Marketing

Verbeter je marketing met deze 7 tips

  • Tips
  • Redactie KVK
  • 12 nov 2020
  • 5 min lezen
  • 4.6K
Je hebt marketing nodig om de vraag bij je aanbod te krijgen. Ook nu, terwijl je in deze onzekere tijd misschien het liefst zou bezuinigen op marketingkosten. Influencer Jesse van Doren, expert op het gebied van marketing, technologie en innovatie, geeft 7 tips om je marketing nog beter te maken.

Op zijn elfde verbeterde Jesse Van Doren al andermans websites met zoekmachineoptimalisatie. Nu helpt hij ondernemers met groeien. Vaak gaat het om marketingvraagstukken, zoals bestaande klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken.

Om de bedrijfsprocessen van zijn klanten te verbeteren, maakt Van Doren onder andere gebruik van datagedreven marketing. Zoals bij een Tesla leasemaatschappij: “Ik hielp hen met meten wat er gebeurt op hun website. Waar bezoekers vandaan komen en welke artikelen ze lezen bijvoorbeeld. Nu kan dit bedrijf met deze data voorspellen hoe de sales er voor komende maand uitziet.”

Laat ook jouw bedrijf sneller groeien met deze 7 tips van Van Doren:

1. Richt je op de veranderende behoefte van je doelgroep

Met goede marketing richt je je op de voordelen van jouw product of dienst voor de doelgroep. In deze coronatijd zijn deze voordelen misschien net even anders dan voorheen. Van Doren raadt je aan je klanten eens te bellen of een kleine enquête te doen. “Hoe gaat het met ze? Wat leeft er? Zijn hun prioriteiten veranderd?” Deze input geeft jou inzicht in hoe je daarop in kunt spelen.

2. Automatiseer je marketing

Merk je dat je een paar keer per week zowat dezelfde mail stuurt naar je klanten? En post je dagelijks iets op social media? “Grote kans dat je tijd bespaart en meer klanten bereikt door je marketing te automatiseren.” Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Supportvragen

    Soms zit je elke week hetzelfde e-mailtje te tikken. Daarvoor is een eenvoudige oplossing: maak een template of sjabloon. Zo standaardiseer je je tekst en is de mail met 1 druk op de knop verzonden.

  • Offerteaanvragen

    Voor het versturen van offertes zijn automatiseringssystemen die werken op basis van benchmarks. “Bij grote aantallen heel interessant”, voegt Van Doren toe. Op offerte.tips vind je voorbeelden van online offerteprogramma’s.

  • Dashboards

    Voor social media kun je veel posts en tweets vooraf inplannen op een dashboard als Hootsuite of Tailwind. Zo kost het je niet elke dag tijd.

3. Bouw aan je netwerk

Van Doren is er heel duidelijk over: “Te veel ondernemers focussen op directe business. Terwijl op de lange termijn juist je bekendheid belangrijk is. Als je ergens om bekend staat, zullen mensen jou benaderen. Dat scheelt bijvoorbeeld acquisitie. Het helpt je dus enorm als je een groot netwerk hebt.”

Stel jezelf een doel voor wat betreft je marketinguitingen op bijvoorbeeld social media. “Verzamel bijvoorbeeld online e-mailadressen van potentiële klanten. Vervolgens bouw je met die mensen een relatie op.”

Denk bij netwerken niet alleen aan het daadwerkelijk netwerken via lokale ondernemersverenigingen. “Samenwerken met andere ondernemers rond een bepaald thema is ook een goede manier om je netwerk uit te breiden. Ik kijk bijvoorbeeld in onze toeleverketen hoe we met elkaar voedselverspilling kunnen tegengaan. Het is interessant om te zien wat andere partijen doen en wat je zelf kunt verbeteren. Via Facebook en LinkedIn bouw je dat verder uit. Er komt altijd wel een opdracht uit.”

4. Begin bij je bekenden

Kijk vooral naar mensen die al klant zijn. Bedenk wat je nog meer voor ze kunt betekenen. Deze mensen kennen je al, je hoeft je niet opnieuw voor te stellen, ze zijn bekend met jouw uitstekende service. “Juist nu je er misschien even doorheen zit: durf bekenden te benaderen”, benadrukt Van Doren. “Niet per se om producten of diensten aan te verkopen, maar bijvoorbeeld door goede klanten, vrienden en familie te vragen iets te delen op social media. Of misschien willen ze wel een testimonial voor je achterlaten.”

5. Experimenteer en dupliceer je succes

Herhaal succesvolle campagnes. Dat betekent: testen, testen en nog eens testen. Houd bij wat je resultaten zijn. Doe A/B-tests, waarbij je van 2 versies onderzoekt welke het meeste succes oplevert. Wil je bijvoorbeeld contactgegevens verzamelen? Verander dan eens een zinnetje op je landingspagina, zet de 2 varianten live en kijk welke het beste scoort. Maak die zin bijvoorbeeld vragend, waardoor mensen nadenken: ‘Heb ik hier behoefte aan?’ “Eén zin kan soms al een verschil van 10% reacties uitmaken, is mijn ervaring.”

Of plaats op 1 versie het contactformulier bovenaan in plaats van onderaan. Handige tools voor zo’n A/B tests zijn bijvoorbeeld www.unbounce.com (niet gratis), Survey Talent (gratis) of een plugin (gratis) voor een Wordpress website.

6. Bespaar niet op marketing

De ervaring leert dat goede marketing zichzelf terugbetaalt. “Misschien moet je flink bezuinigen in dit coronatijdperk, maar geen marketing betekent minder klanten en dus minder omzet. Terwijl je concurrenten misschien wel doorgaan met hun marketingactiviteiten.”

Voordat je alle campagnes zomaar stopzet, is het goed om te onderzoeken wat ze hebben opgeleverd. Als je de vorige tip volgt, weet je welke campagnes het meeste opleverden. Bezuinig op campagnes die niet of minder succesvol waren.

Denk ook aan lowbudget-marketing, zoals zoekmachineoptimalisatie voor de lange termijn en social media. “Probeer vooruit te kijken, voorbij de coronacrisis.”

7. Begin met falen

“Toen je voor het eerst fietste, bakte je er waarschijnlijk niets van. Conclusie: al doende leert men. Fouten maken mag.” De kunst is niet te lang bezig zijn met een perfecte eerste versie. Kijk wat weinig tijd kost en wat je snel kan oppakken. “En dat hoeft echt niet meteen perfect te zijn. Een whitepaper bijvoorbeeld: die kun je helemaal uitschrijven en vormgeven en daar ben je dan misschien wel een maand mee bezig. Je kunt ook eerst een campagne voeren. Is er behoefte aan de whitepaper? Mensen die zich inschrijven, beloof je over een maand een whitepaper. Zo kun je ook kijken welk onderwerp wel en niet aanslaat.”

KVK Business Challenge

Klaar om met deze tips nieuwe ondernemerskansen te pakken en nieuwe klanten te werven? Kijk dan op het online innovatieplatform KVK Business Challenge. Hier presenteren grote bedrijven elke maand nieuwe uitdagingen. Denk je dat jouw bedrijf een bijdrage kan leveren aan de uitdagingen waar corporates tegenaan lopen? Ga dan de challenge aan en chat met de innovatiemanagers van grote bedrijven. Wie weet zit jij straks aan tafel met een van de deelnemende bedrijven. Meld je gratis en vrijblijvend aan.

Jesse van Doren
  • innovatiemakelaardata-gedreven marketing
  • BrizeBrize
  • UtrechtUtrecht

Jesse van Doren

oprichter Brize

Als technologie- en innovatie expert helpt hij bedrijven met data-gedreven marketing. Op zijn eigen wijze kijkt hij naar marketingstrategieën van bedrijven en adviseert multinationals en startups over growth hacking. Ook is hij een veelgevraagde spreker.

Hoe maak je jouw idee tot een succes, alleen of samen met andere ondernemers? KVK ondersteunt je graag.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage