Ondernemen

Het voetbal ging op slot, maar zijn supermarkt draaide door

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 29 okt 2020
  • 3 min lezen
  • 3K
In het voorjaar van 2020 spraken wij ondernemer en scheidsrechter Björn Kuipers. Hij vertelde ons over zijn inspirerende manier van ondernemen en het combineren van retail en sport. Dat was net voor de intelligente lockdown. Ondertussen zijn we een half jaar verder en is er veel gebeurd voor ondernemers in de retail. We belden nogmaals met Kuipers, dit keer om te informeren hoe het hem vergaat, zowel met het ondernemen als het scheidsen.

Lees het eerste interview: Het sportieve ondernemerschap van Björn Kuipers.

Het is tijdens de coronacrisis niet altijd even makkelijk geweest voor Jumbo Kuipers in Oldenzaal; bijzondere tijden vragen om extra aandacht. Evengoed is ondernemer Björn Kuipers tevreden met de manier waarop zijn medewerkers én zijn klanten in de winkel met de roerige tijden zijn omgegaan. “Een dikke pluim voor iedereen!”

Het ondernemerschap is hem met de paplepel ingegoten: Kuipers’ opa Jan begon 80 jaar geleden met een kruidenierszaak. En zijn ouders hebben die zaak overgenomen en uitgebouwd. “Bij ons thuis werd er over niets anders gepraat”, herinnert Kuipers zich. “Het ging over lief en leed, we ervoeren diepe dalen en hoge pieken. We spraken over dingen die je kopieert van je ouders en verbetert, maar ook over dingen die je echt anders wilde doen.” Het heeft hem in hoge mate gevormd tot de ondernemer die hij nu is.

Alle zeilen bijzetten

Ook voor Björn Kuipers heeft de corona-crisis grote invloed op zijn leven gehad. “Het nationaal en internationaal voetbal ging op slot en ik gaf geen lezingen meer.” Maar zijn supermarkten daarentegen draaiden natuurlijk wel door. Kuipers: “Toen ook de horeca dicht ging, was het voor ons alle zeilen bijzetten.” Hij kan niet anders zeggen dan dat het op de winkelvloer van zijn Jumbo ‘heel goed’ is gegaan. “De maatregelen werden bij ons positief opgepakt”, vertelt hij over de begintijd van de coronacrisis. “Dikke pluim voor al mijn mensen, het was gewoon meteen schouders eronder.”

Jonge garde uit elkaar houden

Niet alle medewerkers konden even goed meekomen; vooral de jongste generatie had extra aandacht nodig. “Ten eerste hadden we te maken met jonge medewerkers die angstig waren om te werken”, vertelt Kuipers. “Vanuit het management hebben we vooral veel moeten geruststellen. En we hebben alle maatregelen getroffen die nodig waren om veilig te kunnen werken.” Tegelijk waren het bij Jumbo Kuipers ook vooral de jongeren die het vaakst aangesproken moesten worden op hun gedrag: “We hebben hier zo’n 300 mensen aan het werk en we zagen al snel dat het lastig was om afstand te bewaren voor de jonge club medewerkers die heel close is met elkaar. Daar moesten we extra aandacht aan besteden.”

Björn Kuipers Björn Kuipers

Minder klanten, meer omzet

Kuipers ziet natuurlijk wel dat er minder klanten in de winkel zijn. “Het aantal klanten is sterk gedaald, maar de gemiddelde besteding is hoger geworden. Het winkelbezoek is ook sterk veranderd. Mensen kijken eerst thuis wat ze nodig hebben voordat ze naar de winkel komen. Ze komen 2 keer in de week bij ons langs in plaats van 6 keer.” Het verminderde klantbezoek zorgde direct aan de andere kant voor een piek in de bestellingen via het pick-up point achter Kuipers’ winkel en de online bestellingen met thuisbezorgservice. “2 goede services die ervoor zorgen dat onze klanten bij ons blijven en óók voor nieuwe klanten zorgen.”

Credo’s onveranderd

Voor Kuipers draait het in een crisistijd als deze maar om een ding: dat zijn klanten veilig boodschappen kunnen doen. “Daar heb ik alle aandacht aan besteed”, verduidelijkt hij. “Het belangrijkste is heel simpel: als jij bij ons boodschappen komt doen, moet de winkel vol zijn, je mag niet misgrijpen, je moet een schone winkel aantreffen en alles wat je pakt moet vers zijn. En natuurlijk met de juiste mensen op de juiste plek. Dat zijn altijd al mijn credo’s geweest en dat is nu niet anders.”

Björn Kuipers
  • Supermarktondernemer en internationaal scheidsrechter KNVBSupermarktondernemer en internationaal scheidsrechter KNVB
  • OldenzaalOldenzaal
  • Beste Jumbo van Nederland (2016), Beste C1000 van Nederland (2013)Beste Jumbo van Nederland (2016), Beste C1000 van Nederland (2013)

Björn Kuipers

Supermarktondernemer

Björn Kuipers begon zijn professionele carrière als scheidsrechter in 2003. Floot o.a. EK’s en WK’s en finales van de Europa League en Champions League. In 2021 hoopt hij zijn scheidsrechtercarrière af te sluiten met het EK.

“Het scheidsen heeft me heel veel geleerd als ondernemer: vriendschap, leidinggeven, presteren onder druk”
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage