Marketing

Webshop én fysieke winkel: waarom combineren loont

Bedrijven die naast een fysieke winkel hun producten ook online verkopen, multi-channelers, zien een nóg sterkere groei in hun internetomzet. Wat beweegt hen? En wat heb je nodig om een winkel én webshop te onderhouden? Erna Mecking opende begin 2020 een webshop en vertelt er alles over.

Multi-channelen loont. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het tweede kwartaal van 2020 45% hoger dan in 2019. Bij de Nederlandse winkels die via het internet én fysiek verkopen (multi-channelers) groeide de omzet in deze periode zelfs met 68%

Waarom combineren?

Waarom zou je een fysieke winkel met een webshop combineren? Die vraag ontving Erna Mecking regelmatig toen ze deze stap zette met haar damesmodewinkel Erna’s Boutique. Om mee te kunnen gaan met de marktbeweging, besloot ze uit te breiden met een webwinkel.

"Persoonlijk contact met klanten is voor mij heel belangrijk, omdat ik ervan leer wat zij graag willen. Al mijn focus lag dan ook op de fysieke winkel. Maar ik zag wel dat de online markt groeide. Toen ook mijn klanten aangaven graag een webshop te willen, besloot ik de 2 te combineren."

Een student hielp haar met de start van de webshop. “Die wilde ik goed neerzetten. En online moeten klanten dezelfde beleving hebben als de persoonlijke aandacht die ik hen in de winkel geef.” Daarom besteedde ze veel aandacht aan uitstraling, foto’s en persoonlijke filmpjes.

Nieuwe klanten

De combinatie van fysiek en online bleek een gouden greep. Mede vanwege de vele online shoppers tijdens de coronacrisis kende haar webshop een vliegende start. "De bestellingen komen vanuit alle regio's van het land en mijn assortiment in grote maten trekt nieuwe klanten aan."

"Ik heb hier wel mijn bedrijfsactiviteiten op moeten afstemmen", vertelt Mecking. "Door de toegenomen vraag koop ik nu groter in en na sluitingstijd post ik filmpjes op social media. Vaak komen hier al bestellingen op binnen en die kan ik direct verwerken." Mecking maakt hierdoor meer uren, maar door de scheiding in werkzaamheden tijdens de openingstijden van de fysieke winkel en de uren daarna kan ze beide winkels goed combineren.

Een investering

Een eigen webshop beginnen vergt een investering van tijd, energie en geld. Het is een verkoopkanaal waarbij zaken als voorraad en betalingsverkeer een grote rol spelen. Het is dus wezenlijk anders dan een website of een blog, als marketingkanaal. Een webshop betekent de volgende extra kostenposten:

  • Hosting van de website en domeinregistratie. 
  • Een zakelijke rekening om de webshop en een (eventueel internationaal) betalingssysteem aan te koppelen. 
  • Huur of koop van apparatuur, zoals een laptop, fotocamera, belichting (lampen) en een achtergrondscherm. 
  • Een voorraad opbouwen (in de detailhandel moet je ook denken aan een investering voor het koppelen van web- en winkelvoorraad). 
  • Eventueel huur van kantoor of opslagruimte

Foto's maken, voorraden bijhouden en pakjes versturen zijn slechts enkele zaken die komen kijken bij een webshop. Dat kun je uitbesteden, maar ook dat kost geld. Mecking geeft aan eerst alles zelf te willen doen. “Net zoals bij mijn fysieke winkel.”

Vallen en opstaan

Alhoewel het starten van een webshop nooit onderdeel was van Meckings plan, is ze blij met haar besluit. “Je moet nieuwe dingen proberen, want leren doe je met vallen en opstaan."

In het stappenplan Webshop beginnen staat meer informatie over algemene voorwaarden, wetten, regels, belastingen, veiligheid en betaalmethoden.
Yvonne Nikkelen

Als KVK-adviseur richt ik me met veel enthousiasme op (startende) ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses liggen bij het aannemen van personeel, start algemeen, fiscale zaken, marktkansen en ondernemersvaardigheden. Ik help je graag verder.

InspiratiePage