Marketing

Podcastmarketing: het kan gewoon vanuit huis

Podcasts zijn een groeiend marketingmiddel. En het mooie is dat je al vanaf de keukentafel kunt starten, stelt ondernemer en podcastexpert Dide Vonk. Ze tipt op welke zaken je moet letten voor je een podcast gaat maken: van concept tot online vindbaarheid.

Een podcast is een soort radioprogramma dat je downloadt of streamt, en overal kunt beluisteren. Ongeveer de helft van de Nederlanders luisterde in november 2020 weleens naar een podcast. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van begin 2020.

Vonk begon 2,5 jaar geleden met podcasting. “Podcasting helpt je opvallen. Eigenlijk kan iedereen ermee beginnen. Door deze extra zichtbaarheid vergroot je de kans op nieuwe opdrachten en klanten. Zo kreeg ik na een paar afleveringen opdrachten binnen voor presentatie- en interviewklussen.”

Soorten podcasts

Podcasts zijn er in verschillende vormen. “Je hebt enthousiaste hobbyisten die hun passie delen, maar ook experts die worden geïnterviewd of zelf informatie delen.” De meeste luisteraars luisteren voor ontspanning, persoonlijke ontwikkeling, het volgen van interessante personen en het nieuws. Een kwart van de luisteraars luistert regelmatig naar podcasts voor zakelijke doeleinden. Vonk richt zich met haar podcast op ondernemen in de cultuurbranche. “In De Makers Podcast interview ik elke week een andere maker of kunstenaar over de zakelijke kant van ondernemen.”

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.


Tips: starten met een podcast

Wil je beginnen met podcasting? Kies een vorm die bij je past en maak het zo professioneel als je zelf wilt. “Een podcast kun je al vanuit huis starten met je mobiele telefoon”, vertelt Vonk. “Zo kun je testen of het leuk vindt.” Vonk vertelt waar je op moet letten.

1. Een concept dat bij je past

“Zorg dat je een onderwerp kiest waar je kennis over hebt of waar je iets over wilt leren”, raadt Vonk aan. Ze merkte dat mede-ondernemers in de culturele sector altijd op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen, en besloot daar een podcast over te maken. “Door mijn podcast leer ik meer over het ondernemen in de cultuurbranche en profileer ik mezelf als expert.”

Om een goed concept te bedenken adviseert Vonk jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie is mijn doelgroep?
  • Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?
  • Wat voor podcasts zijn er binnen mijn branche?
  • Wat maakt mij en mijn podcast uniek?
  • Wat wil ik delen?
  • Welk format gebruik ik, bijvoorbeeld een verhaal of een interview?
  • Ga ik in een vast format werken?

“Beantwoord de vragen en kijk waar de antwoorden elkaar overlappen. Door focus aan te brengen en je te richten op de belangrijkste behoefte van je doelgroep, maak je je concept sterk.” Bepaal aan de hand van je concept de afleveringsduur. Zo kan een nieuwsupdate 5 minuten duren en kan een interview oplopen tot 1 uur.

2. Planning

“Een structurele planning, zoals een wekelijkse aflevering, zorgt voor herkenbaarheid en een betere vindbaarheid”, legt Vonk uit. Maak een lijst van onderwerpen, bepaal de volgorde en stel een planning op. Ga je mensen interviewen? Neem contact met hen op en plan de aflevering in.

3. Script

Maak voor elke aflevering een script. Een script is je leidraad tijdens het opnemen van je podcast en geeft je richting. Laat indien gewenst ruimte voor improvisatie of nieuwe invalshoeken. Houd de aandacht van je luisteraar vast door beeldend en in laagdrempelige spreektaal te praten.

Veel voorkomende onderdelen van een podcast zijn:

  • Beginmuziekje
  • Introductie van jezelf en de podcast
  • Introductie van de aflevering en eventueel de geïnterviewde
  • Het interview of de presentatie
  • Ingezonden vragen vanuit luisteraars
  • Eventueel een advertentie
  • Outro waarin je de aflevering samenvat
  • Slot waarin je de geïnterviewde of technicus bedankt, en waarin je doorverwijst naar de volgende aflevering
  • Eindmuziekje

Tip: Ga je iemand interviewen? Stuur hem voorbeeldvragen of steekwoorden toe, zodat hij zich kan voorbereiden.

4. Apparatuur

“Goede apparatuur is een must bij podcasting, anders haken luisteraars af. Je kunt dit, net zoals ik in het begin deed, ook lenen of huren”, tipt Vonk. “Voor podcasting heb je in ieder geval een microfoon en een laptop nodig. Kies een microfoon die je kunt koppelen aan je laptop of smartphone, zodat je het bestand kunt opslaan. En zorg voor opgeladen batterijen en een geheugenkaart met voldoende ruimte. Ga je door met podcasts? Dan kun je investeren in professionele apparatuur.”

Tip: Test je apparatuur van tevoren op de opnamelocatie. Het kan voorkomen dat je techniek daar anders aangesloten moet worden of dat het geluid galmt.

5. Opnemen

Ga je beginnen met het opnemen van de podcast zelf? Oefen je presentatie van tevoren, zo voorkom je veel editwerk. Zorg voor een stille locatie waar niemand je kan storen.

6. Bewerken

Bewerk de podcast volgens een vaste structuur. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Voor het bewerken van je opnames zijn gratis programma’s als Audacity en GarageBand. Je knipt hiermee fragmenten, voegt geluidseffecten toe en zet opnames achter elkaar. In deze apps kun je een vast intro en outro met muziek opnemen en toevoegen aan al je podcasts.

7. Hosting-partij kiezen

Om je podcast online te zetten heb je ‘hosting’ nodig, oftewel online werkruimte. “Dit neem je af bij een dienstlener, een host. De host slaat je podcast online op en zorgt dat je je podcast kunt publiceren op bijvoorbeeld Spotify, iTunes, Apple Podcast of je eigen website. Een host deelt ook statistieken van je podcast.”

Kies een gratis of gedeeltelijk betaalde host, zoals Buzzsprout, Podbean, Lisbyn of Anchor, en maak een account aan. De partijen verschillen in de mogelijkheden rondom advertenties, transcripties, statistieken en aantal accounts.

8. Online plaatsen

Upload je audiobestand in je hosting-account en zorg dat duidelijk is waar je podcast over gaat. Voeg informatie toe, zoals een duidelijke titel en informatie over de serie, aflevering of geïnterviewde. Het kan even duren voor je eerste podcast online staat omdat de verschillende platformen deze eerst controleren. Plaats je podcast vervolgens op je eigen website of blog.

9. Vindbaarheid vergroten

Zonder luisteraars heeft je podcast geen effect. Wanneer je podcast klaar is en online staat, moet je deze onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Vonk deelt haar podcasts vooral via haar Instagram-account. Je kunt je podcasts ook onder de aandacht brengen via andere social media, e-mail en zoekmachineoptimalisatie. “Vraag volgers zich te abonneren op je YouTube- of Spotify-account. Dan krijgen ze meldingen wanneer er een nieuwe aflevering online staat”, tipt Vonk.

Uitbesteden

Vonks talent ligt bij conceptontwikkeling, presentatie en interviewen. Nu haar podcast aanslaat, besteedt ze taken zoals socialmediabeheer uit. “Blijkt na een paar afleveringen dat je podcasting leuk vindt en dat het je wat oplevert? Besteed dan, indien haalbaar, uit waar je minder goed in bent, zodat je sneller kunt groeien.”

Nog meer opvallen? In de serie De Opvallers leer je ook hoe je gebruikmaakt van socialmedia-advertenties, video- en appmarketing.

Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie, het binden van je medewerker of hoe je handig inspeelt op veranderingen omtrent het coronavirus.

InspiratiePage