Marketing

Via welke social media bereik ik mijn klant?

Je wilt meer naamsbekendheid, in contact komen met je klanten of nieuwe klanten vinden. Maar welk socialmediakanaal is daarvoor het beste? Bepaal het met dit overzicht en ontdek tips voor de beste start.

Welk socialmediakanaal levert het meeste op voor jouw bedrijf? Het kanaal waar je klant is natuurlijk! Let daarnaast op de kenmerken van het kanaal en de berichten. Sluit dat aan bij je bedrijf? Rico den Burger van RdB Communicatie is specialist op het gebied van social media. Hij deelt zijn tips.

De lijst is gerangschikt op volgorde van grootte in aantal gebruikers, op basis van onderzoek van Newcom.

WhatsApp voor bestaande relaties

Van alle social media is WhatsApp de grootste, met 12,4 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Ook onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar is het het meest gebruikte platform.

WhatsApp is geschikt om bestaande relaties te onderhouden. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief, zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten, download je de WhatsApp for Business-app. Zo verstuurt Den Burger elke woensdag een gratis socialmediatip onder de naam Whatsupp Social?!.

Bepaal vooraf over welke onderwerpen jij je contacten wilt informeren bereid je berichten voor. Zo hoef je niet elke keer een nieuw bericht te verzinnen. Verstuur wekelijks of tweewekelijks een bericht om je contact warm te houden.”

Facebook voor een brede doelgroep

Facebook is het een-na-grootste socialmediakanaal met 10,4 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Je bereikt hierop een brede doelgroep in de leeftijd van 25 tot 75 jaar.

Op Facebook heb je vrijheid om verschillende berichten te plaatsen: van tekstupdates, foto’s en video’s tot en met links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates en how-to’s over jouw product of dienst.

YouTube voor de mannelijke kijker

YouTube heeft 9,1 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Op dit videokanaal bereik je bijna alle leeftijdsgroepen, waarvan het merendeel (56,6 procent) mannelijk is . YouTube wordt vaak vergeten. “Zonde”, vindt Den Burger, “want YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Bijna alle grote Facebook- of Instagrampagina’s hebben ook een YouTube-kanaal.”

“Video’s zijn bij uitstek geschikt om uitgebreider in te gaan op je dienst of product. Het voordeel van YouTube is dat je alle tijd hebt om te laten zien wat je wilt. Bij andere kanalen zit je vast aan een maximaal aantal foto’s, tekens of duur van een video. Daartegenover staat dat het maken van een video veel tijd en geld kan kosten.”

Tip: Video’s van 10 minuten of langer presteren op Youtube het beste. Deze worden namelijk getoond in de bovenste zoekresultaten, omdat YouTube de kijktijd beoordeelt, en lange video’s zo beloont. Ook krijgen deze voorrang in de lijst met video’s die automatisch worden afgespeeld wanneer een video is afgelopen.

Instagram voor mensen tot 40 jaar

Instagram is met 5,9 miljoen gebruikers een van de 5 grote socialmedia-platformen. Je bereikt hier 15- tot 40-jarigen die houden van mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en reels. Elk bericht dat je plaatst bevat een afbeelding of video.

“Wie een groot bereik wil, moet variëren”, tipt Den Burger. “Combineer foto’s, video’s, stories en reels met elkaar om zoveel mogelijk gebruikers van het platform te bereiken. Om het aantal Instagramvolgers te laten groeien is het belangrijk dat je volgers op je posts reageren. Stel dus een vraag en ga met je volgers in gesprek over het antwoord. Reageer op jouw beurt op posts van anderen.”

Stories staan 24 uur openbaar. Hierin toon je achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld over hoe je dag eruitziet. Den Burger noemt als voorbeeld myrthe.de.groot (ondernemer in vastgoed) en celinecharlotte (ondernemer op het gebied van zelfontwikkeling). Op een informatieve en vermakelijke manier betrekken zij hun volgers met wat zij op een dag meemaken en welke diensten ze aanbieden. Verkoop je een product? Overweeg dan Instagram Shopping.

LinkedIn voor zakelijke volwassenen

LinkedIn heeft 5 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Het kanaal groeit het hardst van de grote platformen (6% stijging ten opzichte van vorig jaar). Je bereikt hier vooral 20- tot 50-jarigen en klanten die interesse hebben in het zakelijke. Dat is ook duidelijk aan de richting die LinkedIn opgaat. Sinds kort is het mogelijk om een (een-op-een) videovergadering te starten, je aangeboden diensten (‘services’) toe te voegen aan je introductiekaart en te bloggen op je bedrijfspagina.

Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruitziet (video) en deel je successen. Persoonlijke pagina’s presteren op LinkedIn beter dan zakelijke pagina’s. Dus gebruik, naast je zakelijke pagina, ook je persoonlijke pagina om contact te maken met je doelgroep.

Pinterest voor tijdloze inspiratie

Pinterest heeft 3,9 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Daarmee is het uitgegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk. Je bereikt 20- tot 50-jarigen die Pinterest maandelijks gebruiken om vooral recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan.

Verwerk je product of dienst in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan. De pin verwijst dan naar je blog op je website. Pins op Pinterest worden maanden of zelfs jaren nadat ze zijn gepubliceerd nog getoond in de zoekresultaten. Zorg dus dat je pins tijdloos zijn om er lang van te profiteren en benoem specifieke zoekwoorden in de beschrijving.

Twitter voor actualiteit

Twitter heeft 2,9 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Je bereikt een doelgroep van journalisten, politici en ‘techies’. Twitteraars publiceren korte berichtjes van maximaal 280 tekens.

Twitter is het kanaal om in korte berichten met je doelgroep te discussiëren. Gebruikers volgen elkaar, reageren en delen. Deel interessante nieuwtjes of gratis tips over je bedrijf of branche. Ook kun je het platform inzetten als klantenservice. Let wel op: het is openbaar, dus iedereen leest mee.

Snapchat voor kortstondige kiekjes

Snapchat heeft 2,6 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. 2,5 keer zoveel als vorig jaar. Je bereikt met name jongeren. Op Snapchat deel je foto’s en video’s van maximaal 10 seconden, die verdwijnen na 24 uur.

Op het platform zijn filters populair, je kunt – tegen betaling – je eigen filter maken, zodat gebruikers die kunnen zien en posten. Houd je berichten luchtig, grappig en niet te serieus.

TikTok voor muzikale jongeren

TikTok heeft 1,7 miljoen gebruikers in 2021 in Nederland. Het groeit nog steeds hard en is onder jongeren nu groter dan Facebook. Je bereikt met name jongeren van 9 tot en met 24 jaar. TikTok draait om video’s waarin de combinatie van beeld, muziek en (tekst)effecten centraal staat.

“Er zijn nog weinig Nederlandse ondernemers en bedrijven actief op TikTok. Word jij een van de eerste in je branche?” vraagt Den Burger met een knipoog. Als het aan TikTok ligt wel. Tijdens hun eerste Tik Tok World Event kondigden ze nieuwe ontwikkelingen aan voor samenwerking met merken, verkoop en adverteren. Bijvoorbeeld TikTok Brand Lift Studies, Spark Ads en Live Commerce.

Clubhouse als nieuwkomer

Clubhouse is het nieuwste socialmediakanaal. Het is gelanceerd in april 2020 en sinds 2021 ook populair in Nederland. Het biedt praatsessies waarnaar je kunt luisteren. De host kan een luisteraar de ruimte geven om vragen te stellen of iets te zeggen.

Het is een sociaal netwerk met alleen geluid (audio) en je moet ervoor worden uitgenodigd. “Je kunt hier als ondernemer van profiteren door rooms te hosten over jouw product of dienst”, vertelt Den Burger. “Zorg er altijd voor dat je waarde deelt en niet alleen een verkooppraatje houdt. Praat mee in rooms van anderen om bekendheid en volgers op te bouwen.” Onderzoekers zetten vraagtekens bij de privacybescherming en beveiliging van de app. De app wordt daarom binnenkort beter beveiligd.

Verantwoord gebruik van social media

Blijf alert en kritisch wanneer je social media zakelijk inzet. Zodat er geen misbruik van je gegevens wordt gemaakt. Houd ook rekening met de Europese Privacywetgeving. Verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Wil je op de hoogte blijven rondom marketing- en groeivraagstukken? Volg dan Groeibaak op Instagram, waar je dagelijks inspiratie en tips krijgt.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel