Ondernemen

‘Friet bij ons is een geluksmoment’

  • Interview
  • 16 apr 2019
  • 4 min lezen
Hoe verover je als jonge ondernemer een plek in een overvolle markt? Voor Pebbles van Noorden en Sammy Berendsen was dat geen vraag: door in te zetten op het allerbeste. “Bij de Frietboutique zijn mensen bereid te betalen voor kwaliteit. Wij willen dat alles klopt, naast verse handgesneden aardappels een bloemetje op tafel en de juiste muziek.”

Berendsen en Van Noorden begonnen 6 jaar geleden samen de IJsboutique in Amsterdam. “We wilden de mensen iets positiefs bieden, iets waar jong en oud van houden”, vertelt Van Noorden. “In de winter kiezen Nederlanders niet snel voor ijs, dus moesten we iets anders aanbieden om het hele jaar te blijven draaien. We hebben van alles overwogen en kozen uiteindelijk voor verse friet, van de beste kwaliteit.”

FrietboutiqueSammy Berendsen en Pebbles van Noorden openden na hun IJsboutique ook een Frietboutique, met verse handgesneden friet

Berendsen vult aan: “We hebben vooraf veel onderzoek gedaan bij andere frietzaken, we hebben producten getest en vrienden en familie ingeschakeld. Toen we merkten dat het idee aansloeg, zijn we ervoor gegaan.” In 2014 werd de Amsterdamse IJsboutique uitgebreid met een Frietboutique. De winst van de RTLZ Groei Challenge in 2016 gaf de dames een enorme boost, in 2017 volgde een tweede vestiging in Rotterdam.

Thuisgevoel

De jonge ondernemers waren niet bang voor de concurrentie. “Toen we begonnen, waren er nog niet veel frietzaken. Ja, de gewone snackbars waren er wel, maar dat is iets anders. Wij zijn begonnen in Oud-Zuid, een dorp op zich waar nauwelijks patat- of ijszaken waren. We wilden iets bijzonders neerzetten: wat we aanbieden moet van de hoogste kwaliteit zijn, met de beste ingrediënten. Voor ons zijn dat ‘geluksmomentjes’.”

 FrietboutiqueFrietboutique

Anders dan bij de snackbar op de hoek is de Frietboutique minder gericht op afhalen. “Veel klanten eten bij ons in de zaak. We zorgen er voor dat alles klopt. We draaien leuke muziek, er staan bloemen op tafel, je ziet onze vaste medewerkers friet snijden en bakken. De winkel geeft een thuisgevoel. Met een leuk uitzicht op straat en een gezellig terras. Het is een ontmoetingsplek geworden.”
Behalve over de inrichting en sfeer hebben Berendsen en Van Noorden ook goed nagedacht over de producten die ze aanbieden. “We hebben heel veel geproefd. Er zit echt verschil in aardappels en wij hebben de Agria gekozen, die is geteeld op smaak. We kiezen voor goede garnalenkroketten, ook al zijn die duurder: er moeten wel garnalen inzitten. Ons ijs komt van meester-ijsbereider Luc Blok, die verse Hollandse aardbeien en echte vanille in zijn ijs verwerkt. Onze prijzen liggen wat hoger dan gemiddeld, maar we hebben gemerkt dat mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit.”

Frietboutique‘Frietje bij ons is een geluksmoment’

Van snackbar naar horecaleverancier

Naast hun 2 vestigingen leveren Berendsen en Van Noorden ook friet aan de horeca. “Het begon met Ron Blaauw die bij ons een frietje kwam eten. Die vond hij zo lekker dat hij onze friet nu op de kaart van Ron Gastrobar heeft staan, met onze naam erbij. Daarna volgde de chef van het Hilton en zo kwamen er steeds meer. Eerst leverden we vanuit onze winkel in Amsterdam, maar dat werd te veel. We zijn een productiekeuken begonnen en nu leveren we aan zo’n 70 restaurants in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.”

Sammy Berendsen en Pebbles van Noorden
  • FrietboutiqueFrietboutique
  • 3 vestigingen3 vestigingen
  • 35 werknemers35 werknemers

Sammy Berendsen en Pebbles van Noorden

eigenaar IJsboutique en Frietboutique

Van Noorden en Berendsen leerden elkaar kennen op Ibiza, waar ze allebei een seizoen gewerkt hebben. Toen ontdekten ze dat ze allebei van ondernemen houden. Met hun frietconcept wonnen zij het RTL Z-programma De Groei Challenge.

“We hebben van alles overwogen en kozen uiteindelijk voor verse friet”

Insta-special

Tevreden klanten zijn de beste reclame en daar profiteren de Frietboutiques van. “Mond-tot-mondreclame en online recensies van vaste klanten doen het heel goed. Naast de naamsvermeldingen op menukaarten in de restaurants waaraan we leveren. Het belangrijkste zijn social media. We posten zelf regelmatig op Instagram, bijvoorbeeld een foto van een ijsje op een zonnige dag. Daarnaast hebben we regelmatig een special, zoals een vegan menu of een gerecht dat we samen met een chef hebben ontwikkeld, waarin friet op een bijzondere manier wordt ingezet.”

Klassiekers

In deze tijd van fitgirls en koolhydraatarm eten voelt het misschien vreemd om ijs en friet te verkopen, maar Berendsen en Van Noorden zijn niet bang voor de gezondheidstrends. “Wij houden van klassieke producten. Friet en ijs bestaan al 100 jaar en bestaan over 100 jaar nog steeds. Natuurlijk is gezond nu de trend, maar als je let op wat je eet, is een keer per week een patatje niet ongezond. Je lichaam heeft ook koolhydraten en suikers nodig.”

Belangrijkste tip

De belangrijkste tip van de Frietboutique om de markt te veroveren:

Je hoeft niet in een keer iets geweldigs neer te zetten. Je leert veel in de praktijk en ziet vanzelf wat wel of niet werkt. Blijf niet alleen plannen maken. Wees ook flexibel. Als je klanten telkens om koffie vragen moet je dat misschien ook aanbieden.

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.