Marketing

Verkoop via Google en Instagram Shopping

De online winkeletalage van Google en Instagram is interessant voor elke webshop die producten verkoopt. Je klant ziet het product en is met 1 muisklik op de juiste pagina in je webshop. Ga voor gemak en bespaar je klant de zoektocht naar een product met Google en Instagram Shopping.

Direct aan de slag? Volg de link:

Google en Instagram Shopping zijn allebei manieren om extra verkoop te genereren. Je maakt het je klant gemakkelijk. Hij ziet het product en klikt direct door naar jouw webshop. Google Shopping is een advertentie waarvoor je betaalt. Op Instagram is het een extra functionaliteit die je gratis kunt toevoegen aan je account.

Impulsaankoop en koopintentie

Verkopen via Instagram Shopping lijkt vooral effectief bij impulsaankopen en bestaande klanten. “Op social media zijn mensen niet op zoek naar bijvoorbeeld een stofzuiger maar een hebbedingetje is zo gekocht”, vertelt Stefanie van Pelt van Mrs Ecommerce. Wieske Volker, eigenaresse van WiezeWasjes, ondersteunt dit. Ze vertelt dat met name bestaande klanten, die jou al vertrouwen, aankopen doen via Instagram Shopping.

 Via Instagram kun je met één muisklik naar het artikel dat je wil kopen, in dit geval een oorbel.

Volker was er vanaf de start van Instagram Shopping direct bij. “Wij zijn groot geworden door te adverteren op social media. We bestaan nu 4,5 jaar maar in het begin wist ik niet hoe je reclame moest maken. Facebook [Instagram is onderdeel van Facebook red.] deed een aanbieding, voor een paar tientjes kon ik adverteren. Daardoor kreeg ik mijn eerste klanten, verdiende ik geld dat ik weer kon investeren. Inmiddels heb ik 17 mensen in dienst. Google Shopping doen we sinds kort. Ik vind het een wereld apart. 2 maanden geleden nam ik iemand in dienst die het voor me doet.”

Hoewel Google Shopping meer tijd en geld kost, is de kans groter dat het meer oplevert. Bij Google Shopping is de klant ergens naar op zoek, een stofzuiger of een zonnebril. Hij heeft een koopintentie en gaat daarom eerder over tot actie. Je kunt je volledige assortiment laten zien. Dat betekent dat je afzonderlijk kunt adverteren met verschillende maten of kleuren van je producten.

Stappenplan voor Google Shopping

Er is een verschil tussen tekst- en productadvertenties. Een zoekmachine bepaalt op basis van de zoekopdracht welk type advertentie ze laat zien. Als je een productgerelateerde vraag intypt (bijvoorbeeld ‘groene zonnebril’) dan verschijnen automatisch afbeeldingen met producten. En anders een tekstadvertentie. Productadvertenties zijn Google Shopping-advertenties.

 Met Google shopping kun je met één muisklik naar het artikel dat je zoekt, in dit geval een groene zonnebril.

Peter Veenvliet, Head of Search bij digitaal bureau Dept Agency in Rotterdam, heeft ruim 7 jaar ervaring met adverteren in zoekmachines. Hij deelt zijn tips en stappenplan.

Aan de slag met Google Shopping

1. Maak een Google Ads-account aan.

2. Maak een productfeed met informatie over je producten, zoals product ID, productnaam, prijs, en URL.

3. Upload je productfeed in je Merchant Center via Google Ads. Koppel je productfeed aan de campagnes die je wilt opzetten.

4. Begin met je eerste shoppingcampagne. Bepaal welk dagbudget je wilt investeren. Die kun je op elk moment aanpassen, stuur bij wanneer je ziet dat een advertentie goed loopt of juist niet.

5. Je doet een bod op een veiling om advertentieruimte te winnen, net als bij tekstadvertenties. Hoe meer je bereid bent te betalen des te vaker de zoekmachine je advertentie toont. Afhankelijk van je doelstelling zijn er verschillende biedstrategieën die je kunt toepassen op de veiling, waaronder:

  • Bieden per klik (ook wel cost per click of afgekort cpc genoemd). Je betaalt een bedrag voor elke keer dat een bezoeker vanuit de zoekmachine op je advertentie doorklikt naar je website.
  • Bieden per wat jij bereid bent te betalen voor een aankoop op jouw website (dit heet ook wel cost per acquisition of afgekort cpa).

6. Anders dan bij tekstadvertenties, kun je bij Google shopping geen zoekwoorden inkopen. De zoekmachine toont de meest relevante advertentie op basis van producttitel en omschrijving van de productfeed (zie stap 2).

