Ondernemen

Big Business, klein tegenover groot

  • Tips
  • Bijgewerkt 11 apr 2019
  • 3 min lezen
YouTube-kanaal KVK Beyond Business publiceert inspirerende video's over ondernemen die net even iets verder gaan. In de serie ‘Big Business’ vergelijken jonge innovatieve bedrijven hun product met dat van grote spelers in dezelfde markt. Ze geven elkaar tips en delen deze ook met jou.

VanMoof versus Stella

Taco Carlier van VanMoof in Amsterdam en Daan van Renselaar van Stella in Nunspeet ondernemen op de groeiende markt van elektrische fietsen. Ieder met een eigen kijk op hun product en hoe ze dit in de markt zetten.

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Groot denken

Carlier denkt groot: “Op de wereldmarkt hebben we eigenlijk helemaal geen grote spelers. Dat is voor ons nu dan ook de markt. 80% van onze omzet komt van buiten Nederland. Onze uitdaging: hoe krijgen we mensen wereldwijd op de fiets.”

Schaalproblemen

“Hoe vind je genoeg mensen in het buitenland, en de juiste mensen. Denk aan de beste marketeer in Amerika of hele goede fietsenmakers in Parijs” noemt Carlier schaalproblemen. Het zijn leerpunten die hij tegenkomt bij de snelle groei van zijn bedrijf, wereldwijd.

Productontwikkeling

VanMoof legt de focus vooral op productontwikkeling. “Stella zijn wat mij betreft de verkoopmeesters”, complimenteert Carlier zijn concurrent. “Als ik 1 dag Stella zou leiden zou ik een grote stap naar het buitenland maken”, geeft Carlier als boodschap mee.

Andere cultuur

Stella, marktleider van elektrische fietsen in de Nederlandse markt, is de Duitse markt nu aan het verkennen en wil daarna verder Europa in. “We lopen hierbij tegen een andere cultuur aan”, ervaart Van Renselaar. “In Duitsland heb je bijvoorbeeld meer heuvels, dus je hebt een ander type fiets nodig.”

Luisteren naar je klant

“We luisteren goed naar wat de Duitse consument zegt”, vertelt Van Renselaar: “En passen de fietsen daar op aan.” Voor VanMoof heeft hij dan ook deze tip: “Iets meer keuze in de modellen, en vering in de voorvork en het zadel.”


The Dutch Weed Burger versus Domino's

Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger in Amsterdam en Misja Vroom van Domino’s in Gorinchem spelen beiden in op de trend van gezondere - en vegan - producten in de fastfoodmarkt.

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Innovatief

Kulsdom over The Dutch Weed Burger: “De innovatie en de vernieuwing komt echt van jonge, nieuwe ondernemers waar wij er een van zijn.”

Vegan pizza

“Dat is echt top, dat partijen zoals Domino’s nu ook zeggen: ‘dit is gewoon wat mensen willen. Laten we onze chef de keuken insturen en ook een vegan pizza maken met alles erop en eraan'", vindt Kulsdom. Hij heeft een belangrijke tip: "Let heel goed op dat er geen kruisbestuiving plaatsvindt tussen vlees en vega. Dat zou natuurlijk killing zijn voor je naam en voor de beleving van mensen.”

Groei

Als kleinere speler in de markt groeit het bedrijf niet vanzelf: “We duwen dit met een kleine club de markt in en zijn beperkt in middelen, zowel financieel als wat betreft uitrol. We gaan van startup naar scale-up.” Dat is een heel proces: Team ombouwen, geld erbij zoeken, strategie bepalen, partners erbij en dat is best wel een werk”, ervaart Kulsdom.

Keuze van consument

Vroom heeft een duidelijke mening over de producten van Domino’s: “Ongezond, gezond. Dit zijn keuzes die mensen voor zichzelf moeten maken denk ik.”

Variatie

“Met onze schaalgrootte kunnen wij niet alleen vegan zijn. Wij moeten een bredere variatie aan producten aanbieden”, stelt Vroom. “Een testkok is continu bezig met het vernieuwen van ingrediënten en het zoeken naar ingrediënten die geschikt zijn voor alle soorten klanten.”

Zeewierburger

Vroom is positief: “Je proeft misschien een beetje dat ziltige maar overall is het echt wel een feestje.” Vroom leert van Kulsdom: “Je moet niet bang zijn. Dingen die onmogelijk lijken zijn toch haalbaar. Zijn enthousiasme en overtuiging spreken mij enorm aan."

Meer zien?

KVK is in januari 2019 gestart met YouTube-kanaal kanaal KVK Beyond Business. De serie Big Business wordt gepresenteerd door Carien ten Have van RTL-Z. In de eerste serie 'Stackbouwers' duiken we in 4 afleveringen in de wereld van het snelle geld. In de volgende serie 'Startuphok' neemt acteur en presentator Niels Oosthoek succesvolle ondernemers mee terug naar de plek waar het allemaal is begonnen. En zoekt uit welke uitdagingen zij overwonnen hebben en wat hen succesvol heeft gemaakt.

Vragen over internationaal zakendoen, productontwikkeling of samenwerken? Jouw antwoorden vind je bij KVK.