Marketing

Up-to-date blijven met je social media

Met social media breng je je product of dienst onder de aandacht van (potentiële) klanten. Het is hierdoor een prima marketingtool. Social media ontwikkelen zich in rap tempo. Hoe blijf je in contact met je doelgroep?

Voordat je berichten post op je socialmediakanalen moet je weten waarover je berichten maakt, en waar je doelgroep actief is. Vervolgens kies je de kanalen waar je gaat posten. Rico den Burger van RdB Communicatie is specialist op het gebied van social media. Hij geeft je inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en tips voor de zakelijke inzet hiervan.

Onderwerpkeuze

Start met bewust kiezen van het onderwerp waarover je gaat posten. Wat wil je doelgroep zien en weten? Want alleen als je socialmediaposts interessant zijn voor je doelgroep, bouw je een publiek van trouwe volgers op. Dit breng je eenvoudig in kaart. Je maakt 2 rijen met onderwerpen. 1 rij met onderwerpen waarover jij namens je bedrijf wilt vertellen en 1 rij met thema’s waar je doelgroep meer over wil weten. Omcirkel de onderwerpen die overeenkomen. Daarover ga je posten op social media.

Socialmediakanalen

Op welke socialmediakanalen post je je berichten? Hiervoor moet je eerst weten waar je doelgroep actief is en welke soort content het meest geschikt is om je verhaal te vertellen.

Facebook

Het platform waarop je de meeste (potentiële) volgers bereikt is Facebook. Toch is niet iedereen hier actief. Je bereikt op Facebook vooral de doelgroep in de leeftijd van 25 tot 75 jaar. Facebook is geschikt als je vrij wilt zijn in welke soorten content je post: van tekstupdates, foto’s en video’s tot links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates en how-to’s over jouw product.

LinkedIn

LinkedIn laat momenteel een stijging zien van 2% ten opzichte van het aantal gebruikers in 2019. Het kanaal is een snelle groeier op het gebied van dagelijks gebruik, namelijk 26% meer ten opzichte van 2019 (bron: Newcom). Veel volwassenen verlaten Facebook, en worden actiever op LinkedIn. Je bereikt hier vooral 20 tot 50-jarigen. Deze doelgroep heeft interesse in zakelijke informatie, dus kies alleen voor LinkedIn als je een zakelijk product of dienst aanbiedt. Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruit ziet (video) en deel je successen.

Instagram

Grootste groeier in socialmedialand is Instagram. Volgens de meest recente cijfers heeft Instagram 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers, tegenover 4,9 miljoen in 2019 (bron: Newcom). Op Instagram bereik je 15 tot 40-jarigen die vooral zoeken naar mooie foto’s en interactieve ‘stories’.

Verkoop je een product? Zorg dan voor mooie fotografie en plaats een aantal keer per week een foto plus een prikkelende tekst, waarbij je uitlegt wat je product doet en kan. Heb je geen product om te fotograferen? Zorg dan voor foto’s van bijvoorbeeld jou en je collega’s of een plaatje met een inspirerende quote. Gebruik stories om meer achtergrondinformatie te laten zien. Bijvoorbeeld over hoe jouw dag eruit ziet. Let op: deze stories staan maar 24 uur openbaar.
Sinds augustus 2020 heeft Instagram een nieuwe functie, Reels. Met deze functie voeg je effecten en muziek toe aan je video.

Den Burger noemt als voorbeeld myrthe.de.groot (ondernemer in de vastgoed) en celinecharlotte (ondernemer op het gebied van zelfontwikkeling). Op een informatieve en vermakelijke manier betrekken zij hun volgers met wat zij op een dag meemaken en welke diensten ze aanbieden.

Twitter

Kies voor Twitter als je doelgroep bestaat uit journalisten, politici en ‘techies’. Twitter is het kanaal om aan de hand van korte updates met je doelgroep te discussiëren over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep.

YouTube

Videokanaal YouTube wordt vaak vergeten of niet gezien als social media. “Zonde”, vindt Den Burger, “want YouTube biedt kansen. Zo hebben bijna alle grote Facebook- of Instagrampagina’s ook een YouTube-kanaal. Video’s zijn bij uitstek geschikt om uitgebreider in te gaan op je dienst of product. Het voordeel van YouTube is dat je alle tijd hebt om te laten zien wat je wilt. Bij andere kanalen zit je vast aan een maximaal aantal foto’s, tekens of duur van een video. Daar tegenover staat dat het maken van een video veel tijd en/of geld kost.”

