Marketing

Tips voor zakelijk netwerken

De ene ondernemer voelt zich comfortabel op een netwerkbijeenkomst. De ander weet niet hoe hij een gesprek begint. Met deze 11 netwerktips van Judith Smits wordt netwerken leuk en haal je er meer uit voor je business.

Je ‘netwerk’ bestaat uit alle mensen die je kent, zowel privé als zakelijk, ver weg en dichtbij. Als je gaat netwerken, maak je nieuwe contacten of onderhoud je je bestaande netwerk. Netwerken gaat om relaties waarin jij wat betekent voor de ander en/of de ander jou verder kan helpen.

Netwerken kan online en offline. Online vertel je bijvoorbeeld je verhaal aan de hand van een bedrijfsprofiel op netwerksites, zoals LinkedIn of Higher Level. Of je neemt deel aan een online vergadering, training of cursus. Bij offline netwerken kun je denken aan bedrijfsborrels, vak- en regionale netwerken, congressen en opleidingen. Of verjaardagen, borrels en recepties. Het is maar net wat bij jou of je bedrijf past.

Wat maakt het zo spannend?

“85% van de mensen vindt het spannend om een gesprek te beginnen met een onbekende. Dat geldt ook voor die bekende ondernemer of directeur van een groot bedrijf”, vertelt Judith Smits. Ze schreef het boek De FUNfactor en organiseert de Netwerkshow. “Die spanning is logisch. Vroeger, als jager of verzamelaar, moest je het met je leven bekopen als je buiten een groep viel. Je bleef dus liever bij bekenden die je vertrouwt. Nu geeft dit ‘veiligheidsinstinct’ je nog steeds een onveilig gevoel als je op een vreemde afstapt. Maar mensen zijn menselijker dan je denkt. Ook zo’n directeur.”

Waarom zou je netwerken?

Smits ziet op netwerkevents dat mensen uren met dezelfde persoon praten. Bijvoorbeeld met de collega met wie ze binnenkwamen. “Daarmee beroof je jezelf van nieuwe connecties, maar ook jouw gesprekspartner. Als je wel op die onbekende afstapt, kom je where the magic happens”, glundert ze. Want, netwerken levert je het volgende op:

Nieuwe klanten en aanbevelingen

Mensen leren je kennen en bevelen je daardoor aan bij anderen. Smits kreeg bijvoorbeeld een nieuwe sprekersklus via Marie. Ze ontmoetten elkaar op een event. Daarna merkte Marie dat haar organisatie moeite had met netwerken. Ze dacht aan Smits en bracht hen met elkaar in contact. “Mensen willen elkaar helpen", zegt Smits. “Ik kreeg een nieuwe klus en Marie een goed gevoel omdat ze ons beiden heeft geholpen.”

Vruchtbare samenwerkingen

Je leert mensen kennen, waardoor samenwerkingen ontstaan. Restaurants in de Kapelstraat in Bussum vieren nu gezamenlijk de opening van de terrassen in het voorjaar. Eén restaurant nam het initiatief om dit samen groots te organiseren. Nu is het een drukbezocht evenement waar lokale media verslag van doen.

Persoonlijke groei

Je groeit als je jezelf durft te laten zien aan de buitenwereld. Wanneer je vertelt over jezelf en je bedrijf, dan hoor je als reactie vaak het verhaal van een andere ondernemer. De moeilijkheden waar hij tegenaan loopt en de oplossingen. Hier kun je weer van leren.

11 netwerktips

Het belangrijkste bij netwerken? Mensen moeten je onthouden en een goed gevoel overhouden aan jullie gesprek. Hoe meer je oefent, hoe beter je in netwerken wordt. Deze 11 tips van Smits maken van je eerstvolgende netwerkevent een succesvol feestje.

  1. Bekijk de (online) gastenlijst. Is er iemand aanwezig is die je graag wilt spreken? Benader hem van te voren met een bericht, bijvoorbeeld via LinkedIn. Als je hem tijdens het event misloopt, kan je hem erna nog een bericht sturen.
  2. Kom ontspannen binnen. Zet bijvoorbeeld een muziekje aan tijdens je reis naar het event. Of loop thuis een ommetje. Zo kom je vol goede energie binnen, ben je spontaner en sta je open voor contact. Mensen komen dan makkelijker naar je toe.
  3. Spreek je vooral mensen online? Zorg voor voldoende (natuurlijk) licht zodat je goed zichtbaar bent op camera. Link na afloop met de mensen die je online spreekt. Bijvoorbeeld als je in een break-out sessie zit van Teams of Zoom. Dan breid je je netwerk weer uit.
  4. Stap af op een groepje van 3 mensen; 2 mensen zijn namelijk in een intiem gesprek. In een groep van 3 is vaak een persoon aan het woord. Diegene is zo enthousiast en heeft moeite om te focussen op 2 luisteraars. Dus een persoon hangt er eigenlijk maar bij en daarmee knoop jij een praatje aan. “Ik vraag altijd ‘vinden jullie het goed als ik erbij kom staan? Dat klinkt positiever dan dat je vraagt ‘Stoor ik jullie?’. Vervolgens praat en lach ik mee tot ik een gaatje creëer voor een gesprek.”
  5. Stel zelf als eerste de vraag: ‘wat doe jij?’. Wanneer je weet waar je gesprekspartner mee bezig is, pas je je verhaal daarop aan. “Bedenk verschillende pitches. Ik ben bijvoorbeeld spreker, doe interimklussen en ik ben moeder. Als diegene werkt met interim sprekers, ga ik daar zakelijk op in als ik vertel wie ik ben”. Smits vervolgt: “Iemand vertelde laatst dat ze bij de Rabobank werkt. Toen kon ik gelijk in mijn verhaal vertellen dat ik klussen voor hen heb gedaan.”
  6. Vertel kort en krachtig wat je doet, zodat mensen het makkelijk onthouden. Oefen om in 1 à 2 zinnen te vertellen wat je doet. Gebruik zoveel heldere taal en voorbeelden van klanten of klussen die je doet. Dus niet: ‘ik ben coach en ik zorg ervoor dat mensen in hun kracht staan'. Maar wel: ‘ik help klanten waarbij de omzet achterblijft. Ik zorg ervoor dat zij nu een ton per jaar verdienen'.
  7. Onthoud dat je niet alleen praat tegen de persoon die tegenover je staat. Hij heeft een netwerk achter zich van minimaal 500 mensen die je via hem bereikt. “Ik zie vaak dat mensen verder willen omdat ze aan de persoon zelf niks hebben. Maar je praat indirect ook tegen zijn netwerk. Maak daarom je gesprek goed af en luister aandachtig, zodat diegene met een goed gevoel weggaat en jou aanbeveelt. Je netwerk reikt verder dan het kleine kringetje waaraan je nu denkt.”
  8. Neem energiek afscheid. Het begin en einde van een gesprek onthouden mensen. Link bijvoorbeeld met elkaar via de QR-code op de LinkedIn-app op je telefoon. Smits pakt het zo aan: “Zullen we even QR-en? Ik zorg dan dat die ander zijn code laat zien en dat ik hem scan met mijn camera. Dan zie ik zijn naam en met 1 druk op de knop ben je gelinkt. Bijna altijd zie ik dat we gemeenschappelijk kennissen hebben en zeg: ‘Hey wat leuk, ik zie dat jij die en die kent’. Doe je hem de hartelijke groeten? Ik ga weer even verder’. Ze kennen die gemeenschappelijke vriend dus waarschijnlijk hebben ze hierdoor een goede indruk en energiek afscheid. Daardoor onthouden ze je en gaan ze je aanbevelen.”
  9. Houd je gesprek kort. Een gemiddeld succesvol netwerkgesprek duurt 5 minuten. In die tijd kun je al een goede basis leggen. Je kunt met veel meer mensen praten dan je in eerste instantie denkt.
  10. Zorg dat de ander je kan terugvinden. Wissel contactgegevens uit. Dat kan via LinkedIn of de app Clinck maar in sommige branches is dat minder gebruikelijk. Denk dan aan een visitekaartje of zorg voor een aparte bedrijfsnaam waardoor je niet te vergeten bent! Bijvoorbeeld de Zingende schoorsteenveger die zelf liedjes uitbrengt of de Pink painter met zijn roze busje en kleding.
  11. Blijf jezelf uitdagen. Stel een doel waardoor je langer blijft en nieuwe mensen leert kennen. Als je net begint is dat bijvoorbeeld ‘vandaag stap ik af op iemand die ik nog niet ken’ en als je ervaren bent is dat ‘vandaag spreek ik die directeur en stap 5 keer af op een onbekende’.
Altijd op de hoogte blijven rondom marketing- en groeivraagstukken? Volg dan Groeibaak op Instagram, waar jij dagelijks inspiratie en tips krijgt.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage