De koffiekoers van snelgroeier Doppio Espresso
- Interview
- Redactie KVK
- 25 jul 2018
- 4 min lezen
- 113
In 2007 opende in Groningen de eerste vestiging van Doppio Espresso. Eigenaren Peter van Eijl en Jonathan Teoh wilden hun gasten de allerbeste koffie schenken, met de Noord-Italiaanse koffiecultuur als inspiratiebron. De formule sloeg aan en inmiddels heeft de keten 33 vestigingen. Maar juist door die sterke groei kwam de focus zwaar in het gedrang.
Jonathan Teoh: 'Een kleine club houd je nog wel op één lijn. Maar als je zo sterk groeit als wij, gaat het mis.'
'We lopen er nu keihard tegenaan dat de kaders niet goed genoeg gedefinieerd zijn', legt Teoh uit. 'Een kleine club houd je nog wel op één lijn. Maar als je zo sterk groeit als wij, gaat het mis. Nieuwe medewerkers misten een stuk van het verhaal, want dat verhaal zat eigenlijk alleen in ons hoofd. Daarom zijn we nu bezig om die kaders op papier te zetten.' En voor die focus halen de mannen veel inspiratie uit Noord-Italië. 'De waarden die in die regio belangrijk zijn – samenwerken, de schoonheid van eenvoud, respect voor ambacht en seizoenen – gelden ook voor ons', vervolgt Teoh. 'En wij zijn ze ook nooit uit het oog verloren, maar we gingen er ten onrechte vanuit dat ze voor iedereen vanzelfsprekend waren.'
'We willen dicht bij onze droom blijven: de allerbeste koffie schenken in een Italiaanse atmosfeer.'
Brownies out, cannoli in
Doordat het Doppio-personeel niet alle uitgangspunten van Teoh en Van Eijl goed meekregen, groeiden er dingen scheef. Zoals bij het patisserie-assortiment, waar ongemerkt veel Amerikaanse invloeden inslopen: brownies, New York cheesecake en chocolate chip cookies. 'Dat past helemaal niet bij Noord-Italië en dus niet bij ons', vertelt Teoh. 'Aan het eind van de zomer introduceren we daarom cannoli, een Italiaans gebakje, als vaandeldrager van de hernieuwde focus.'
Ook in de communicatie dreef Doppio Espresso te ver af van de kern. Zag Teoh voorheen elke flyer en poster die gedrukt werd, door de omvang van de keten lukt dat nu niet meer. Vandaar dat hij nogal schrok toen hij laatst de menukaart onder ogen kreeg: 'Sinds wanneer gebruiken we zoveel Engelse termen?'
Niet meewaaien met hypes
Het is een belangrijke les voor Teoh geweest: groei vraagt om een andere manier van ondernemerschap. 'Je kunt je niet meer overal op detailniveau mee bemoeien', gaat Teoh verder. 'Maar dan moet je wel zorgen dat iedereen vanuit hetzelfde startpunt opereert.' En het gaat echt niet overal mis; op andere momenten hebben Teoh en Van Eijl hun focus juist heel goed weten vast te houden. Zo worden ze niet zenuwachtig van horecatrends.
We moeten zo dicht mogelijk bij de basis van onze droom blijven
'Een paar jaar geleden kreeg elke nieuwe koffietent een hipster-uiterlijk: leren schorten, afgebikte muren, kaal hout', vervolgt Teoh. 'Toen ontstond er intern enige druk om onze huisstijl om te gooien. Hebben we niet gedaan. Ook de superfoods-hype hebben we grotendeels aan ons voorbij laten gaan. Natuurlijk hebben we een aantal aspecten verwerkt in het menu, maar we zijn niet opeens heel healthy en trendy gaan doen. We moeten zo dicht mogelijk bij de basis van onze droom blijven: de allerbeste koffie schenken in een Italiaanse atmosfeer. En we doen er alles aan om die focus vast te houden.'

horeca
gestart in 2007
34 vestigingen
Jonathan Teoh
Mede-eigenaar Doppio Espresso
Jonathan Teoh (35) is mede-eigenaar van Doppio Espresso. Hij heeft de Hogere Hotelschool gedaan en is bij Doppio Espresso onder andere verantwoordelijk voor marketing, communicatie, assortiment en groei.
Tips van Doppio Espresso
Hoe houd je je focus op de waarden en uitgangspunten die voor jou als ondernemer van belang zijn? Tips van Teoh:
- 'Ga op zoek naar externe criticasters: mensen die niet bij de dagelijkse gang van je onderneming betrokken zijn, maar wel met je kunnen meedenken over de juiste koers.'
- 'Kijk goed waar jouw eigen toegevoegde waarde ligt voor het bedrijf. Ben je ergens minder goed in, dan kun je daar beter iemand voor inhuren of aannemen. Zo houd je zelf ruimte om, in een steeds veranderende context, oog te houden voor waar je bedrijf staat.'
De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.