Ondernemen

Verhalen uit de praktijk

Waar lopen andere ondernemers tegenaan? Waar hebben ze van geleerd en hoe gaan ze met problemen om? Lees hun ervaringen en tips over het ondernemerschap.

Suzanne Eikmans, Festival Wallet

Veilige Secrid-wallet verovert de wereld

Marianne van Sasse van Ysselt wilde haar ondernemersdroom realiseren, maar toen brak de economische crisis uit. Bijzonder genoeg maakte dat haar en haar man juist sterker en nu verovert Secrid de wereld met unieke wallets, een leren portemonnee met cardprotector. Terwijl zij trouw bleven aan hun idealen. "Wij hebben heel wat engeltjes op ons pad gehad."

De proefstrategie van een wijnkampioen

Stan Beurskens van wijnmakerij St. Martinus bewijst dat je ook in Nederland prima wijn kunt produceren, met een combinatie van duurzaamheid en wetenschap. “Ik zie het als mijn plicht om mensen te vertellen waar hun wijn vandaan komt.” “Ik hoef de massa niet te bereiken”

Klant Swapfiets wil fietsen zonder gedoe

Altijd een werkende fiets. Die gedachte zetten 3 Delftse studenten in 2014 om naar ’s werelds eerste fietsabonnement. Inmiddels een bedrijf met ruim 1.200 medewerkers: Swapfiets. 1 keuze was doorslaggevend; de kleur van de band. Medeoprichter Richard Burger: “We willen dat de klant zo min mogelijk stilstaat.” “Het gaat klanten om de service.”

Het duurzame boodschappen­model van Picnic

Als er 1 Nederlandse ondernemer is die de boel graag lekker opschudt, is het Michiel Muller wel. Samen met Marc Schröder was hij eerder al disruptief bezig met Tango en Route Mobiel. Sinds een paar jaar heeft hij met online boodschappen­dienst Picnic het supermarktlandschap een compleet nieuwe boost gegeven. “Precies doen wat anderen ook doen, boeit mij niet zo.”

'Automatisering is motor van ons bedrijf'

Bonne Klein Woolthuis maakte een doorstart met het bedrijf Technotape: “Ik was onbezonnen genoeg om aan het roer te gaan staan. Eigenlijk is daar tamelijk onverwacht een mooi bedrijf uit ontstaan.” Hij is succesvol leverancier van digitale afdruktechniek. Zijn geheim? “Alles automatiseren wat los en vast zit en kei- en keihard werken.”Technotape ging van analoog naar digitaal

Betekenisvol advies als businessmodel

Edith Kroese, manager director van Avance Impact, helpt bedrijven om niet alleen met goede intenties de wereld te verbeteren maar daar juist ook zakelijk van te profiteren. “Duurzaam ondernemen was aanvankelijk: minder schade toebrengen aan het milieu. Sindsdien heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar ‘waarde toevoegen’.” Hoe overtuigt adviesbureau Avance Impact?

BALR., wereldspeler via 1.200 influencers

Juul Manders, CEO van BALR. staat altijd aan. Het fashionbrand is groot geworden via social media. Door dagelijks video’s te plaatsen en direct te reageren op comments hebben ze een relevante fanbase opgebouwd. Wereldwijd werkt BALR. samen met zo’n 1.200 influencers. “Dat iemand als Neymar in ons shirt gespot werd, was de beste reclame.” Het belang van social media

‘Eén lek kan einde bedrijf betekenen’

Hackers, phishing mails, DDoS-aanvallen, bijna elke ondernemer krijgt er ooit mee te maken. Thijs Schoonbrood van WhiteHats helpt bedrijven fouten in hun zelf ontwikkelde software op te sporen. “ Ik probeer de meest waarschijnlijke aanvalsscenario's onmogelijk te maken door genoeg kwetsbaarheden op te sporen.” "Elk gaatje dichten lukt bijna niet"

Aspergeboer Erik oogst met amper personeel

Werken met seizoensarbeiders gaf Erik van Lankveld steeds meer gedoe. Zijn aspergerobot heeft het werk van 6 man overgenomen."De afnemers willen zeker zijn van aanvoer, dus dan is zo’n robot een uitkomst.” “Ik kan die machines niet meer missen”

Suittruck verleidt met rijdende paskamer

Geen tijd om naar de winkel te gaan, maar wel een maatpak nodig? Rutger Vlaming rijdt op verzoek zijn Suittruck voor tijdens de lunchpauze op kantoor of thuis. "Je kunt beter naar de klant toegaan die echt iets wil kopen." Klantvriendelijkheid als onderscheidend vermogen. Hoe doet hij dat? Een truck als luxe paskamer

‘Friet bij ons is een geluksmoment’

Hoe verover je als jonge ondernemer een plek in een overvolle markt? Voor Pebbles van Noorden en Sammy Berendsen was dat geen vraag: door in te zetten op het allerbeste. “Bij de Frietboutique zijn mensen bereid te betalen voor kwaliteit. Wij willen dat alles klopt, naast verse handgesneden aardappels een bloemetje op tafel en de juiste muziek.” De winkel geeft een thuisgevoel

Le Fournil, succesbakker zonder geheimen

Sébastien Roturier van Le Fournil heeft vanaf de start de klanten in rijen voor zijn winkel staan. "Wij hebben de winkel zo ingericht dat de bakkerij vanaf de straat zichtbaar is. Wij hebben geen geheimen. Het is het pure ambacht, de grondstoffen, de mensen, de tijd en de kennis: er gaan heel wat jaren voorbij voor je een lekker product kunt maken." "Het recept voor succes is hard werken en geloven in je eigen kwaliteit."

Zo palm je een angel investor in

Als startende, innovatieve ondernemer is het regelen van financiering vaak tijdrovend en frustrerend. Een angel investor, die zijn eigen geld investeert in een bedrijf en zijn ervaring, kennis en netwerk deelt, kan uitkomst brengen.  Arthur Hoffman, ervaren ondernemer en angel investor, geeft 5 tips voor een echt overtuigende pitch.

Zonder een goede klik met de investeerder wordt het een lastig verhaal

Bewust personeelsbeleid van Schone Zaak

Personeel aannemen, opleiden en weer laten gaan. Voor Laamia Elyounoussi van schoonmaakbedrijf Schone Zaak is dit de enige manier waarop ze wil ondernemen. "Het is een investering, maar het levert je ook wat op: tevreden medewerkers, continuïteit, blije opdrachtgevers, langere contractovereenkomsten en veel lager ziekteverzuim.”

Onze medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor ons bedrijf

De ambitieuze zelfmarketing van ontwerper Remy Meijers

Hij wist al op jonge leeftijd: ik wil mijn eigen naam op de gevel. Dus daar ging interieurarchitect Remy Meijers volledig voor. Inmiddels heeft hij het gemaakt in de Nederlandse designwereld en is zijn naam een merk op zichzelf. Compleet met een eigen meubelcollectie, woondecoratie en bijdragen aan RTL Woonmagazine. 

"Ik wilde mijn eigen pad volgen"

Worstenmaker bindt Berlijnse speciaalzaken aan zich

Geert van Wersch van Brandt & Levie ging van Amsterdam naar Berlijn met een koffer vol worsten. Wat als naïef pionierswerk begon, was een schot in de roos. Potentiële klanten laten proeven bleek de beste weg naar vertrouwen in zijn ambachtelijke product. Nu liggen zijn worsten bij de hipste speciaalzaken.

Naar Berlijn met een koffer vol worsten

Anchormen en de kracht van klantdata

Elk bedrijf beschikt over data: klantgegevens, surf- en klikgedrag, betalingsgegevens, maar ook informatie die sensoren in machines en apparaten verzamelen. Rutger Wetzels, managing director van Anchormen, helpt bedrijven om die informatie te verzamelen, analyseren en met behulp van data science slim in te zetten.

Anchormen en de kracht van klantdata

Het ondernemerssprookje van een jonge start-up

De 22-jarige Suzanne Eikmans bedacht de Festival Wallet, een cashless betaalsysteem via een app op je telefoon. Het idee ontstond door het ombuigen van een eigen ergernis naar een nieuwe dienst. Doorpakken met haar afstudeeropdracht bleek succesvol want inmiddels is haar start-up ingelijfd door festival-app WOOV.

Het ondernemerssprookje van een jonge start-up

Een vrouwelijke touch in de techniek

Ze mag zich een jaar lang 'zakenvrouw van het jaar 2018' noemen: Aukje Kuypers, algemeen directeur van technisch dienstverlener Kuijpers. Zij benadrukt dat een gezonde onderneming drijft op de krachten van haar medewerkers: "We zijn echt een team en iedere werknemer heeft daarin een belangrijke taak."

Kijk op een andere manier naar het personeelstekort in de techniek

Van ondernemersdroom naar vliegende auto

‘Een startend bedrijf, zonder omzet en met een technologisch product dat nog niet bestaat, daar doet geen bank aan mee.' Toch vergaapten de bezoekers van de Autosalon van Genève zich in 2018 aan de eerste vliegende auto, bijna 20 jaar nadat het idee ontstond.

Hoe vind je geld als een goed idee niet genoeg is

Het duurzame wegwerp-rietje van Straw by Straw

‘Iets nuttigs willen doen’ om de planeet te redden, dat gevoel kreeg oprichter Ev Liu, van Straw by Straw, na een duikvakantie. Ze trekt ten strijde tegen plastic soep met milieuvriendelijke wegwerprietjes. Maar hoe vind je ‘het’ duurzame idee en hoe werk je het uit.

Hoe oprichter Ev Liu inspiratie kreeg door een schildpad

De turbulente vlucht van een drone-ondernemer

Voor veel mensen is een drone slechts een geinig vliegende camera. Niet voor Rudy Muller van RPAS Services; hij ziet mogelijkheden om drones in te zetten bij inspectiewerkzaamheden voor hoogwerkers. Maar hoe ga je als pionier aan de slag met een vernieuwend product?

Zo onderneem je buiten de gebaande paden

De klantenbinding-truc van sportschool Kras Sport

Veel ondernemers kennen drukke en rustige periodes gedurende het jaar. Zo ook Kras Sport uit Haarlem, dat veel typische seizoensporten aanbiedt als schaatsen en buitenzwemmen. Hoe hou je dan je klanten vast. Eigenaar Jos Kras (60) vertelt hoe hij dat doet.

Zo piek je in het laagseizoen

De koffiekoers van snelgroeier Doppio Espresso

Door de waan van de dag kan het moeilijk zijn de uitgangspunten van je onderneming in het vizier te houden. Zeker bij sterke groei. Jonathan Teoh (35) mede-eigenaar van de espressobars Doppio Espresso dreef af van de kern. Hij greep op tijd in.

Zo blijf je op koers bij snelle groei

Het bedrijfsnaamgeheim van The Avocado Show

Misschien is het wel de grootste uitdaging voor ondernemers: hoe kies je een goede bedrijfsnaam? Hij moet raak zijn, blijven hangen en echt iets voor je doen. Ron Simpson, mede-eigenaar van het lifestylemerk The Avocado Show geeft tips. 'Zoek naar een originele naam die zichzelf uitlegt.'

Een bedrijfsnaam kies je zo

Brexit-proof ondernemen met Bio Brass

De Brexit is in maart 2019 een feit. Voor ondernemers die veel naar het Verenigd Koninkrijk exporteren, kan dit ingrijpende gevolgen hebben. Hoe bereid je je zo goed mogelijk voor, terwijl er nog zo veel onduidelijk is? Gerjan Snippe, directeur van Bio Brass en teler van biologische groenten, vertelt hoe hij zijn onderneming zo goed mogelijk Brexit-proof maakt.

Zo bereid je je zo goed mogelijk voor