Ondernemen
Verhalen uit de praktijk
Waar lopen andere ondernemers tegenaan? Waar hebben ze van geleerd en hoe gaan ze met problemen om? Lees hun ervaringen en tips over het ondernemerschap.

Lightyear ziet vooral voordelen in duurzaam ondernemen

Met elektrische auto’s die deels rijden op zonnestroom zoekt de autobouwer de grenzen op van duurzaam ondernemen. Soms is dat proces ingewikkeld en kostbaar, maar mede-oprichter Lex Hoefsloot ziet vooral voordelen. “En dan met name bij het aantrekken van investeerders en talentvolle medewerkers.”
Hoppenbrouwers Techniek ziet cyberaanval als uitdaging

Hoppenbrouwers Techniek werd in 2021 slachtoffer van een cyberaanval en werkte een weekend lang met man en macht om de gevolgen zo klein mogelijk te houden. Eigenaar Henny de Haas is er opmerkelijk positief uitgekomen.
Dit gun je niemand, maar ik heb er veel van geleerdZakenvrouw van het jaar 2022 zet in op wendbaarheid

Als directeur van Koninklijke Nooteboom Groep heeft Marinka Nooteboom zich gericht op groei en organisatieverandering. “Mijn doelstelling was om meer winstgevendheid te genereren. Dat betekent anders produceren, beter kijken welke orders je wel of niet aanneemt, je inkoop van materialen anders regelen. Het inrichten van zelfsturende teams is daar ook een voorbeeld van, daardoor heb je minder leidinggevenden nodig.”
Iedereen heeft zijn eigen expertise en die moet je gebruiken.De radicale innovatieslag van een familieveeteeltbedrijf

Bij de ontwikkeling van het Leuker Voedselbos is de belangrijkste opbrengst die voor de natuur, vindt agrariër Mark Venner. Hij bouwt het familiebedrijf, een traditionele melkveehouderij, om tot voedselbos. En is ervan overtuigt dat dit op termijn een gezond business-model oplevert.
Dit is de landbouw van de toekomst.PlasmaMade filtert naar een virusvrije sportzomer

Met het EK, de Tour en de Olympische Spelen beleven we een enerverende sportzomer. Mede mogelijk gemaakt door innovatieve ondernemers, als Martin van der Sluis van PlasmaMade. Zijn luchtreinigingssysteem was bedoeld om kookluchtjes te verwijderen maar wordt inmiddels ook ingezet om covid bij grote sportevenementen buiten de deur te houden.
Sportploegen als Jumbo-Visma en Team NL gebruiken de luchtreinigers.'Ons product is de bijles, niet een Cito-resultaat'

Bijles is hot, bijlesinstituten schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. De media-aandacht voor leerachterstanden door corona speelt daarbij een grote rol, zegt Mariska Kloppenburg van bijlesinstituut Bijzonder Jij. “Onterecht, want het woord ‘achterstand’ drukt meteen zo’n stempel op kinderen, dat is niet eerlijk.”
"Een Cito-resultaat of een schoolniveau halen kan ik niet garanderen.”Björn Kuipers over ondernemen in tijden van corona

De scheidsrechter en retailondernemer, is tevreden met de manier waarop zijn medewerkers én zijn klanten in de winkel met de roerige tijden zijn omgegaan. “Het voetbal ging op slot, dus alle tijd om er met mijn mensen in de winkel de schouders onder te zetten.“
Hoe The Next Closet uit haar jasje groeit

De gratis verkooptactiek van Viking

Go-Tan, wereldmerk met de smaak van oma

Van 1 insta-post naar een poppen-imperium

‘Blurring’ omzetkanon voor boekhandel

De ideale bedrijfsmix van Kaptein

Na 2 generaties mannen staat er sinds 2009 een vrouw aan het hoofd van zuivelbedrijf Kaptein. En Mireille Kaptein doet het anders dan haar vader en opa. “Ik geloof meer in samenwerken en verbinden dan van boven opleggen. En met een goeie mix van man, vrouw en diverse culturen binnen het bedrijf ontstaan vanzelf nieuwe ideeën."
Veilige Secrid-wallet verovert de wereld

De proefstrategie van een wijnkampioen

Klant Swapfiets wil fietsen zonder gedoe

Het duurzame boodschappenmodel van Picnic

'Automatisering is motor van ons bedrijf'

Betekenisvol advies als businessmodel

BALR., wereldspeler via 1.200 influencers

‘Eén lek kan einde bedrijf betekenen’

Aspergeboer Erik oogst met amper personeel

Zo palm je een angel investor in

Als startende, innovatieve ondernemer is het regelen van financiering vaak tijdrovend en frustrerend. Een angel investor, die zijn eigen geld investeert in een bedrijf en zijn ervaring, kennis en netwerk deelt, kan uitkomst brengen. Arthur Hoffman, ervaren ondernemer en angel investor, geeft 5 tips voor een echt overtuigende pitch.
Zonder een goede klik met de investeerder wordt het een lastig verhaal
De ambitieuze zelfmarketing van ontwerper Remy Meijers

