Ondernemen

‘Vervoeren over het Kanaal wordt een specialisme’

  • Interview
  • 2 mei 2019
  • 3 min lezen
Brexit en de gevolgen daarvan vormen voor Nederlandse ondernemers nog steeds een groot vraagteken. Er ligt een akkoord tussen de Britse premier May en de Europese Unie. Maar of het Britse parlement het akkoord accepteert is, met de deadline in zicht, nog onduidelijk. Transportondernemer Cees Heebink bereidt zijn bedrijf vast voor op een harde Brexit. “Dan kan het alleen maar meevallen.”

Cees Heebink van J. Heebink Logistic Services omschrijft de onduidelijkheid rond de Brexit-plannen van Groot-Brittannië als een ‘grote zwarte doos’: niemand weet wat eruit komt. “Het akkoord dat er nu ligt is een mooie deal, maar of het Britse parlement ermee instemt is de vraag. En wat gebeurt er als ze dat niet doen? Wordt het een harde Brexit of blijft Groot-Brittannië in de EU? Het kan nog alle kanten op.”

Heebink Logistic Services

Exportdocumentatie

Door het uitblijven van een beslissing in het Lagerhuis heeft Heebink ervoor gekozen zich voor te bereiden op een harde Brexit. “Niet dat ik daar bang voor ben, maar zo kan het nooit tegenvallen. En mocht het toch zover komen, kun je er maar beter klaar voor zijn.”

De grootste uitdaging voor het transportbedrijf zijn de veranderingen in de exportdocumentatie, stel dat Groot-Brittannië straks niet meer tot de interne Europese markt behoort. “Daarvoor zijn we intern iemand aan het opleiden. Maar omdat zijn opleiding pas zomer volgend jaar klaar is, roepen we tot die tijd de hulp in van een specialistisch bureau. Dat helpt ons bij de opstelling van de douanedocumenten, het aanvragen van een douanevergunning en een EORI-nummer.”

Heebink Logistic Services Transportondernemer Cees Heebink: "Ik zie zeker een mooie toekomst"

Brexit-clausule

Daarnaast heeft hij nieuwe afspraken gemaakt met zijn opdrachtgevers. “Dat doen we altijd aan het eind van het jaar. Maar dit keer hebben we een Brexit-clausule opgenomen. Als het straks bij de grens een chaos wordt, dan brengt dat vertragingen en hoge kosten met zich mee. Die zullen we deels moeten doorberekenen.” Naast een vestiging in Veenendaal heeft Heebink 2 distributiecentra in Groot-Brittannië. “Daarmee hebben we een voordeel. Stel dat er met de douanedocumenten van een lading iets niet in orde is, dan kunnen we de spullen desnoods in ons eigen magazijn opslaan tot het geregeld is.”

Heebink Logistic ServicesHeebink Logistic Services

Kansen

Mogelijk dat enkele opdrachtgevers zullen afhaken, omdat ze de export over het Kanaal te ingewikkeld vinden. Maar de nieuwe situatie biedt ook kansen, denkt de transporteur. “Vervoeren over het Kanaal wordt een specialisme. Het water is altijd al een drempel en met een douanepost ertussen, komt er nog een drempel bij. Sommige transporteurs laten zich hierdoor misschien afschrikken. Wij proberen zoveel mogelijk voor onze klanten te doen om de lading op de plaats van bestemming te krijgen. Wij zijn Engelandspecialist en dat willen we blijven.”

Cees Heebink
  • TransportondernemingTransportonderneming
  • VeenendaalVeenendaal
  • Vestigingen in Manchester en Milton KeynesVestigingen in Manchester en Milton Keynes

Cees Heebink

directeur J. Heebink Logistic Services

Cees Heebink is eigenaar van J. Heebink Logistic Services, het bedrijf dat zijn vader bijna 50 jaar geleden heeft opgericht. Na vier jaar bij een ander transportbedrijf het vak te hebben geleerd kwam hij in het familiebedrijf. Sinds 5 jaar is hij algemeen directeur.

“Wij zijn Engelandspecialist en dat willen we blijven”

Nieuwe realiteit

Behalve de onzekerheid over de vraag of de Brexit doorgaat en in welke vorm, heeft hij vraagtekens bij de voorbereiding aan Britse kant. “Zijn de Engelsen er zelf klaar voor? Misschien is het maar een formaliteit en kunnen we straks gewoon doorrijden, maar dat is heel moeilijk in te schatten. Wij doen er alles aan om goed beslagen ten ijs te komen, maar we hebben niet alles in de hand. Hoe het proces in de havens straks gaat verlopen is nog een grote vraag.” Hij denkt niet dat het vervoer naar Groot-Brittannië stilvalt. “Nee hoor, Engeland moet blijven importeren. In het begin zal het misschien stroperig en lastig zijn, maar als alles is gesetteld is dat gewoon de nieuwe realiteit. Ik zie zeker een mooie toekomst.”

Doe je veel zaken met het Verenigd Koninkrijk? Bereid je goed voor op Brexit: Brexit nieuws voor ondernemers

InspiratiePage