Pinterest

Het socialmediakanaal Pinterest is gegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk in Nederland. Een kwart van de 20 tot 50-jarigen maakt maandelijks gebruik van Pinterest om vooral recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan. Probeer je product of dienst te verwerken in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan zodat degene die jouw pin ziet wordt doorgelinkt naar je website.

TikTok

Het nieuwste grote netwerk in Nederland is TikTok. Vorig jaar had nog bijna niemand hiervan gehoord, en ondertussen groeit het aantal gebruikers met honderdduizenden per maand. TikTok draait om video’s waarin de combinatie van beeld, muziek en (tekst)effecten centraal staat. Het kanaal richt zich op jongeren tot 24 jaar, dus focus je alleen op dit kanaal als dit ook jouw doelgroep is.

WhatsApp

Van alle sociale netwerken is WhatsApp de grootste. Toch gebruiken weinig ondernemers WhatsApp ook zakelijk, ziet Den Burger. Je kunt er niet, zoals op Facebook of andere netwerken, nieuwe contacten mee opbouwen. WhatsApp is juist geschikt om bestaande relaties te onderhouden. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief, zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten download je de WhatsApp for Business-app. Zo verstuurt Den Burger elke maandag na aanmelding een Whatsupp Social?! Een concrete socialmediatip.

Adverteren

Kies bewust welke kanalen je inzet voor advertenties en laat hierin je doelgroep leidend zijn. Adverteren op LinkedIn is bijvoorbeeld duurder dan Facebook. Het lijkt daardoor misschien aantrekkelijker om op Facebook te adverteren. Maar als je doelgroep zich voornamelijk op LinkedIn bevindt kun je beter kiezen voor de duurdere optie, en zo je doelgroep beter bereiken. Alle kanalen tonen statistieken van jouw advertenties. Zo kun je je kanaalkeuze aanpassen en optimaliseren.

8 tips van Den Burger

  1. Wie een groot bereik wil opbouwen op Facebook kan niet zonder video. Video’s krijgen op Facebook 70,6% meer reacties dan andere posts.
  2. Persoonlijke pagina’s presteren op LinkedIn veel beter dan zakelijke pagina’s. Dus gebruik, naast je zakelijke pagina, ook je persoonlijke pagina om contact te maken met je doelgroep.
  3. Om het aantal Instagramvolgers te laten groeien ben je afhankelijk van hashtags. Kies de juiste hashtags en gebruik ze consequent om vertoond te worden in de ‘explorertab’, ook wel ‘ontdekpagina’ genoemd. Hier zien instagrammers foto’s en video’s van profielen die zij (nog) niet volgen. Alleen zo kunnen onbekenden jouw profiel vinden.
  4. Door te twitteren over een klein aantal specifieke onderwerpen bouw je op Twitter snel een geïnteresseerde groep volgers op. Zet helder in je ‘bio’ waarover je twittert en ga in gesprek met mensen die hier ook over tweeten. Door te zoeken met hashtags kun je deze doelgroep vinden.
  5. Video’s van 10 minuten of langer presteren het beste. Deze worden namelijk getoond in de bovenste zoekresultaten omdat YouTube de kijktijd beoordeelt, en lange video’s zo beloont. Ook krijgen deze voorrang in de lijst met video’s die automatisch worden afgespeeld wanneer een video is afgelopen.
  6. Pins op Pinterest worden vaak maanden of zelfs jaren nadat ze gepubliceerd zijn nog getoond in de zoekresultaten. Zorg dus dat je pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren en benoem specifieke zoekwoorden in de beschrijving.
  7. Er zijn nog weinig Nederlandse ondernemers en bedrijven actief op TikTok. Je kunt nu snel als eerste binnen je branche aan de slag. Deel bijvoorbeeld als je kapper bent wekelijks verschillende stylingtips.
  8. Bepaal vooraf over welke onderwerpen jij je contacten wilt informeren via WhatsApp en bereid deze berichten voor. Zo hoef je niet elke keer een nieuw bericht te verzinnen. Verstuur wekelijks of tweewekelijks een update om consistentie te creëren.

Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Cheyenne Seraus

Als KVK-adviseur volg ik alle marketingontwikkelingen op de voet. Ik help je graag met jouw marketingvraagstukken door het delen van tips, ontwikkelingen en ondernemersverhalen. Deze deel ik via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage