Ondernemen

De koffiekoers van snelgroeier Doppio Espresso

  • 25 jul 2018
  • 4 min lezen
Als beginnend ondernemer heb je duidelijk voor ogen waar jouw onderneming voor staat. Maar door de waan van de dag kan het moeilijk zijn je uitgangspunten in het vizier te houden. Zeker als de onderneming sterk groeit. Jonathan Teoh (35), mede-eigenaar van de espressobars Doppio Espresso dreef af van de kern. Hij greep net op tijd in.

In 2007 opende in Groningen de eerste vestiging van Doppio Espresso. Eigenaren Peter van Eijl en Jonathan Teoh wilden hun gasten de allerbeste koffie schenken, met de Noord-Italiaanse koffiecultuur als inspiratiebron. De formule sloeg aan en inmiddels heeft de keten 33 vestigingen. Maar juist door die sterke groei kwam de focus zwaar in het gedrang.

'We lopen er nu keihard tegenaan dat de kaders niet goed genoeg gedefinieerd zijn', legt Teoh uit. 'Een kleine club houd je nog wel op één lijn. Maar als je zo sterk groeit als wij, gaat het mis. Nieuwe medewerkers misten een stuk van het verhaal, want dat verhaal zat eigenlijk alleen in ons hoofd. Daarom zijn we nu bezig om die kaders op papier te zetten.' En voor die focus halen de mannen veel inspiratie uit Noord-Italië. 'De waarden die in die regio belangrijk zijn – samenwerken, de schoonheid van eenvoud, respect voor ambacht en seizoenen – gelden ook voor ons', vervolgt Teoh. 'En wij zijn ze ook nooit uit het oog verloren, maar we gingen er ten onrechte vanuit dat ze voor iedereen vanzelfsprekend waren.'

Een kleine club houd je nog wel op één lijn. Maar als je zo sterk groeit als wij, gaat het mis. Jonathan Teoh: 'Een kleine club houd je nog wel op één lijn. Maar als je zo sterk groeit als wij, gaat het mis.'

Brownies out, cannoli in

Doordat het Doppio-personeel niet alle uitgangspunten van Teoh en Van Eijl goed meekregen, groeiden er dingen scheef. Zoals bij het patisserie-assortiment, waar ongemerkt veel Amerikaanse invloeden inslopen: brownies, New York cheesecake en chocolate chip cookies. 'Dat past helemaal niet bij Noord-Italië en dus niet bij ons', vertelt Teoh. 'Aan het eind van de zomer introduceren we daarom cannoli, een Italiaans gebakje, als vaandeldrager van de hernieuwde focus.'

Ook in de communicatie dreef Doppio Espresso te ver af van de kern. Zag Teoh voorheen elke flyer en poster die gedrukt werd, door de omvang van de keten lukt dat nu niet meer. Vandaar dat hij nogal schrok toen hij laatst de menukaart onder ogen kreeg: 'Sinds wanneer gebruiken we zoveel Engelse termen?'

'We willen dicht bij onze droom blijven: de allerbeste koffie schenken in een Italiaanse atmosfeer.''We willen dicht bij onze droom blijven: de allerbeste koffie schenken in een Italiaanse atmosfeer.'

Niet meewaaien met hypes

Het is een belangrijke les voor Teoh geweest: groei vraagt om een andere manier van ondernemerschap. 'Je kunt je niet meer overal op detailniveau mee bemoeien', gaat Teoh verder. 'Maar dan moet je wel zorgen dat iedereen vanuit hetzelfde startpunt opereert.' En het gaat echt niet overal mis; op andere momenten hebben Teoh en Van Eijl hun focus juist heel goed weten vast te houden. Zo worden ze niet zenuwachtig van horecatrends.

We moeten zo dicht mogelijk bij de basis van onze droom blijven

'Een paar jaar geleden kreeg elke nieuwe koffietent een hipster-uiterlijk: leren schorten, afgebikte muren, kaal hout', vervolgt Teoh. 'Toen ontstond er intern enige druk om onze huisstijl om te gooien. Hebben we niet gedaan. Ook de superfoods-hype hebben we grotendeels aan ons voorbij laten gaan. Natuurlijk hebben we een aantal aspecten verwerkt in het menu, maar we zijn niet opeens heel healthy en trendy gaan doen. We moeten zo dicht mogelijk bij de basis van onze droom blijven: de allerbeste koffie schenken in een Italiaanse atmosfeer. En we doen er alles aan om die focus vast te houden.'

Doppio EspressoDoppio Espresso

Tips van Doppio Espresso

Hoe houd je je focus op de waarden en uitgangspunten die voor jou als ondernemer van belang zijn? Tips van Teoh:

  1. 'Ga op zoek naar externe criticasters: mensen die niet bij de dagelijkse gang van je onderneming betrokken zijn, maar wel met je kunnen meedenken over de juiste koers.'
  2. 'Kijk goed waar jouw eigen toegevoegde waarde ligt voor het bedrijf. Ben je ergens minder goed in, dan kun je daar beter iemand voor inhuren of aannemen. Zo houd je zelf ruimte om, in een steeds veranderende context, oog te houden voor waar je bedrijf staat.'

Infocard Jonathan Teoh, mede-eigenaar Doppio Espresso

Groeien met het bedrijf

4 factoren voor een gezonde bedrijfsgroeiSnelgroeiers: tips voor jouw bedrijfFinancier je groeiVideoserie financiering vindenDoe de nationale groeitest
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.