Hij wist al op jonge leeftijd: ik wil mijn eigen naam op de gevel. Dus daar ging interieurarchitect Remy Meijers volledig voor. Inmiddels heeft hij het gemaakt in de Nederlandse designwereld en is zijn naam een merk op zichzelf. Compleet met een eigen meubelcollectie, woondecoratie en bijdragen aan RTL Woonmagazine.
Worstenmaker bindt Berlijnse speciaalzaken aan zich

Geert van Wersch van Brandt & Levie ging van Amsterdam naar Berlijn met een koffer vol worsten. Wat als naïef pionierswerk begon, was een schot in de roos. Potentiële klanten laten proeven bleek de beste weg naar vertrouwen in zijn ambachtelijke product. Nu liggen zijn worsten bij de hipste speciaalzaken.
Anchormen en de kracht van klantdata

Elk bedrijf beschikt over data: klantgegevens, surf- en klikgedrag, betalingsgegevens, maar ook informatie die sensoren in machines en apparaten verzamelen. Rutger Wetzels, managing director van Anchormen, helpt bedrijven om die informatie te verzamelen, analyseren en met behulp van data science slim in te zetten.
Het ondernemerssprookje van een jonge start-up

De 22-jarige Suzanne Eikmans bedacht de Festival Wallet, een cashless betaalsysteem via een app op je telefoon. Het idee ontstond door het ombuigen van een eigen ergernis naar een nieuwe dienst. Doorpakken met haar afstudeeropdracht bleek succesvol want inmiddels is haar start-up ingelijfd door festival-app WOOV.
Een vrouwelijke touch in de techniek

Ze mag zich een jaar lang 'zakenvrouw van het jaar 2018' noemen: Aukje Kuypers, algemeen directeur van technisch dienstverlener Kuijpers. Zij benadrukt dat een gezonde onderneming drijft op de krachten van haar medewerkers: "We zijn echt een team en iedere werknemer heeft daarin een belangrijke taak."
Kijk op een andere manier naar het personeelstekort in de techniek
Van ondernemersdroom naar vliegende auto

‘Een startend bedrijf, zonder omzet en met een technologisch product dat nog niet bestaat, daar doet geen bank aan mee.' Toch vergaapten de bezoekers van de Autosalon van Genève zich in 2018 aan de eerste vliegende auto, bijna 20 jaar nadat het idee ontstond.
Hoe vind je geld als een goed idee niet genoeg isHet duurzame wegwerp-rietje van Straw by Straw

‘Iets nuttigs willen doen’ om de planeet te redden, dat gevoel kreeg oprichter Ev Liu, van Straw by Straw, na een duikvakantie. Ze trekt ten strijde tegen plastic soep met milieuvriendelijke wegwerprietjes. Maar hoe vind je ‘het’ duurzame idee en hoe werk je het uit.
Hoe oprichter Ev Liu inspiratie kreeg door een schildpadDe turbulente vlucht van een drone-ondernemer

Voor veel mensen is een drone slechts een geinig vliegende camera. Niet voor Rudy Muller van RPAS Services; hij ziet mogelijkheden om drones in te zetten bij inspectiewerkzaamheden voor hoogwerkers. Maar hoe ga je als pionier aan de slag met een vernieuwend product?
Zo onderneem je buiten de gebaande padenDe klantenbinding-truc van sportschool Kras Sport

Veel ondernemers kennen drukke en rustige periodes gedurende het jaar. Zo ook Kras Sport uit Haarlem, dat veel typische seizoensporten aanbiedt als schaatsen en buitenzwemmen. Hoe hou je dan je klanten vast. Eigenaar Jos Kras (60) vertelt hoe hij dat doet.
Zo piek je in het laagseizoenDe koffiekoers van snelgroeier Doppio Espresso

Door de waan van de dag kan het moeilijk zijn de uitgangspunten van je onderneming in het vizier te houden. Zeker bij sterke groei. Jonathan Teoh (35) mede-eigenaar van de espressobars Doppio Espresso dreef af van de kern. Hij greep op tijd in.
Zo blijf je op koers bij snelle groeiHet bedrijfsnaamgeheim van The Avocado Show

Misschien is het wel de grootste uitdaging voor ondernemers: hoe kies je een goede bedrijfsnaam? Hij moet raak zijn, blijven hangen en echt iets voor je doen. Ron Simpson, mede-eigenaar van het lifestylemerk The Avocado Show geeft tips. 'Zoek naar een originele naam die zichzelf uitlegt.'
Een bedrijfsnaam kies je zo