Marketing

Valentijnsdag, tips voor ondernemers

Geliefden en goede bekenden verrassen elkaar op Valentijnsdag graag met een wenskaart of klein geschenk. 14 februari is het weer zover. Hoe speel je hier als ondernemer op in?

Bijvoorbeeld door meer tweepersoons tafels in je restaurant te zetten. Of een filter toe te voegen aan je webshop met ‘voor hem’ en ‘voor haar’.

Tips voor een zakelijk succesvolle Valentijnsdag

1. Kleed je webshop aan voor valentijn

Denk aan liefde, hartjes en de kleur rood. Gebruik social media om je webshop te promoten. Deel zo je speciale valentijnsartikelen of liefdevolle verhalen van klanten. Je maakt het je bezoekers gemakkelijk met een filter op de productcategorie ‘voor hem’ en ‘voor haar’. Richt je webshop in deze periode in op promoties. Dit kan met banneradvertenties of een pop-up met een aanbieding. De meest gegeven korting op Valentijnsdag is 14 procent. Garandeer alleen een bezorgingsdatum als je dat ook waar kunt maken. Je imago verbeteren? Verstuur dan op de dag zelf een nieuwsbrief met een persoonlijke valentijnsgroet.

2. Tafeltje voor 2

Speel als horecaondernemer op Valentijnsdag in door het plaatsen van meer tafels voor 2 personen in het restaurant dan normaal, voor een romantische rendez-vous. Met livemuziek vergroot je de feestvreugde. Kleed je restaurant speciaal aan. Denk hierbij aan het ontwerp van de menukaart en het reclamebord dat eventueel buiten staat. Probeer een tafel minstens 2 keer te verkopen tijdens lunch en diner. Organiseer reserveringen hiervoor in dubbele diensten. En zet extra personeel in.

3. Online inzicht in valentijn

Stem de content op je website af op relevante zoekwoorden die in je branche gebruikt worden. Of er nou meer cadeaus worden gekocht voor mannen, of dat het lastiger is om een cadeau voor hem te bedenken; feit is dat men veel vaker in de zoekmachine zoekt naar ‘valentijnsdag cadeau voor hem’ dan naar ‘valentijnsdag cadeau voor haar’. Daarnaast zie je op basis van het zoekvolume dat het zoekwoord ‘valentijnskaart’ het populairste is. Gevolgd door ‘valentijn gedicht’ en daarna ‘valentijnsdag cadeau’.

Bedenk wel dat zoekmachineoptimalisatie pas op de lange termijn effect heeft. Wees dus niet teleurgesteld als het dit jaar niet meteen het gewenste resultaat heeft, maar pas het jaar daarna.

Gemiddeld maandelijks zoekvolume per zoekterm

Zoekvolume ValentijnsdagBron: Ubersuggest.

4. Bloemenbranche zit op rozen

De week voorafgaand aan Valentijnsdag is 1 van de drukste weken van het jaar voor bloemisten en groothandels. Zo verwerkte Royal Flora Holland in de periode rondom Valentijnsdag 2019 ruim 1 miljoen transacties, waarvan 165 miljoen stuks rode rozen (bron: Royal Flora Holland). Deze bloem wordt geassocieerd met de liefde. Andere kleuren, zoals wit en geel, worden ook wel verkocht maar zijn minder romantisch dan een rode roos. Voor bloemisten is er daarom maar 1 tip: zorg dat je op tijd voldoende bloemen in de kleur van de liefde in huis hebt: rood.

5. Voorbereiding is het halve werk

Zoek uit wanneer je de piek van Valentijnsdag kunt verwachten voor je (web)shop. Analyseer de gegevens van voorgaande jaren; op welke momenten werden welke producten gekocht? Zo weet je welk marketingbudget je voor Valentijnsdag inzet, hoeveel personeel je nodig hebt, en welke producten en hoeveelheid je op voorraad hebt voor je piekmoment.

6. Voorkom last-minute shoppen

1 van de grootste uitdagingen voor een retailer is, dat je rond Valentijnsdag in korte tijd veel orders moet verwerken. Pas je marketingstrategie hierop aan, zodat je dit moment naar voren haalt. Dit doet MamaKado bijvoorbeeld. Ze verkopen gepersonaliseerde sieraden en hiervan is de levertijd langer dan de standaardlevertijd. Zij promoten producten met een lange levertijd daarom 2 weken eerder dan de reguliere lijn en zetten de advertenties hiervan weer op tijd uit. Op deze manier adverteren ze alleen met producten die ze kunnen bezorgen voor 14 februari. Houd in je marketingkalender ook rekening met je levertijd.

7. Check je verkopen op de dag zelf

Houd op Valentijnsdag zelf voortdurend je cijfers in de gaten. Zo controleer je welke producten wel of niet aanslaan. Een webshop die dit bijvoorbeeld doet is Body & Fit. Wanneer deze webshop merkt dat een nieuw product niet goed werkt, verdwijnt dit meteen naar de achtergrond. En daarvoor komt een ander product in de plaats. Kijk op Valentijnsdag ook naar andere cijfers van je webshop. Welke bezoekers komen er op je website (man of vrouw)? Als je een zoekmachine op je website hebt, kijk dan waar je bezoekers naar zoeken. Deze informatie kun je gebruiken om bepaalde producten op de voorgrond te plaatsen op bijvoorbeeld de homepage.

Valentijnsdag duurt slechts 1 dag, maar deze komt jaarlijks terug. Zie je acties op deze dag dan ook als een investering voor de lange termijn. Schrijf na afloop op wat er goed ging en wat er beter kan. Zo bouw je aan een steeds sterker fundament voor je commerciële succes op Valentijnsdag.

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over online marketing, digitalisering en online klanten bereiken. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op social media voor enthousiaste posts over deze onderwerpen.

InspiratiePage