Verkoop via Google en Instagram Shopping

De online winkeletalage van Google en Instagram is met name interessant voor een webshop die producten verkoopt. Je klant ziet het product en is met een muisklik op de juiste pagina in je webshop. Ga voor gemak en bespaar je klant de zoektocht naar een product met Google en Instagram Shopping.

Google en Instagram Shopping zijn beide manieren om extra te verkopen. Je maakt het klanten gemakkelijk die actief zijn op Instagram of Google. Zij zien het product en klikken direct door naar je webshop. Google Shopping is een advertentie waarvoor je betaalt. Op Instagram is het shopgedeelte een extra functionaliteit die je gratis kunt toevoegen aan je account.

Impulsaankoop en koopintentie

Verkopen via Instagram Shopping is vooral effectief bij impulsaankopen en bestaande klanten. “Op social media zijn mensen niet op zoek naar bijvoorbeeld een stofzuiger, vanwege het langere aankoopproces, terwijl een hebbedingetje zo is gekocht”, vertelt Stefanie van Pelt van Mrs Ecommerce. Wieske Volker, eigenares van WiezeWasjes, beaamt dit. Ze verkoopt via Instagram Shopping vooral aan bestaande klanten, die haar merk al kennen en vertrouwen.

Via Instagram kun je met een muisklik naar het artikel dat je wilt kopen, in dit geval een oorbel.

Volker is vanaf de start van Instagram Shopping direct aan de slag gegaan met productverkoop. “Wij zijn groot geworden door te adverteren op social media, waaronder Instagram Shopping. We bestaan nu 4,5 jaar, maar in het begin wist ik niet hoe je reclame moest maken. We startten met verkopen via Instagram Shopping door een tijdelijke aanbieding. Voor een paar tientjes kon ik al adverteren. Daardoor kreeg ik mijn eerste klanten, en verdiende ik geld dat ik weer kon investeren in advertenties. Google Shopping doen we sinds 2020. Ik vind adverteren via socia media een vak apart en heb daarom iemand in dienst genomen die dit oppakt.”

Hoewel Google Shopping meer tijd en geld kost dan Instagram Shopping, is de kans groter dat het meer oplevert. Bij Google Shopping is de klant ergens naar op zoek, een stofzuiger of een zonnebril. Hij heeft een koopintentie en gaat daarom eerder over tot actie. Je kunt je volledige assortiment laten zien. Dat betekent dat je afzonderlijk kunt adverteren met verschillende maten of kleuren van je producten.

Hoe moet je Google Shopping instellen?

Er is een verschil tussen tekst- en productadvertenties. Een zoekmachine bepaalt op basis van de zoekopdracht welk type advertentie ze laat zien. Als je een productgerelateerde vraag intypt (bijvoorbeeld ‘groene zonnebril’) dan verschijnen automatisch afbeeldingen met producten. En anders een tekstadvertentie. Productadvertenties zijn Google Shopping-advertenties.

Met Google shopping kun je met een muisklik naar het artikel dat je zoekt, in dit geval een groene zonnebril.

Peter Veenvliet, Head of Search bij digitaal bureau Dept Agency in Rotterdam, heeft ruim zeven jaar ervaring met adverteren in zoekmachines. Hij deelt zijn tips en stappenplan.

Een Google Shopping campagne opzetten

Als je start met Google Shopping, moet je de volgende stappen zetten:

