Marketing

Valentijnsdag, tips voor ondernemers

Geliefden en goede bekenden verrassen elkaar op Valentijnsdag graag met een wenskaart, bloemetje of klein cadeau. 14 februari is het weer zover. Hoe speel je hier als ondernemer op in, nu iedereen thuiszit vanwege corona?

De veranderde omstandigheden vanwege corona rondom romantiek, liefde en daten beïnvloeden je verkoop tijdens Valentijnsdag. Veel producten moet je online verkopen. Onderstaande onlinemarketingtips helpen je Valentijnsdag ook dit jaar financieel optimaal te benutten.

1. Pas je webshop aan

Verkoop je via een webshop? Kleed die dan passend aan. Denk aan bloemen, hartjes en de kleur rood. Of zet speciale Valentijnsartikelen online.

Je maakt het je bezoekers gemakkelijk met een filter op de productcategorie ‘voor hem’ en ‘voor haar’.

Richt je webshop daarnaast in op promoties. Dit kan met banneradvertenties of een pop-up met een aanbieding. De meest gegeven korting op Valentijnsdag is 14 procent.

2. Bied een maaltijd- of verwenbox voor thuis

Verkoop boxen voor een romantische avond thuis. Bijvoorbeeld met een maaltijd- of verwenbox voor een romantische of spannende rendez-vous met een geliefde. Kleed de box aan met een toepasselijke menukaart, cadeaus, rozenblaadjes en bijpassende muziek. Kies voor een ouderwetse lp, cd of een verwijzing naar een online playlist.

Denk van tevoren het logistieke gedeelte uit. Je hebt personeel nodig om de boxen klaar te maken. Kies voor afhalen of verzenden, per post of langsbrengen. Of organiseer een aangeklede drive-thru, zoals de SS Rotterdam. En je kunt samenwerken met andere ondernemers om de boxen uit te breiden met extra producten.

3. Optimaliseer je website

Stem de content op je website af op relevante zoekwoorden uit je branche. Feit is bijvoorbeeld dat bezoekers veel vaker in de zoekmachine zoeken naar ‘valentijnscadeau voor hem’ dan naar ‘valentijnscadeau voor haar’. Daarnaast blijkt dat het zoekwoord ‘valentijnskaart’ het populairst is, gevolgd door ‘valentijnsgedicht’ en ‘valentijnscadeau’.

Hou er wel rekening mee dat zoekmachineoptimalisatie pas op de lange termijn effect heeft. Ben dus niet teleurgesteld als jouw acties volgend jaar pas het gewenste resultaat hebben.


 Gemiddeld maandelijks zoekvolume per zoekterm


4. Analyseer gegevens van vorige feestdagen

Zoek uit wanneer je de piek van Valentijnsdag kunt verwachten. Analyseer hiervoor de gegevens van voorgaande jaren of eerdere feestdagen tijdens corona. Op welke momenten werden welke producten gekocht? Zo weet je hoeveel personeel je nodig hebt en welke producten en hoeveelheid je op voorraad moet hebben voor je piekmoment.

5. Kijk naar datingexperts

Speel in op de behoeften van je klanten. Die behoeften zijn dit jaar namelijk waarschijnlijk anders dan anders. Laat je Valentijnsdienst of -product zo beter aansluiten bij hun wensen.

Datingapps spelen al langere tijd in op de veranderde behoeftes. Gebruikers van een datingapp leren elkaar digitaal kennen. Als het bevalt ontmoeten ze elkaar daarna normaalgesproken in het echt. Voor happn biedt de thuisisolatie een extra uitdaging. Haar gebruikers ontmoeten anderen namelijk op basis van hun locatie. Nu ze meer thuisblijven, is de bereik ernstig verkleind. Daardoor zien ze minder singles in hun tijdlijn. Happn signaleerde dit en vergrootte de actieradius in de app naar 90 kilometer, om zo toch aan de behoefte om online te daten van haar gebruikers te voldoen.

Dat daten digitaliseert, merkt ook datingapp Tinder. De behoefte van Tindergebruikers verandert. Ze willen elkaar nu eerst digitaal ontmoeten. Happy hours, concerten en koffie-afspraken vinden online plaats. De ontwikkelaars van de app spelen hierop in. Net als happn realiseert Tinder de mogelijkheid om 1-op-1 te videobellen binnen de applicatie-omgeving. Dat wil zeggen dat gebruikers de app niet hoeven te verlaten om via een andere app, zoals FaceTime of WhatsApp, te videobellen. Zo blijft je telefoonnummer geheim als de date toch wat tegenvalt.

Begin bij dit soort veranderingen klein en test je opzet. Tinder rolde videobellen eerst uit in een beperkt gebied. Toen bleek dat gebruikers deze feature prettig vonden, rolde het bedrijf de verandering verder uit.

6. Voorkom lastminute shoppen

Houd ook rekening met je levertijd. Retailers moeten rond Valentijnsdag in korte tijd veel orders verwerken. Pas je marketingstrategie hierop aan. Spoor klanten bijvoorbeeld aan hun Valentijnsproducten eerder te bestellen.

MamaKado doet dit bijvoorbeeld. Het bedrijf verkoopt sieraden, waaronder gepersonaliseerde sieraden. De levertijd hiervan is langer dan de standaardlevertijd. Het bedrijf promoot producten met een lange levertijd daarom 2 weken eerder dan de reguliere lijn. Zo adverteert MamaKado alleen producten die het voor 14 februari kan bezorgen.

Lastminute shoppen voorkom je ook door je producten aan te bieden via click & collect. Bezoekers plaatsen een order bij jou en kunnen het binnen een bepaald tijdslot bij je ophalen.

7. Check je verkopen op de dag zelf

Houd op Valentijnsdag zelf voortdurend je cijfers in de gaten. Zo controleer je welke producten wel of niet aanslaan. Een webshop die dit bijvoorbeeld doet is Body & Fit. Wanneer deze webshop merkt dat een nieuw product niet goed werkt, verdwijnt dit meteen van de homepagina. En daarvoor komt een ander product in de plaats.

Kijk op Valentijnsdag ook naar andere cijfers van je webshop. Welke bezoekers komen er op je website? Als je een zoekmachine op je website hebt, kijk dan waar je bezoekers naar zoeken. Deze informatie kun je gebruiken om bepaalde producten in de spotlight te zetten op bijvoorbeeld de homepage.


Valentijnsdag duurt slechts 1 dag, maar komt jaarlijks terug en heeft qua marketing veel overeenkomsten met andere feestdagen. Je acties zijn dus ook een investering voor de lange termijn. Schrijf na afloop op wat er goed ging en wat er beter kan. Zo bouw je aan een steeds sterker fundament voor je commerciële succes op Valentijnsdag.

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage