Marketing

Webshop én fysieke winkel: waarom combineren loont

Bedrijven die naast een fysieke winkel hun producten ook online verkopen, multi-channelers en omni-channelers, hebben meer omzet. Hoe begin je en wat levert het je op? Erna Mecking opende begin 2020 een webshop voor haar damesmodewinkel en deelt haar ervaring.

Volgens het CBS is er online in 2021 ruim 23 procent meer omgezet dan in 2020. Nederlandse winkels die via het internet én fysiek verkopen, blijven ondanks de crisis inkomsten genereren.

Waarom combineren?

Waarom zou je een fysieke winkel met een webshop combineren? Die vraag ontving Erna Mecking regelmatig toen ze deze stap zette met haar damesmodewinkel Erna’s Boutique. “Om mee te bewegen met de marktbeweging”, was haar antwoord.

“Persoonlijk contact met klanten is voor mij heel belangrijk, omdat ik ervan leer wat zij graag willen zien in het assortiment. Mijn focus lag tot 2020 dan ook geheel op de fysieke winkel. Maar ik zag dat de online markt groeide. Toen de coronacrisis kwam en mijn klanten aangaven graag een webshop te willen naast de fysieke winkel, besloot ik deze 2 kanalen te combineren. Dit zorgde ervoor dat ik toch een deel van mijn omzet en klantbinding behield.”

Omni-channel versus multi-channel

Gebruik je meerdere kanalen, maar blijft de beleving hetzelfde? Dan spreek je van omni-channel. Is de beleving of prijs per kanaal verschillend? Dat ga je uit van multi-channel. Mecking wil dat klanten online dezelfde beleving hebben als in de fysieke winkel. Oftewel, een omni-channel strategie.

“De webshop wilde ik meteen goed neerzetten, met een persoonlijke sfeer. Daarom besteedde ik veel aandacht aan uitstraling en eigen foto’s en filmpjes. Vooral het maken van filmpjes waarin ik nieuwe kleding toon, slaan goed aan.”

Ondanks de online groei behouden fysieke winkels wel hun waarde, merkt Mecking op. “Ik merk dat klanten het liefst in de winkel passen en langskomen voor gezelligheid en een bak koffie. Zorg dus dat je ook offline opvalt.”

Nieuwe klanten

De combinatie van fysiek en online bleek tijdens de coronacrisis een gouden greep voor Mecking. Mede vanwege de vele online shoppers kende haar webshop een vliegende start. “De bestellingen komen vanuit alle regio's van het land en mijn assortiment in grote maten trekt nieuwe klanten aan. Ik trek met de webshop dus een grotere en bredere doelgroep aan.”

“Ik heb mijn bedrijfsactiviteiten moeten afstemmen op deze groei”, vertelt Mecking. “Door de toegenomen vraag koop ik nu groter in en pas na sluitingstijd post ik filmpjes op social media. Vaak komen hier bestellingen op binnen en die kan ik dan direct verwerken.”

Mecking maakt met de aanwinst van de webshop meer werkuren. “Door de scheiding in werkzaamheden tijdens de openingstijden van de fysieke winkel en de uren daarna kan ik beide winkels gelukkig goed combineren.”

Een investering

Een eigen webshop beginnen vergt een investering van tijd, energie en geld. Zo moet je zorgen voor voldoende voorraad, goede productfoto’s en moet het online betalen probleemloos verlopen. Dat zijn belangrijke factoren voor klanttevredenheid. Het vereist als marketingkanaal dus meer dan een website of een blog.

Een webshop zorgt daarnaast voor de volgende kostenposten:

  • Hosting van de website en domeinregistratie.
  • Een zakelijke rekening om de webshop en een betalingssysteem aan te koppelen.
  • Huur of koop van apparatuur, zoals een laptop, fotocamera, belichting (lampen) en een achtergrondscherm.
  • Een voorraad opbouwen. In de detailhandel moet je ook denken aan een investering voor het koppelen van web- en winkelvoorraad.
  • Eventueel huur van kantoor of opslagruimte.

Vallen en opstaan

Alhoewel het starten van een webshop nooit onderdeel was van Meckings oorspronkelijke bedrijfsplan, is ze blij met haar besluit. “Je moet als ondernemer nieuwe dingen proberen, want leren doe je met vallen en opstaan.” In het stappenplan Webshop beginnen staat meer informatie over algemene voorwaarden, wetten, regels, belastingen, veiligheid en betaalmethoden.

In het stappenplan Webshop beginnen staat meer informatie over algemene voorwaarden, wetten, regels, belastingen, veiligheid en betaalmethoden.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage
Marketing en personeel