7. Optimaliseer je advertenties op basis van behaald resultaat.

  • Bereik je bijvoorbeeld te weinig mensen? Pas dan de titel van je product aan naar een veel gezochte zoekterm. Die vind je in de Google Ads omgeving of door zoekwoordenonderzoek.
  • Toont de zoekmachine je advertentie te weinig? Zorg dat je advertentie relevant is. Bijvoorbeeld, als je een rode sportschoen met veters in maat 48 op voorraad hebt en daar wordt precies op gezocht dan zal Google die advertentie het eerste tonen. Als we dit voorbeeld volgen dan is ‘rode sportschoen maat 48’ een betere producttitel dan de bredere term ‘veterloze sportschoen’.
  • Controleer regelmatig of de informatie in je advertenties klopt, zoals prijs en voorraad.

8. Opvallen in Google Shopping kan met een concurrerende prijs, een aansprekende productfoto, een productomschrijving en extra eigenschappen zoals gratis verzending. Klanten kijken vooral naar de prijs en productfoto. Hoe aantrekkelijker hoe groter de kans dat de klant naar je website gaat. Zorg dan dat je website ook goed op orde is met een goede levertijd en bijvoorbeeld klantrecensies.

9. Zorg voor een logische overgang voor je klant van zoekwoord naar advertentie naar je website. Als alles op elkaar aansluit, bied je precies waar de klant naar op zoek is en vergroot je de kans dat hij iets koopt.

Volker adverteert sinds een paar maanden via Google Shopping: “Ik kijk naar de marge en vind het belangrijk dat we quitte draaien per maand. Dat we niet maanden achter elkaar meer uitgeven dan het oplevert. Ik zie gelukkig dat het vaak meer oplevert en af en toe speel ik quitte. Ook geloof ik dat het meer oplevert dan dat je alleen in de cijfers terugziet. Een klant die in mijn fysieke winkel iets koopt, kan het product eerst online hebben gezien.”

Stappenplan voor Instagram Shopping

Met Instagram Shopping wil je je klant sneller naar je webshop leiden. Dat doe je door tags toe te voegen aan je producten die je daar laat zien.

De shoppingfunctionaliteiten van Instagram en Facebook zijn aan elkaar gelinkt, dus je hebt Facebook Shopping nodig om Instagram Shopping te gebruiken. Op Facebook kun je al links plaatsen naar je producten, iets wat op Instagram niet gemakkelijk kan.

Hoe installeer je Instagram Shopping?

1. Je hebt een webshop en verkoopt producten. “Wanneer je diensten aanbiedt of gepersonaliseerde producten, keurt Instagram je verzoek voor Instagram Shopping meestal af”, legt Van Pelt uit.

2. Maak een Facebookpagina voor je bedrijf aan.

3. Gebruik je software voor je webshop zoals Shopify, Magento of WooCommerce?

  • Ja. Koppel dan je webshop aan je Facebook-productcatalogus. Je voordeel is dat nieuwe producten direct ook in je Facebook-productcatalogus komen.
  • Nee. Open dan een Facebookwinkel en zet er minimaal 9 producten in.

4. Koppel je Facebookcatalogus aan je Facebookbedrijfsmanager.

5. Koppel je Instagramprofiel aan de Facebookcatalogus.

6. Dien je verzoek in. Wanneer het is goedgekeurd kan je gebruik maken van de functie. “Ze letten streng op professionaliteit”, vertelt Van Pelt. “Het gaat immers om een zakelijk account. Afkeuren doen ze bijvoorbeeld wanneer je persoonlijke foto’s deelt waar geen producten opstaan of als je profielfoto geen bedrijfslogo is.”

7. Voeg links toe aan de producten op je foto’s van je Instagramberichten. Dat kan ook in je advertenties en Instagram stories.

Volker zou niet weten waarom je Instagram Shopping niet zou gebruiken. "Hoe makkelijker het is om ergens op te klikken, hoe makkelijker een klant koopt. Ik zie het als een extra bron om geld te verdienen.”

Hulp nodig bij het instellen van Instagram Shopping? Instagram en Facebook geven uiteraard zelf uitleg op hun website. Mrs Ecommerce heeft op haar website een uitgebreid stappenplan met screenshots. Daar bespreekt ze ook waarom Instagram verzoeken afkeurt en tips om dat te voorkomen.

Online marketing

Google Shopping is een onderdeel van zoekmachinemarketing en Instagram Shopping van socialmediamarketing. Er zijn ook andere marketingkanalen die je kan inzetten voor de online marketing van je bedrijf. Bekijk het stappenplan voor je online marketing om erachter te komen welk marketingkanaal bij jouw bedrijf en ambitie past.

Wil je jouw online verkopen een boost geven? Op de marketingpagina doe je inspiratie op.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage