennen-waarderen-vertrouwen’. Tegenwoordig is dit andersom: ‘kennen-vertrouwen-waarderen’. Wanneer je de eerste kennismaking hebt gehad, wil je jouw klanten graag direct het vertrouwen geven dat ze bij jou op de goede plek zijn. Je persoonlijke brand uitdragen helpt daarbij. Met dit stappenplan maak je jouw merk concreet.

Stap 1: waar sta je voor?

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Personal branding is alleen succesvol als je bewuste keuzes maakt. Bepaal waar je wel en niet mee bezig wilt zijn. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom doe ik het werk dat ik doe?
  • Waar sta ik voor?
  • Hoe wil ik later herinnerd worden?
  • Waar mogen mensen me ‘s nachts voor wakker maken? Kijk hiervoor naar je missie en visie.

Stap 2: wat is jouw toegevoegde waarde?

Vraag je klanten wat ze het meest in jou waarderen. Waarom willen ze met jou zakendoen en niet met de concurrent? Welk probleem los jij voor ze op? Dit noemen we de waardepropositie. Hier kom je achter door te praten met mensen die jou goed kennen. Dit levert veel bruikbare informatie op. Die toegevoegde waarde stel je vervolgens centraal op alle plekken waar je zichtbaar bent.

Stap 3: personal brand in woord en beeld

Bij je personal brand horen woorden en beelden. Zo precies en specifiek mogelijk. Met ‘ik lever kwaliteit’ of ‘ik ben klantgericht’ kom je er niet. Dit doet iedereen. Ga eens een laag dieper. Wat is précies die kwaliteit? Beschrijf hoe jij écht met klanten omgaat en wat jou anders maakt dan de concurrent.

Zoek naar de woorden en beelden die passen bij jouw persoon en jouw bedrijf. Dit kan met het ABC van personal branding:

  • authenticiteit (echt, origineel)
  • betrouwbaarheid
  • consistentie (stelselmatig, vast)

Hoe scherper je dit voor jezelf in beeld hebt, hoe dichter je bij jouw persoonlijke merk komt. Vraag ook aan anderen of de woorden die je hebt bedacht echt bij je passen. Luister naar de klant als hij je vertelt waarom hij voor je kiest. Welke woorden gebruikt die klant? Je kunt je brand samenvatten in een slogan, logo of plaatje. Kortom: je probeert het voor je klant zo helder mogelijk te maken wie je bent en waar je voor staat.

Stap 4: communiceer je personal brand

Als je personal brand klaar is, ga je hiermee (online) de markt op. Hiervoor kun je een online marketingplan maken. Kies de plekken waar je zichtbaar wilt zijn en waar juist niet. Je kiest die platforms die bij je bedrijf, je brand passen. Dat zijn de plekken waar je klanten zijn. Je legt vast hoe en waar je gaat communiceren, en hoe vaak. Dit geeft structuur aan je communicatie.

Ben je actief op social media? Heb je een eigen website? Zorg er dan voor dat alles wat daar staat past bij jouw persoonlijke merk. Gebruik overal de woorden en beelden die je hebt gekozen. In je eigen huisstijl. Op je website en social media, en ook in offline communicatiemiddelen zoals een cv, visitekaartje, poster, briefpapier of brochure. Laten deze uitingen jouw persoonlijke merk optimaal zien?

Stap 5: zorg dat ze je onthouden

Je wilt niet alleen dat mensen jou zien, maar vooral dat ze je onthouden en weten wat je doet. Wat is jouw unieke marketingplan? Hoe zie jij eruit en waar laat je jezelf zien? Iemand die uniek is wordt beter onthouden dan een grijze muis.

Je personal brand draag je overal mee en laat je overal zien. Hoe meer je het inzet hoe scherper het wordt. En hoe meer klanten jou zullen vinden.

Wil je naast jezelf ook je bedrijf beter in de markt zetten? Lees hier alles over (online) marketing.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage