Ondernemen

Naar Berlijn met een koffer vol worsten

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 12 dec 2018
  • 4 min lezen
Geloof in je product en weet waar het als eerste te koop moet zijn om een succes te worden. “Ook met een klein budget maak je zo een goed begin met internationaal ondernemen”, zegt Geert van Wersch van Brandt & Levie worstmakers. Zijn ambachtelijk geproduceerde worsten liggen nu in de mooiste speciaalzaken van Berlijn.

Brandt & Levie werd 7 jaar geleden opgericht door 3 bevriende koks, met een gezamenlijke liefde voor lekkere worst. Nadat ze bij verschillende Italiaanse worstenmakers het vak hadden geleerd, maakten Samuel Levie, Jiri Brandt en Geert van Wersch in maart 2011 hun eerste worst van varkens die een goed leven hebben gehad. “Niemand geloofde aanvankelijk in onze plannen, vervolgens was onze eerste partij droge worst binnen een week uitverkocht!”

Geert van Wersch, mede-eigenaar van Brandt & LevieGeert van Wersch: "Onze eerste partij droge worst was binnen een week uitverkocht!"

Koffer vol worsten

Brandt & Levie richt zich vooral op luxe kaaswinkels en delicatessenzaken en levert daarnaast aan horeca en cateringbedrijven. Na 7 jaar succesvol ondernemen in Nederland keken de 3 voorzichtig over de grens. “België leek ons makkelijk, vanwege de taal. Belgen bleken echter veel traditioneler in hun opvattingen over eten dan wij en konden moeilijk overtuigd worden dat een Nederlands product echt goed was. Hoewel we ook daar nu in de mooiste winkels en restaurants liggen, zien we meer kansen in Duitsland. Het gaat er economisch goed, de mensen lijken op ons en de Duitse consument hecht veel belang aan de afkomst van een product; dat leek een goede match.”

Ik spreek geen Duits en liet gewoon wat worsten achter om te proeven

Na een snel onderzoekje via Facebook en binnen zijn eigen netwerk, reed Van Wersch met een koffer vol worsten naar Berlijn. “Veel jongeren gaan tegenwoordig naar Berlijn, voor een weekendje weg of een jaartje studeren. Ik vroeg in welke zaken zij graag kwamen en waar ons product zou moeten liggen. Daar ben ik naartoe gereden en binnengestapt. Ik spreek geen Duits, en liet gewoon wat worsten achter en zei: 'proef eens en laat me daarna weten wat je ervan vindt'. Zo hebben we een aantal prachtige speciaalzaken en een biologische supermarkt aan ons weten te binden.” Voor Van Wersch een prima manier om een nieuwe markt aan te boren: “Het was misschien wat naïef pionierswerk, maar dat past wel bij ons merk. Berlijn staat daar ook voor open. Je hebt partners nodig die vertrouwen in je uitspreken. Als je product bij dit soort speciaalzaken ligt, volgen de anderen ook.”

IJzig stil

Moeilijker ging het bij KaDeWe, het traditionele ‘warenhuis van het Westen’ met de grootste worstafdeling van Europa. “Ik belde 4 keer en bezocht ze 2 keer voor ik met de inkoper mocht praten. Ik heb van alles opgestuurd, en hoorde niets. Inmiddels was er een nieuwe inkoper aangesteld. Toen ik hem aan de telefoon kreeg en vroeg of hij Engels sprak, bleef het ijzig stil. Nog twee mails gestuurd, maar dat is niets geworden.

Geert van Wersch, mede-eigenaar van Brandt & Levie"Berlijn staat wel open voor wat naïef pionierswerk."

Brandt & Levie laat voortaan een Duitssprekende vertegenwoordiger het eerste contact met potentiële klanten leggen. “Die snapt ook beter hoe de hiërarchie in Duitsland werkt. En ik kom dan af en toe als paradepaardje handjes schudden”, lacht Van Wersch. Ook worden alsnog zaken geregeld die hij in zijn enthousiasme had overgeslagen: “We ontdekten dat het wel handig is je labels in orde te hebben, zoals een EKO-keurmerk en registratie bij Grüne Punkt. Dat vinden Duitsers belangrijk.”

Marketing zonder budget

Om internationaal verder te groeien, is de samenstelling van de worsten iets aangepast. “We maken onze worst van goed gehouden Nederlands varken, deels onze eigen varkens en deels biologische varkens. Voorheen kwam dat samen in de worst. Nu hebben we ze gesplitst, zodat de worst van biologische varkens een officieel keurmerk kan krijgen. En we vertellen ons verhaal anders: minder nadruk op de Nederlandse afkomst van het varken, en meer op ‘handgemaakte worst uit Amsterdam’. Dat slaat in Duitsland beter aan.”

Geert van Wersch Brandt & LevieGeert van Wersch Brandt & Levie

Voor 2019 staat een social media campagne gepland. "Het goed regelen van de logistiek en verkrijgbaarheid zijn nu het belangrijkst, daarna gaan we vol voor de marketing. We hebben geen eindeloos budget, dus we zoeken samenwerkingen met de juiste mensen. Zo heeft een van onze Duitse klanten onze worst ingezonden voor een worsttest door de Tagesspiegel, een grote Duitse krant. Daar werden we als beste beoordeeld, dus die winkel wordt nu overlopen door klanten. Dat zijn mooie dingen.”

Geert van Wersch
  • brancheWorstenmaker
  • locatieAmsterdam
  • jaartal2011

Geert van Wersch

Mede-eigenaar van Brandt & Levie

Geert van Wersch ruilde zijn studie sociologie in voor een koksopleiding. Bij l’Hollandais leerde hij Samuel Levie en Jiri Brandt kennen, met dezelfde liefde voor worst. Samen runden ze restaurant 1900. In 2011 startten ze de Amsterdamse worstenmakerij Brandt & Levie.

Ik spreek geen Duits en liet gewoon wat worsten achter om te proeven

Tips van Geert van Wersch

Wil jij ook internationaal zakendoen met Duitsland? Van Wersch heeft een paar tips:

  • Als je geen budget hebt voor marktonderzoek, gebruik dan Facebook en andere kanalen in je netwerk om uit te zoeken waar je product in de winkel moet liggen.
  • Wees voorbereid: zorg dat je labels helemaal kloppen en je de eisen kent die het land stelt. Dat wekt vertrouwen en maakt het makkelijker om te verkopen.
  • Duitsland is een groot land en de logistiek is lastiger dan in Nederland. Onderzoek vooraf de juiste manieren van distributie, zeker voor een product met beperkte houdbaarheid.
  • Wees niet te bescheiden: Nederland en Amsterdam hebben in Duitsland een goede naam. Trots en zelfverzekerd zijn helpt.
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage