Marketing

Remarketing haalt je klant terug

Je herkent het vast. Consumenten die hun online winkelmandje volladen en vervolgens afhaken. Of websitebezoekers die je website verlaten zonder over te gaan tot een download of reservering. Hoe herinner je hen hieraan? Via remarketing.

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een onlinemarketingmethode. Je laat hierbij bezoekers die op je website zijn geweest gericht een advertentie zien op een andere website of op social media. Dat kan een tekst, beeld of video zijn. Wouter Troost is online advertising specialist bij 2bfound en deelt zijn advies.

RemarketingHet principe achter remarketing

Het principe

Bij remarketing installeer je een html-code op je website die gedrag van bezoekers registreert. Op basis van die code en cookies herkent een platform die bezoeker van jouw website en laat hem of haar een advertentie zien.

Je kunt remarketing gebruiken voor elk marketingkanaal, zoals Google, Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Zorg ervoor dat je cookiebeleid online privacy in acht neemt en aan de richtlijnen van de AVG voldoet.

Extra omzet

“Remarketing biedt je een kans op 7% extra omzet”, berekent Troost op basis van zijn ervaring. “Je websitebezoekers kopen doorgaans niet na 1 websitebezoek iets of vullen een contactformulier in. Ze tonen interesse, maar nemen hun tijd voordat ze een beslissing nemen. Herinner hen aan je aanbod en verhoog daarmee je verkoop of downloads met 7%. Voor bijna elke branche is dit interessant, behalve voor acute pechhulp, zoals een slotenmaker.”

Laagdrempelig starten

Volgens Troost kun je al met een budget van €50 beginnen met remarketing. De kosten stijgen gelijk aan het aantal mensen dat je wilt bereiken. Dit is gebaseerd op het cost per mille principe (CPM). Dat betekent dat je betaalt per 1.000 vertoningen van je advertentie. Welk bedrag je betaalt, varieert per platform: van €0,50 tot €5,00 per 1.000 vertoningen.

Remarketing in 7 stappen

Wil je bezoekers die je website verlaten alsnog een advertentie laten zien? Dat begint met een eigen website die op orde is, en het bepalen van je doelstelling voor remarketing, zoals een product verkopen, een brochure laten downloaden of ingevulde contactformulieren ontvangen. Onderstaand stappenplan van Troost helpt je verder.

1. Bereken wat een conversie mag kosten

Een conversie is een aankoop, gedownloade whitepaper of ingevuld contactformulier. Bereken wat dat mag kosten, zodat je genoeg winst maakt. Dat doe je door de minimale Return On Ad Spend (ROAS) te berekenen. Deze geeft weer hoeveel je verdient voor elke euro die je investeert. Je berekent de ROAS door de conversiewaarde te delen door je kosten. Online staan meerdere rekenhulpen.

2. Kies een platform

Kijk waar je klant zit en op welk platform veel activiteit is rondom je onderwerp. Zakelijke klanten zitten veelal op LinkedIn. Heb je een webshop? Dan zijn Facebook en Instagram een logische keuze. Pinterest is ideaal voor onderwerpen als kunst, design en wonen.

Ga naar de zakelijke versie van het platform waar je straks advertenties wilt vertonen en beheren en registreer je. Dat is bijvoorbeeld Google Ads, Pinterest Ads, LinkedIn Marketing Solutions, Facebook for Business of Instagram for Business.

3. Installeer pixels

Installeer vervolgens pixels op je website. Een pixel is een html-code die het gedrag van je websitebezoekers bijhoudt. Hierdoor kun je een advertentie straks aan de juiste bezoeker laten zien. Bijvoorbeeld een bezoeker die langer dan 3 minuten op een pagina bleef. De html-code wordt gegeven door het platform waarop je wil adverteren. Je voegt het toe via de achterkant van je website, bijvoorbeeld in je WordPress- of Shopify-omgeving. Elk platform legt zelf uit hoe je de pixel kunt installeren. Je kunt dit ook vragen aan de ontwikkelaar van je website.

4. Beschrijf je doelgroep

Geef de kenmerken aan van bezoekers die je wilt bereiken. Dat weet je door klantonderzoek te doen. Dit doe je op het platform waarop je wilt remarketen. Welke kenmerken voor jou van belang zijn, is afhankelijk van het doel van je website. Verkoop je een product? Kies dan voor bezoekers die iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd. Heb je een informatieve doelstelling? Dan is gemiddelde bezoekduur een logische keuze. Wees relevant voor je klanten die al interesse toonden. Dan haal je het meeste uit je investering.

Maak hiervoor de volgende zin af: ‘Ik wil mijn advertentie laten zien aan iedereen die…’. Bijvoorbeeld:

  • de afgelopen 14 dagen iets aan zijn winkelwagen heeft toegevoegd.
  • langer dan 5 minuten op mijn website is geweest.
  • meer dan 20 pagina’s bekeek op mijn website.

Vind je dit lastig? Dat snapt Troost. “Deze stap is cruciaal en een uitdaging. Zeker als je het niet dagelijks doet. Je kunt online zoeken naar voorbeeld remarketinglijsten die je op weg helpen.”

5. Maak je advertenties

Maak vervolgens je advertenties, zoals video’s, banners of afbeeldingen, of laat die maken. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk overkomt en dat je de richtlijnen van het gekozen platform en je huisstijl volgt. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat je wilt bereiken. Denk hierbij vanuit je doelgroep, en vraag gerust je klanten of kennissen om mee te kijken.

Online tools waarbij je afbeeldingen direct in het juiste formaat krijgt, zijn bijvoorbeeld Canva, Creatopy en Visme. Voor video kun je de tool Animoto uitproberen, en Google Webdesigner voor interactieve banners. Online zijn inspirerende voorbeelden te vinden van goede advertenties. Platformen bieden zelf ook inspiratie.

6. Zet je campagne op

Als je je advertenties hebt gemaakt, zet je je campagne op. Je opent daarvoor het advertentiebeheer op het platform. Vanaf daar krijg je een introductietour om je campagne op te zetten. Het platform leidt je stap voor stap rond. Houd je doelstelling daarbij in je achterhoofd. Ben je bang dat je te veel geld uitgeeft op de eerste dag? Gebruik dan de mogelijkheid om je advertentie half open te zetten.

Let op dat je de volgende 2 valkuilen vermijdt. Ten eerste, irritatie door herhaalde reclames. Stel, iemand heeft net een paar mooie sneakers bekeken in een webshop. Vervolgens opent hij Instagram en ziet daar dezelfde sneakers voorbijkomen. Hij leest die avond online een recept en ziet weer een advertentie met dezelfde sneakers. Hij raakt geïrriteerd en krijgt het gevoel dat hij wordt achtervolgd. Dit kun je voorkomen door je remarketingcampagne in te perken. Bijvoorbeeld door in te stellen dat je de advertentie maximaal 3 keer aan dezelfde bezoeker laat zien (de zogenaamde frequency cap).

Ten tweede, stel in waar je je advertentie wel en níét wil tonen. Dat vergat een vliegtuigmaatschappij, waardoor haar advertentie naast nieuws over een vliegramp verscheen. Haar remarketingcampagne was ingesteld om advertenties te tonen op pagina’s over vliegen, maar ze had pagina’s over vliegrampen niet uitgesloten. Geef dus niet alleen aan waar je wilt dat je advertentie staat, maar ook waar je wilt dat hij níét staat.

7. Stuur indien nodig bij

Houd de prestaties van je campagne wekelijks in de gaten en stuur indien nodig bij. Installeer daarvoor een programma om de statistieken van je website in te zien, zoals Google Analytics of Adobe Analytics.

Kijk wat je campagne oplevert en of bezoekers de gewenste actie uitvoeren. Houd hierbij een testfase aan van 2 tot 6 weken, vertelt Troost uit ervaring. “Hiermee geef je het algoritme de tijd om de advertenties goed weg te zetten.”

Presteert je campagne onder je gestelde ROAS uit stap 1? Experimenteer in dat geval met je doelgroep. Verander de selectie van kenmerken die je bij stap 6 koos en kijk of het beter gaat.

Wil je op de hoogte blijven rondom marketing- en groeivraagstukken? Volg dan Groeibaak op Instagram, waar je dagelijks inspiratie en tips krijgt.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage