Ondernemen

Zo palm je een angel investor in

  • Interview
  • Bijgewerkt 19 feb 2019
  • 4 min lezen
Je hebt een innovatief business-idee. Maar mogelijke geldschieters zijn alleen maar geïnteresseerd in prognoses. Harde cijfers willen ze zien. Jouw passie en gedrevenheid lijken niet mee te tellen. Herkenbaar? Dan is een angel investor wellicht een optie. Arthur Hoffman, zelf angel investor, na eerder zijn sporen te hebben verdiend in digitale media en de online reiswereld, vertelt over het aftasten van zo’n samenwerking.

Als startende, innovatieve ondernemer is het regelen van financiering vaak een tijdrovend en frustrerend proces. Daarbij moet je bij het lanceren van een nieuwe dienst of een nieuw product veel strategische keuzes maken. Welke klantengroep ga je het eerst bedienen? Hoe bereik je ze? Hoe zorg je ervoor dat jouw oplossing zo interessant is dat gebruikers ervoor willen betalen?

Arthur Hoffman

Het is handig om bij dit soort vragen advies in te kunnen winnen bij ervaren ondernemers. Die weten hoe het is om een startup op te zetten, te runnen en op den duur succesvol te maken. Het wordt helemaal interessant als diegene ook bereid is om zijn eigen geld te investeren en zijn kennis, ervaring en netwerk met je te delen. En dat is precies wat angel investors, ook wel business angels genoemd, doen.

“Natuurlijk wil ik als angel investor ook weten wat je met mijn geld gaat doen en hoe je denkt snel te groeien en op termijn winstgevend te worden”, benadrukt Hoffman. “Maar daarnaast kijk ik ook naar jou als persoon. Hoe kom je over? Welke ervaring neem je mee? Durf je risico’s te nemen en blijkt dat ook uit wat je in je leven hebt ondernomen? Hoe enthousiast ben je? En hoe overtuigd ben je zelf van je plannen?”

Vuur aan de schenen

Het is wel duidelijk: als je de kans krijgt om je idee voor een business angel te pitchen, krijg je flink wat vragen voor je kiezen. “Maar ik leg je zeker niet het vuur aan de schenen”, nuanceert Hoffman. “Gesprekken met angel investors hebben doorgaans een vriendelijke toonzetting. Meestal gaat het om investeerders die zelf al één of meerdere startups hebben gehad. Zij weten dus uit ervaring hoe het is om een pitch te houden en wat nodig is om een zakelijk avontuur tot een succes te maken.”

Arthur HoffmanArthur Hoffman

Tips van een angel investor

Om een echt overtuigende pitch te doen bij een angel investor, heeft Hoffman de volgende tips:

1. Vat je idee in één zin samen

Begin je pitch met een korte samenvatting van je idee. Je moet echt in 1 zin kunnen uitleggen wat je doet. De grote uitdaging is om ervoor te zorgen dat het logisch klinkt en tegelijkertijd ook verrassend is. Je moet dus iets vertellen wat de angel investor nog niet eerder heeft gehoord.

Een pitch moet logisch klinken en tegelijkertijd ook verrassend zijn

2. Biedt een oplossing voor een wezenlijk probleem

Heb je een prachtige oplossing voor een probleem waar eigenlijk niemand last van heeft? Ja, daar prikt een angel investor zo doorheen. Start dus altijd met een wezenlijk probleem en zoek daar mogelijke oplossingen voor. Dat is een veel betere volgorde.

3. Ken je toekomstige klanten

Wie zijn de mensen die op jouw dienst of product zitten te wachten? Die vraag komt ook geheid langs. En terecht: zonder klant geen business. Weet dus wie je toekomstige klanten zijn en laat tijdens de pitch zien dat je al goed weet wat hen bezighoudt.

4. Focus niet teveel op het geld

Angel investors hebben meer te bieden dan alleen geld. Zij investeren ook hun tijd. Bovendien zetten ze actief hun ervaring en netwerk in. Dat betekent dat jullie nauw gaan samenwerken. Een goede klik is dus heel belangrijk. Is die klik er niet? Heeft de angel investor bijvoorbeeld heel andere ideeën over de koers en bedrijfsvoering en bemoeit hij zich overal mee? Dan wordt het een lastig verhaal.

5. Laat je niet ontmoedigen!

De kans is klein dat je eerste pitch meteen al een schot in de roos is. Ga er maar vanuit dat je jouw verhaal nog vaker gaat vertellen. Veel vaker. Zie elke pitch daarom ook als een kans om goede feedback te krijgen van door de wol geverfde angel investors. Hoe vaker je jouw idee en pitch bijslijpt, hoe krachtiger en overtuigender je verhaal wordt.

Arthur Hoffman
  • Angel investorAngel investor
  • AmsterdamAmsterdam
  • Ruim 20 jaar ervaring in de reisindustrie wereldwijdRuim 20 jaar ervaring in de reisindustrie wereldwijd

Arthur Hoffman

angel investor en CEO TRVL.com

Eerder was Arthur Hoffman actief bij Sanoma en Expedia. Momenteel is hij CEO van scale-up TRVL.com, “een online platform dat je in staat stelt om zelf reisagentje te spelen”. En angel investor van Weadept, een startup die via de cloud gepersonaliseerde videoadvertenties levert.

“Zonder een goede klik met de investeerder wordt het een lastig verhaal.”

Tot slot

En waar je angel investors vindt? Bijvoorbeeld op de website van Business Angels Netwerken Nederland en Startupdelta, maar ook bij Europese netwerken kun je angel investors vinden. Maar ook andere partijen kunnen je met dit soort investeerders in contact brengen. Zo raadt Hoffman startups aan om te kijken wat een accelerator als Rockstart of StartupBootcamp voor ze kan betekenen.
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.