Marketing

Verkopen via social media doe je zo

Je wilt je product of dienst aan de man brengen en je naamsbekendheid vergroten. Social media zijn hiervoor onmisbaar. Hoe zet je deze kanalen nu effectief in?

Geef invulling aan je online marketingstrategie, bijvoorbeeld door te adverteren op social media.

Van branding tot conversie

Een goede strategie begint met branding. Branding is het laten ‘landen’ van je merk of concept bij je doelgroep. Dit doe je door regelmatig waardevolle content zoals video’s, sfeerbeelden of gratis webinars aan te bieden. Voor de verspreiding hiervan zijn social media heel geschikt. Bepaal je doelgroep zo breed mogelijk. Later kun je de mensen filteren die overgaan tot een bestelling en betaling of zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Is er serieuze interesse in jouw product of dienst? Dan verandert jouw publiek naar een lijst met ‘prospects’, mensen die daadwerkelijk nieuwsgierig zijn naar meer. In deze fase mag je mensen dan ook om een kleine actie vragen, zoals het bekijken van een interessante webpagina, het taggen van vrienden of delen van je bericht.

Er blijft een kleine, geïnteresseerde groep over. Deze prospects wil je klant laten worden. Door middel van campagnes die direct doorverwijzen naar jouw webpagina stimuleer je deze prospects om je product daadwerkelijk te kopen.

Community management

Richt je naast branding ook op community management, het versterken van interactie en engagement rond je bedrijfspagina of account. Plaats regelmatig nieuwe content op je pagina en speel met leuke acties in op de loyaliteit van je klant. Prikkel je klant, stel vragen, en reageer op opmerkingen.

Regelmatig posten bevordert je zichtbaarheid. Want bijvoorbeeld het algoritme achter Facebook, EdgeRank, toont je vaker aan mensen als ze meerdere malen op jouw berichten gereageerd hebben. Deze kans wordt groter als je vaker post.

Adverteren via social media

Met ‘social advertising’, adverteren op socialmediaplatformen, creëer je in feite zelf een behoefte. Want op deze manier wek je interesse in je product bij je doelgroep op de momenten die jij uitkiest. Aan de andere kant kan adverteren opdringerig overkomen. Bepaal daarom de juiste doelgroep. Bezoekers die daadwerkelijk zitten te wachten op je content. Stem je advertentiebeeld en -tekst hier dan ook zo goed mogelijk op af.

Door de relevantiescore zie je hoe goed je advertentie het gedaan heeft. Deze score wordt bepaald op basis van de verwachte positieve en negatieve respons. Ook bepaalt de score het bereik dat gegenereerd wordt en daarmee de uiteindelijke kosten van je advertentie. Een negatieve respons (verbergen van je advertenties, negatieve reacties of een beperkte gemiddelde kijktijd voor video’s) verlaagt je relevantiescore en daarmee stijgen je kosten. Ook wordt je bereik in het vervolg lager.

Resultaten meten

Natuurlijk wil je zien hoe je advertentie presteert en wil je de kosten in de hand houden. Kijk hiervoor naar de meeteenheden die van belang zijn voor je doelstelling; de gemiddelde CPC (cost per click) zegt bijvoorbeeld iets over de prestatie van jouw websiteverkeer-campagne. Weet je bijvoorbeeld hoeveel je betaalt per klik, dan bepaal je eenvoudig hoeveel budget nodig is om het gewenste aantal gebeurtenissen te bereiken.

Via Google Analytics kun je parameters toevoegen aan de URL, waarmee je ziet hoe je advertentie het gedaan heeft. Maak gebruik van deze Google Analytics URL Builder, het geeft je veel inzicht.

Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf altijd of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

In dit artikel zijn adviezen verwerkt van Mercede van de Wiel, social media expert bij online marketing bureau Afdeling Online.

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten met je.

InspiratiePage