Ondernemen

Van 1 insta-post naar een poppen-imperium

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 20 jan 2020
  • 5 min lezen
  • 5.7K
Als kind was Ellen Brudet eraan gewend te spelen met poppen die niet op haar leken. Maar toen ze als volwassene geen geboortekaartje met een donkere baby kon vinden, viel het kwartje. Ze begon Coloured Goodies, een poppenwinkel voor mensen met verschillende achtergronden. Zonder eigen geld bouwde ze een imperium op. En het ging hard. Nadat een bekende Amerikaanse rapper een pop voor zijn dochter kocht en daarover postte op instagram, kreeg ze er in 1 nacht 10.000 volgers bij.

Jarenlang werkte Brudet in loondienst, eerst op de voedingsadministratie in de gevangenis en later enige tijd op de tram. Toch bleef het in haar hoofd rondspoken. 'Waarom zijn er geen wenskaarten voor donkere mensen?' Brudet, dochter van een Nederlandse moeder en een Surinaamse vader,  besloot ze zelf te gaan maken. “Op Google vond ik setjes foto’s die je kon kopen en daarmee ben ik gaan experimenteren. Ik heb geen grafische opleiding gehad, maar met Photoshop en met hulp van mijn broer heb ik het mezelf aangeleerd.” Ze verkocht haar eerste geboorte- en trouwkaarten via haar webshop.

Coloured Goodies

Vervolgens stortte ze zich op textiel: “Slabbetjes, rompertjes en T-shirts met gekke teksten die mensen met mijn achtergrond aanspreken, zoals ‘Moksi Baby’, ‘Suridame’ en ‘Geef mij maar roti’. Mijn broer had een silhouetsnijder en een persmachine, die hij niet gebruikte. Met zijn hulp heb ik mezelf geleerd ermee te werken. Inmiddels staan die machines in de winkel en kan ik binnen een uur gepersonaliseerde rompertjes of slabbetjes maken.”

Marktkraam als proeftuin

Aanvankelijk verkocht Brudet haar producten, behalve via haar webshop, op de markt in Amsterdam-Noord. “Ik wist nog niet zeker of ondernemen wel bij me paste en of ik er genoeg mee kon verdienen. Een marktkraam is dan voordeliger dan een winkel. Mijn verloofde paste zijn werktijden zo aan dat hij me aan het eind van de dag kon helpen met opruimen.” Vanwege gezondheidsredenen was de markt geen plek voor de lange termijn, dus na 4 jaar ging Brudet op zoek naar een winkelpand. “Ik had niet veel budget, dus alles is ingericht met tweedehands spullen.” Geen enkele bank wilde haar een lening geven, daarom klopte ze aan bij kredietverstrekker Qredits. Met een lening van 10.000 euro kon ze haar winkel aankleden en een voorraad inslaan.

Coloured GoodiesColoured Goodies

Speelgoed-walhalla

Inmiddels verkocht Coloured Goodies ook donkere poppen. “Dat wilde ik altijd het liefste. Maar het valt niet mee om een producent te vinden. Het was een moeilijk proces dat begint met online zoeken, zoeken, zoeken en heel veel mailtjes sturen en rondvragen op platforms voor ondernemers. Ik wilde geen Chinees bedrijf, want ik wilde zeker weten dat de poppen veilig zijn.” Uiteindelijk kwam ze in Spanje terecht. “Dat is het speelgoed-walhalla! Ik heb verschillende fabrieken bezocht en uiteindelijk eentje gevonden die beviel.” Eerst verkocht Brudet de poppen zoals de Spaanse fabriek ze zelf produceerde, maar dat was nog niet wat ze echt wilde. “Sinds een paar jaar maken ze mijn eigen versie, een donkere pop met een afro-kapsel. De kleding ontwerp ik zelf en wordt gemaakt door 2 ingehuurde naaisters. Als er een tekst of een naam op de kleding moet komen, verzorg ik dat zelf.”

Donatiepagina

De eerste lading afro-poppen zag in 2016 het licht. Maar ook daarvoor was een investering nodig. “Omdat ik dat geld zelf niet had, heeft een kennis een donatiepagina opgezet. Ik had 5.000 euro nodig, voor de poppen en voor vernieuwing van mijn webshop. Op de pagina stonden al mijn plannen uitgelegd, met voorbeelden van hoe de poppen eruit zouden zien. Via de site heb ik 4.200 euro opgehaald, allemaal donaties van mensen die in mijn plannen geloofden. Daarmee kon ik mijn eerste afro-dolls laten maken.”

Aandacht in de media neem ik altijd aan. Het kost niets en levert veel op.

The Game

Inmiddels zijn haar poppen behalve in de winkel en webshop ook te vinden bij verkooppunten in Antwerpen, Gent en New York. Die internationale aandacht kreeg ze zonder veel moeite. “Ik ben altijd sterk geweest in social media, met veel volgers op Facebook en Instagram. Daarnaast krijg ik veel aandacht van de media en die neem ik altijd aan. Het kost niets en levert veel op.” Echt hard ging het toen de Amerikaanse rapper The Game voor zijn dochter een pop bij haar kocht en daarover uitgebreid verslag deed op zijn Instagram-account. “Ik had er in 1 nacht bijna 10.000 volgers bij. Coloured Goodies is niet alleen maar een poppenwinkel, het heeft een toegevoegde waarde. Die poppen hebben niet voor niets allemaal namen van bekende vrijheidsstrijders, zoals Rosa Parks en Nelson Mandela.”

Venstra

Zelfbeeld verbeteren

Naast donkergekleurde poppen verkoopt Brudet ook Aziatische en moslimpoppen en poppen die een beperking of een huidaandoening verbeelden. Dat past in haar filosofie, dat kinderen speelgoed nodig hebben waar ze zichzelf in herkennen. “Mensen met Down-syndroom, vitiligo of albinisme verdienen een podium. Ook zij willen pop die op hen lijkt. Die poppen worden op maat gemaakt, met behulp van kunstenaar Corina Klaasens, die ze naar wens beschildert. De vraag is nog niet heel groot, maar ik wil het graag aanbieden. Het helpt deze groep kinderen hun zelfbeeld verbeteren.”

Ellen Brudet
  • Afro-dollsAfro-dolls
  • 52 jaar52 jaar
  • eigen startkapitaal, hulp van donateurs en Qreditseigen startkapitaal, hulp van donateurs en Qredits

Ellen Brudet

Oprichter en eigenaar Coloured Goodies

Toen Ellen Brudet ontdekte dat er weinig cadeauartikelen voor consumenten met een etnische achtergrond te koop waren, ging ze die zelf maken. Ze startte met een marktkraam en heeft nu een winkel in Amsterdam en verkooppunten in Antwerpen, Gent en New York.

“Mensen ontdekken pas dat ze iets hebben gemist, als ik het heb gemaakt.”

Ideeën voor nieuwe producten komen uit haarzelf, vertelt Brudet. En vaak blijkt ze precies aan te voelen wat haar klanten zoeken. “Ik heb altijd ideetjes, dingen die ik leuk of nodig vind om te doen. Mensen ontdekken pas dat ze iets hebben gemist, als ik het heb gemaakt. Bijvoorbeeld een t-shirt met de tekst 'Don’t touch my hair', omdat mensen vaak ongevraagd aan je afro of krullen willen voelen. Dat shirt is een hit!” Een ander succesnummer is een gebreide Nina, het donkere vriendinnetje van Nijntje, met afro-outfit. “Dat is ons meest-verkochte kraamcadeau, met toestemming van Dick Bruna.”

Tante Pop

Voor de toekomst wil Brudet graag meer verkooppunten in Nederland. “Maar nog belangrijker vind ik het om met kinderen te praten over huidaandoeningen of beperkingen, die je anders maken dan rest. En dat die geen reden zijn om iemand te pesten. Dat doe ik al regelmatig op scholen. ‘Tante Pop’ noemen ze me daar.” Verder wil Brudet ooit een fysieke winkel openen in Suriname of Curaçao. “Maar daarvoor moet ik eerst maar eens langs KVK”, lacht ze. “Om meer te leren over internationaal ondernemen!”

Ultieme tip van Ellen Brudet

“Als je iets in je hoofd hebt, laat je dan niet gek maken door mensen die zeggen dat het niet kan. Doe het gewoon, je passie overwint. Maar laat je niet leiden door geld. Het is een misverstand dat je van ondernemen rijk wordt.”

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage