Marketing

Verhoog je omzet met private shopping

Vanaf 2021 werd private shopping ineens bekend: vanwege het coronavirus was winkelen alleen mogelijk op afspraak. Inmiddels lijkt private shopping een blijvende trend. Dat blijkt ook uit de ervaring van twee retailondernemers. Marlou van Rheden, eigenaar van KOEKWAUS, en Maartje van der Wegen van De Bruidshoek zien alleen maar voordelen. Zij vertellen hoe private shopping zorgt voor extra klantenbinding, hogere omzet en productievere werknemers.

Voorheen zag je winkelen op afspraak voornamelijk bij exclusieve winkels en in de trouwbranche. Nu sijpelt de trend door naar winkels in alle prijsklassen. E-commereplatform Shopify onderscheidt twee soorten private shopping:

  1. Privé-afspraken waarbij klanten in rust zonder andere klanten winkelen. Er gebeurt verder niks speciaals in de winkel, de klant heeft alleen meer ruimte en rust vanwege het minimale aantal winkelbezoekers.
  2. Private shopping waarbij een bepaalde interesse of behoefte centraal staat, zoals kennis opdoen van producten of maatwerk bespreken. Er wordt bijvoorbeeld een kennisevenement of productlancering gehouden tijdens het bezoek. Er zijn meerdere bezoekers aanwezig.

Marlou van Rheden, eigenaar van boetiek KOEKWAUS in Den Bosch, gaat voor de eerste optie. Maartje van der Weegen, samen met Lotte Steenvoorden-Vermeulen en Wendy van der Krogt mede-eigenaar van bruidsmodewinkel De Bruidshoek, biedt beide soorten private shopping aan. De ondernemers zien alleen maar voordelen.

Meer omzet

Het grootste voordeel van private shopping is het financiële plaatje. “Een tevreden klant leidt sneller tot omzet,” legt Van der Weegen uit. “Het aankooppercentage in onze bruidsmodewinkel is hoog door alle persoonlijke aandacht en tijd die we besteden aan de klant. En omdat we weten wanneer klanten komen, plannen we personeelsuren in op basis van ingeboekte klantafspraken. Hierdoor besparen we op onnodige personeelskosten.”

Van Rheden beaamt dat private shopping veel voordelen heeft: “Bij onze kledingwinkel zorgt het voor extra service, betere klantenbinding en hogere omzet. De meeste klanten verlaten met meerdere producten de winkel. Een win-win situatie.”

Klantbehoefte

Ruim de tijd hebben voor de klant en haar alle aandacht geven, dat is waar Van der Weegen voor gaat. “We werken in onze bruidsmodewinkel alleen op afspraak. Zo’n afspraak duurt 2,5 uur, zodat we geen tijdstress hebben. Klanten boeken de afspraak via onze website. Vervolgens bellen we ze voor een voorgesprekje: in welke seizoen ga je trouwen, wil je een bohemian jurk of juist een stoer broekpak en heb je onzekerheden of verrassingen, zoals een zwangerschap? Tijdens het voorgesprek leren we de klant en haar behoeftes kennen, zodat we daar bij het voorbereiden van de privé-afspraak op voorsorteren.

Maartje van der Weegen
  • DienstPas- en meetsessies
  • soort bedrijfBruidsmodewinkel
  • locatieLeiden

Maartje van der Weegen

Mede-eigenaar De Bruidshoek

Maartje van der Weegen is mede-eigenaar van bruidsmodezaak De Bruidshoek in Leiden. Zij werken uitsluitend op afspraak, onder andere om trouwkleding te passen, maar ook voor privé-meetsessie voor het maatwerk van de outfit.

“We nemen de klant helemaal mee van A tot Z: van trouwkleding uitzoeken tot onderhoudstips voor je jurk.”

Betere klantrelaties

Private shopping zorgt in haar boetiek voor goede klantrelaties, merkt Van Rheden. De meeste klanten komen na het private shoppen terug. “Tijdens een private shopping afspraak leer ik klanten beter kennen. Ik weet hun maten en smaak, waardoor ik ze een volgende keer beter en sneller kan helpen. Andersom leren ze mij ook kennen, waardoor ze sneller contact met me opnemen. Ik krijg regelmatig een appje of belletje van een klant die onze webshop bekijkt en twijfelt over de kleur of maat. Doordat ik de klant ken, kan ik de juiste inschatting maken. Deze klantrelaties zijn waardevol en maken het werk extra leuk.”

Extra service

“Via onze webshop en socialmedia-kanalen inspireren we klanten. Sommige klanten vinden het fijn om kleding toch even te passen voor ze iets kopen”, vertelt Van Rheden. “Private shopping is dan een mooie extra service. Klanten komen tijdens zo’n afspraak vaak met foto’s van ons Instagram-account of onze webshop en laten zien welke items ze mooi vinden. Die items kan ik er dan snel bij pakken.”

Wanneer een klant haar trouwoutfit kiest, krijg je bij de Bruidshoek standaard als extra service een speciaal bruidspakket. Van der Weegen: “De trouwoutfit uitkiezen is nog maar de basis. Wij verstellen de outfit op maat voor de klant tijdens pas- en meetsessies. Geven ‘bruidslessen’, waarin we de bruid uitleggen hoe ze naar de toilet kan met haar jurk en hoe ze de trap oploopt en geven tips voor onderhoud van de outfit na de bruiloft.” Op deze manier biedt Van der Weegen de klant een totaalpakket aan vanaf binnenkomst tot na de grote dag.

Verwenmoment

Voor klanten bij boetiek KOEKWAUS is private shoppen een verwenmoment. “Wij doen ons best om de afspraak extra leuk te maken, voor de klant en voor onszelf. Als klanten 's avonds komen, zorgen we voor een wijntje met een hapje. Overdag staat er koffie met iets lekkers klaar. Klanten voelen zich speciaal en zien het als een moment voor zichzelf.”

Marlou van Rheden
  • DienstPrivate shopping
  • Type winkelBoetiek
  • Den Bosch

Marlou van Rheden

Eigenaresse KOEKWAUS

Marlou van Rheden runt sinds 2014 samen met haar zus Laura boetiek KOEKWAUS in Den Bosch. Naast een fysieke winkel, hebben ze ook een webshop. Van Rheden biedt haar klanten private shopping aan.

“Voor klanten is private shopping een uitje. Voor ons zorgen deze afspraken voor extra omzet.”

Ook in de trouwwinkel ervaren klanten een verwenmoment: “Trouwen is een bijzondere gelegenheid en de voorbereiding moet feestelijk zijn”, vertelt Van der Weegen enthousiast. “Vaak nemen klanten een moeder of vriendin mee. Wanneer de klant tot aankoop overgaat dan vieren we dit met een fotomomentje en champagne.”

Meer weten over klantgericht ondernemen? Bekijk het e-book: De klant centraal in 7 stappen.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage
Marketing en personeel