Klanten vinden via social media in 5 stappen

Via social media praat je met (potentiële) klanten en vergroot je je naamsbekendheid. Pak het doordacht aan met dit stappenplan.

Meld je aan voor een Vraag Maar Raak-Sessie

Heb je vragen over klanten vinden? Kom in april naar Amsterdam, Eindhoven of Groningen en krijg tips en advies van andere ondernemers.

Aanmelden

In tegenstelling tot andere marketingkanalen zijn gebruikers op social media actief. Dat betekent dat ze berichten liken, delen of posten. In plaats van alleen een boodschap te delen, sta je in contact met je (potentiële) klant. En dat heeft twee voordelen:

  • Door online mond-tot-mondreclame groeit je naamsbekendheid.
  • Je kunt een-op-een communiceren met (potentiële) klanten en persoonlijke service verlenen.

Social media zakelijk inzetten

Wanneer je social media zakelijk inzet, wil je een resultaat bereiken. Volg deze stappen voor een doordachte aanpak en meetbaar resultaat.

1. Omschrijf je klant

Bepaal wie je wilt bereiken. In je marketingplan staat wie je doelgroep is en wat zijn interesses zijn. Is de doelgroep voor je social media hetzelfde? In de volgende stappen stemmen we alles af op je ideale klant, dus omschrijf eerst alles wat je van hem weet. Bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, woonplaats, sociale netwerk, (media)interesses, hobby’s en koopgedrag.

2. Kies je kanaal

Kies je socialmediakanaal door te kijken waarop je (potentiële) klant actief is en welk kanaal bij je bedrijf past. Verdiep je in het karakter en de gebruikers van de socialmediakanalen. Bijvoorbeeld door het lezen van: Via welke social media bereik ik mijn klant?.

Start met een socialmediakanaal waarop de meeste van je (potentiële) klanten actief zijn. Door voor één kanaal te kiezen verklein je de drempel om te starten en blijft het overzichtelijk. Sommige socialmediakanalen hebben ook een zakelijke variant, zoals het Instagram Business-account. Controleer voor je begint of je gekozen kanaal iets dergelijks aanbiedt.

Margot Duran van Margootje Vintage begon met een bedrijfsprofiel op Facebook, en ontdekte dat een deel van haar doelgroep juist actief is op Instagram: “Ik richt me met mijn bedrijf op personen tussen de zeventien en veertig jaar. Daar past Instagram beter bij. Hierop post ik bijna dagelijks iets nieuws. Meestal ‘s morgens voor elf uur, zodat klanten de hele dag voor dat uitgelichte item langs kunnen komen. Bovendien worden ze dan al vroeg op de dag aan mijn winkel herinnerd. Op Facebook post ik ongeveer twee keer per week. Tussendoor check ik regelmatig of iemand reageert op mijn posts.”

3. Bepaal je doel

Maak je doel concreet, zodat je straks weet welke berichten je gaat plaatsen. Zo kun je een strategie bedenken en creëer je duidelijkheid. Bepaal voor jezelf ook wanneer je succesvol bent. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil klantvragen beantwoorden via social media. Ik ben succesvol als ik komende maand 50 klantvragen afhandel via WhatsApp of Facebook Messenger.
  • Ik wil een community creëren rondom mijn winkel of merk. Ik ben succesvol als er in de eerste maand 45 actieve community-deelnemers zijn.
  • Ik wil klanten betrekken bij innovatie en productontwikkeling. Ik ben succesvol als ik de komende drie maanden wekelijks een bericht hierover post op LinkedIn of Instagram en hierop telkens een inhoudelijke reactie krijg.

4. Start!

Begin met volgen, reageren en berichten plaatsen. Kies het onderwerp waarover je gaat posten. Wat wil je doelgroep zien en weten? Alleen als je socialmediaposts interessant zijn voor je doelgroep, bouw je een publiek van trouwe volgers op. Dit doe je bijvoorbeeld zo: Je maakt twee rijen met onderwerpen. Een rij met onderwerpen waarover jij namens je bedrijf wilt vertellen en een rij met thema’s waar je doelgroep meer over wil weten. Omcirkel de onderwerpen die overeenkomen. Daarover ga je posten op social media.

Het gebruik van social media voor klantcontact hoeft niet veel geld te kosten. Wel vraagt het inzet en tijd, en deze investering is niet eenmalig. Om echt de vruchten te plukken van social media, moet je er structureel tijd aan besteden. Bijvoorbeeld door anderen te volgen, in de gaten te houden wat er online over je bedrijf wordt gezegd en te reageren op vragen. Maak het beheer van social media onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden.

Een beetje een open deur, maar blijf je ervan bewust dat alle activiteit zichtbaar is voor de buitenwereld. Dit is fijn, omdat je zo nieuwe klanten bereikt, maar minder prettig voor een privégesprek of het delen van persoonsgegevens.

Besef je ten slotte dat de kans bestaat dat mensen negatieve reacties plaatsen. Bedenk vooraf hoe je hiermee om wilt gaan.

Gelukkig krijgt Duran overwegend positieve reacties. "Van klanten krijg ik allerlei soorten reacties. Alleen als een klant net misgrijpt is hij soms niet blij, omdat er van elk kledingstuk maar eentje is. Foto’s van blije klanten doen het goed. De kleding komt hiermee tot leven. Vaak laten bezoekers een reactie achter, waardoor je merkt dat ze betrokken zijn. En ik toon mijn betrokkenheid bij hen, door een like of berichtje te plaatsen.”

5. Analyseer en stuur bij

De meeste socialmediakanalen bieden een overzicht van statistieken. Analyseer maandelijks of jouw activiteiten op het socialmediakanaal effect hebben. Haal je je doelstellingen? Waarom wel of waarom niet? Is dit het juiste kanaal en plaats je de juiste berichten? Stuur waar nodig bij door meer, minder of andere berichten te posten.

Loopt het soepel en ken je het platform inmiddels? Overweeg dan om betaalde socialmedia-advertenties te plaatsen of ontdek een nieuw socialmediakanaal.