  1. Maak een Google Ads-account aan.
  2. Maak een Google shopping feed met informatie over je producten, zoals product ID, productnaam, prijs en URL.
  3. Upload je productfeed in je Merchant Center via Google Ads. Koppel je productfeed aan de campagnes die je wilt opzetten.
  4. Begin met je eerste shoppingcampagne. Bepaal welk dagbudget je wilt investeren. Die kun je op elk moment aanpassen, stuur bij wanneer je ziet dat een advertentie goed loopt of juist niet.
  5. Je doet een bod op een veiling om advertentieruimte te winnen, net als bij tekstadvertenties. Hoe meer je bereid bent te betalen des te vaker de zoekmachine je advertentie toont. Afhankelijk van je doelstelling zijn er verschillende biedstrategieën die je kunt toepassen op de veiling, waaronder: 1) Bieden per klik (ook wel cost per click of afgekort cpc genoemd). Je betaalt een bedrag voor elke keer dat een bezoeker vanuit de zoekmachine op je advertentie doorklikt naar je website. Of 2) Bieden per wat jij bereid bent te betalen voor een aankoop op jouw website (dit heet ook wel cost per acquisition of afgekort cpa). Anders dan bij tekstadvertenties kun je bij Google shopping geen zoekwoorden inkopen. De zoekmachine toont de meest relevante advertentie op basis van producttitel en omschrijving van de productfeed (zie stap 2).
  6. Optimaliseer je advertenties op basis van behaald resultaat. Bereik je bijvoorbeeld te weinig mensen? Pas dan de titel van je product aan naar een veel gezochte zoekterm. Die vind je in de Google Ads omgeving of door zoekwoordenonderzoek. Toont de zoekmachine je advertentie te weinig? Zorg dat je advertentie relevant is. Bijvoorbeeld, als je een rode sportschoen met veters in maat 48 op voorraad hebt en daar wordt precies op gezocht, dan zal Google die advertentie het eerste tonen. Als we dit voorbeeld volgen dan is ‘rode sportschoen maat 48’ een betere producttitel dan de bredere term ‘veterloze sportschoen’. Controleer regelmatig of de informatie in je advertenties klopt, zoals prijs en voorraad.
  7. Bedenk hoe je opvalt. Opvallen in Google Shopping kan met een concurrerende prijs, een aansprekende productfoto, een productomschrijving en extra eigenschappen zoals gratis verzending. Klanten kijken vooral naar de prijs en productfoto. Hoe aantrekkelijker, hoe groter de kans dat de klant naar je website gaat. Zorg dan dat je website ook goed op orde is met een goede levertijd en bijvoorbeeld klantrecensies.
  8. Zorg voor een logische overgang voor je klant van zoekwoord naar advertentie naar je website. Als alles op elkaar aansluit, bied je precies waar de klant naar op zoek is en vergroot je de kans dat hij iets koopt.

Volker adverteert sinds een paar maanden via Google Shopping: “Ik kijk naar de marge en vind het belangrijk dat we quitte draaien per maand. Dat we niet maanden achter elkaar meer uitgeven dan het oplevert. Ik zie gelukkig dat het vaak meer oplevert en af en toe speel ik quitte. Ook geloof ik dat het meer oplevert dan dat je alleen in de cijfers terugziet. Een klant die in mijn fysieke winkel iets koopt, kan het product eerst online hebben gezien.”

Voordelen

Google shopping heeft een aantal voordelen:

  • Je producten worden extra zichtbaar via de zoekmachine van Google
  • Je advertenties halen een groter bereik
  • Je kunt het eenvoudig installeren en beheren

Nadelen

Google shopping heeft ook een aantal nadelen:

  • Er is geen optie om negatieve zoekwoorden in te stellen
  • Je kunt je advertenties niet inplannen
  • Je kunt geen data inzien van je publiek

De kosten van Google Shopping

Het opzetten van Google Merchant is gratis. Als je vanuit Google Merchant producten wilt laten weergeven op Google Shopping, dan moet je een advertentiecampagne opzetten. Deze campagne brengt kosten met zich mee volgens het advertentiebeleid van Google. Dit houdt in dat je moet betalen voor de clicks op je Google shopping advertenties. Net als met de regulaire Google ads kun je vanaf tien euro per week adverteren.

Verkopen via Instagram Shopping

Met Instagram Shopping wil je verkopen stimuleren en je klant sneller naar je webshop leiden. Dat doe je door tags toe te voegen aan je producten die je op Instagram laat zien.

De shoppingfunctionaliteiten van Instagram en Facebook zijn aan elkaar gelinkt, dus je hebt Facebook Shopping nodig te kunnen verkopen via Instagram Shopping. Op Facebook kun je al links plaatsen naar je producten, iets wat op Instagram niet gemakkelijk kan.

Hoe installeer je Instagram Shopping?

Om te kunnen beginnen met Instagram Shopping heb je een webshop nodig en moet je producten verkopen. “Wanneer je diensten aanbiedt of gepersonaliseerde producten, keurt Instagram je verzoek voor Instagram Shopping meestal af”, legt Van Pelt uit. Vervolgens zet je de volgende stappen:

  1. Maak een Facebookpagina voor je bedrijf aan.
  2. Gebruik je software voor je webshop zoals Shopify, Magento of WooCommerce? Zo ja, koppel dan je webshop aan je Facebook-productcatalogus. Je voordeel is dat nieuwe producten direct ook in je Facebook-productcatalogus komen. Zo nee, open dan een Facebookwinkel en zet er minimaal negen producten in.
  3. Koppel je Facebookcatalogus aan je Facebookbedrijfsmanager.
  4. Koppel je Instagramprofiel aan de Facebookcatalogus.
  5. Dien je verzoek in. Wanneer het is goedgekeurd, kan je gebruikmaken van de functie. “Ze letten streng op professionaliteit”, vertelt Van Pelt. “Het gaat immers om een zakelijk account. Afkeuren doen ze bijvoorbeeld wanneer je persoonlijke foto’s deelt waar geen producten op staan of als je profielfoto geen bedrijfslogo is.”
  6. Voeg links toe aan de producten op je foto’s van je Instagramberichten. Dat kan ook in je advertenties en Instagram stories.

Volker ziet alleen maar redenen om Instagram Shopping te gebruiken. "Hoe makkelijker het is om ergens op te klikken, hoe makkelijker een klant koopt. Ik zie het als een extra bron om geld te verdienen.”

Voordelen

Instagram Shopping heeft de volgende voordelen:

  • Het is eenvoudig op te zetten en te gebruiken
  • Je content krijgt een groter bereik
  • Je kunt het eenvoudig installeren en beheren

Nadelen

Instagram shopping heeft ook een aantal nadelen:

  • Je hebt een Facebook-catalogus nodig om te starten
  • Je hebt een Facebook business account nodig

Wat zijn de kosten voor Instagram Shopping?

Het opzetten van een Instagram Shopping-kanaal is gratis. Het enige wat je hoeft te doen is je eigen Instagram-kanaal maken. Daarna betaal je volgens het normale Facebook ad-systeem. Dit betekent dat je vanaf tien euro per week je producten kunt verkopen via Instagram.

Hulp nodig bij het instellen van Instagram Shopping? Instagram en Facebook geven uiteraard zelf uitleg op hun website. Mrs Ecommerce heeft op haar website een uitgebreid stappenplan met screenshots voor het starten met verkopen via Instagram Shopping. In dit stappenplan bespreekt ze ook waarom Instagram verzoeken afkeurt en geeft ze tips om dat te voorkomen.

Online marketing

Google Shopping is een onderdeel van zoekmachinemarketing en Instagram Shopping van socialmediamarketing. Er zijn ook andere marketingkanalen die je kan inzetten voor de online marketing van je bedrijf. Bekijk het hoe je een (online) marketingplan maakt om erachter te komen welk marketingkanaal bij jouw bedrijf en ambitie past.

Wettelijke regels

Verkoop je producten aan consumenten via een webshop, verkoopplatform of social media? Vanaf mei 2022 gelden er nieuwe regels voor online verkopen voor o.a. reviews, kortingen, 'gratis' online diensten en vergelijkingssites.