Marketing

Via welke social media bereik ik mijn klant?

Je wilt meer naamsbekendheid, in contact komen met je klanten of nieuwe klanten vinden. Maar welk socialmediakanaal is daarvoor het beste? Maak je keuze uit de tien meest gebruikte socialmediakanalen. Rico den Burger, socialmediaspecialist bij RdB Communicatie, deelt zijn tips voor de beste start.

Kies het socialmediakanaal waar je klanten zijn, want dit levert je bedrijf het meeste op. Kijk ook of het kanaal en de berichten die gedeeld worden passen bij wat jij doet. Hieronder de top tien met meest gebruikte socialmediakanalen in 2021.

1. WhatsApp: bestaande relaties

Van alle social media is WhatsApp de grootste, met 12,4 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Het is geschikt om bestaande relaties te onderhouden. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief. Zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten, download je de WhatsApp for Business-app. Zo verstuurt Den Burger elke woensdag een gratis socialmediatip naar zijn relaties onder de naam ‘Whatsupp Social?!’.

Bepaal vooraf over welke onderwerpen jij je contacten wilt informeren en bereid een aantal berichten voor. Zo hoef je niet elke keer een nieuw bericht te verzinnen. Verstuur wekelijks of tweewekelijks een bericht om je contact warm te houden.

2. Facebook: brede doelgroep

Facebook is het een-na-grootste socialmediakanaal met 10,4 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Je bereikt hiermee een brede doelgroep in de leeftijd van 25 tot 75 jaar.

Op Facebook heb je vrijheid om verschillende berichten te plaatsen: van tekstupdates, foto’s en video’s tot en met links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates of een praktische uitleg over jouw product of dienst.

3. YouTube: alle leeftijdsgroepen

YouTube heeft 9,1 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Op dit videokanaal bereik je bijna alle leeftijdsgroepen. YouTube wordt vaak vergeten. “Zonde”, vindt Den Burger, “want YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Bijna alle grote Facebook- of Instagrampagina’s hebben ook een YouTube-kanaal.”

De Burger gaat verder: “Video’s zijn bij uitstek geschikt om uitgebreider in te gaan op je dienst of product. Het voordeel van YouTube is dat je alle tijd hebt om te laten zien wat je wilt. Bij andere kanalen zit je vast aan een maximaal aantal foto’s, tekens of duur van een video. Daartegenover staat dat het maken van een video veel tijd en geld kan kosten.”

Video’s van tien minuten of langer presteren op Youtube het beste. Deze worden namelijk getoond in de bovenste zoekresultaten, omdat YouTube de kijktijd beoordeelt en lange video’s beloont. Ook krijgen deze voorrang in de lijst met video’s die automatisch worden afgespeeld wanneer een video is afgelopen.

4. Instagram: tot 40 jaar

Instagram is met 5,9 miljoen gebruikers een van de vijf grote socialmediaplatformen. Je bereikt hier vijftien- tot veertigjarigen die houden van mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en reels . Elk bericht dat je plaatst bevat een afbeelding of video.

“Wie een groot bereik wil, moet variëren”, tipt Den Burger. “Combineer foto’s, video’s, stories en reels met elkaar om zoveel mogelijk gebruikers op het platform te bereiken. Om het aantal Instagramvolgers te laten groeien is het belangrijk dat je volgers op je posts reageren. Stel dus een vraag en ga met je volgers in gesprek over het antwoord. Reageer op jouw beurt op posts van anderen.”

Stories staan 24 uur openbaar. Hierin toon je achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld hoe je dag eruitziet. Den Burger noemt als voorbeeld myrthe.de.groot (ondernemer in vastgoed) en celinecharlotte (ondernemer op het gebied van zelfontwikkeling). Op een informatieve en vermakelijke manier betrekken zij hun volgers bij wat zij op een dag meemaken en welke diensten ze aanbieden. Verkoop je een product? Overweeg dan Instagram Shopping.

5. LinkedIn: zakelijke contacten

LinkedIn heeft vijf miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Het kanaal groeit het hardst van de grote platformen (6% stijging ten opzichte van 2020). Je bereikt hier vooral twintig- tot vijftigjarigen die interesse hebben in zakelijke contacten. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe opdracht of baan bijvoorbeeld. Je kunt een (een-op-een) videovergadering starten of je aangeboden diensten (‘services’) toevoegen aan je introductiekaart. Of je blogt op je bedrijfspagina.

Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruitziet (video) en deel je successen. Persoonlijke pagina’s presteren op LinkedIn beter dan bedrijfspagina’s. Dus gebruik, naast je zakelijke pagina, ook je persoonlijke pagina om contact te maken met je doelgroep.

6. Pinterest: tijdloze inspiratie

Pinterest heeft 3,9 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Daarmee is het uitgegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk. Je bereikt twintig- tot vijftigjarigen die Pinterest vooral gebruiken om recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan.

Verwerk je product of dienst in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan. De pin verwijst dan naar je blog op je website. Pins op Pinterest worden maanden of zelfs jaren nadat ze zijn gepubliceerd nog getoond in de zoekresultaten. Zorg dus dat je pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren en benoem specifieke zoekwoorden in de beschrijving.

7. Twitter voor actualiteit

Twitter heeft 2,9 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Je bereikt een doelgroep van onder andere journalisten en politici. Twitteraars publiceren korte berichtjes van maximaal 280 tekens, vooral over nieuws en actualiteiten.

Twitter is het kanaal om in korte berichten met je doelgroep te discussiëren. Gebruikers volgen elkaar, reageren en delen berichten. Post interessante nieuwsweetjes of gratis tips over je bedrijf of branche. Je kunt het platform ook inzetten als klantenservice. Let wel op: het is openbaar, dus iedereen leest mee.

8. Snapchat: kortstondige kiekjes

Snapchat heeft 2,6 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland: twee-en-een-half keer zoveel als in 2020. Je bereikt met name jongeren. Op Snapchat deel je foto’s en video’s van maximaal tien seconden, die na 24 uur weer verdwijnen.

Op het platform zijn filters populair, je kunt – tegen betaling – je eigen filter maken, zodat gebruikers die kunnen zien en posten. Houd je berichten luchtig, grappig en niet te serieus.

9. TikTok : muzikale jongeren

TikTok heeft 1,7 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Je bereikt hier met name jongeren van negen tot en met 24 jaar. TikTok draait vooral om video’s over beeld, muziek en (tekst)effecten.

“Er zijn nog weinig Nederlandse ondernemers en bedrijven actief op TikTok. Word jij een van de eerste in je branche?” vraagt Den Burger met een knipoog. “Als het aan TikTok ligt wel. Tijdens hun eerste TikTok World Event kondigden ze nieuwe ontwikkelingen aan voor samenwerking met merken, verkoop en adverteren.”

10. Clubhouse als nieuwkomer

Clubhouse is het jongste socialmediakanaal. Het kanaal is gelanceerd in april 2020 en was populair tijdens de lockdowns in ons land. Op dit moment is Clubhouse vooral populair in Noord-Amerika en India. Het biedt praatsessies waarnaar je kunt luisteren. De host kan een luisteraar de ruimte geven om vragen te stellen of iets te zeggen.

Het is een sociaal netwerk met alleen geluid (audio) en je moet ervoor worden uitgenodigd. “Je kunt hier als ondernemer van profiteren door rooms te hosten over jouw product of dienst”, vertelt Den Burger. “Zorg er altijd voor dat je waarde deelt en niet alleen een verkooppraatje houdt. Of praat mee in rooms van anderen om bekendheid en volgers op te bouwen.” Onderzoekers zetten vraagtekens bij de privacybescherming en beveiliging van de app.

Verantwoord gebruik social media

Blijf alert en kritisch wanneer je social media zakelijk inzet. Zodat er geen misbruik van je gegevens wordt gemaakt. Houd ook rekening met nieuwe regels voor online verkopen en de Europese Privacywetgeving. Als influencer moet je je sinds medio 2022 ook houden aan reclameregels. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Inspiratie

Wil je kijken hoe anderen het aanpakken? Bekijk de video.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Kijk naar andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel