Ondernemen

Klant Swapfiets wil fietsen zonder gedoe

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 6 sep 2019
  • 4 min lezen
  • 12.9K
Altijd een werkende fiets. Die gedachte zetten 3 Delftse studenten in 2014 om naar ’s werelds eerste fietsabonnement. Inmiddels runnen ze een bedrijf met bijna 1.500 medewerkers: Swapfiets. Medeoprichter Richard Burger: “We willen dat de klant zo min mogelijk stilstaat. Door onze fietsen te optimaliseren en binnen een dag service te bieden zorgen we dat ze weer snel onderweg zijn."

Voor nog geen € 100 koop je een tweedehands fiets. Toch slaat het Swapfietsabonnement – waarbij je minimaal € 13,50 euro per maand betaalt voor een leasefiets – aan. In 2 jaar tijd groeide het bedrijf van 150 naar 100.000 klanten.

Het gaat klanten om de service

Volgens Burger gaat het hen niet om de fiets: “Het gaat klanten om de service.

Is je fiets kapot, dan komen we binnen 24 uur bij je langs. We repareren de fiets of ruilen ‘m voor een werkend exemplaar. Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel als onze klanten; zo lang mogelijk probleemloos fietsen. Wel zien we dat klanten die in de eerste 3 maanden een service-ervaring hadden, langer klant blijven dan anderen.”

Swapfiets. Richard BurgerRichard Burger op een van de Swapfietsen.

Geen fietsen meer

De Delftse studenten begonnen hun avontuur door eigenhandig tweedehands fietsen op te knappen en ze te voorzien van een herkenbare (Delfts)blauwe band. Via mond-tot-mondreclame en een zelfgemaakte website en Facebookpagina sloten de eerste 150 klanten hun fietsabonnement af. Allemaal in Delft. “Toen de wachtlijst bleef groeien, en we geen fietsen meer hadden, durfden we op zoek te gaan naar een serieuze investeerder. Daardoor konden we níeuwe fietsen kopen en verschoof onze mindset van werken aan een concept, naar het bouwen van een bedrijf.”

Amsterdam als laatste

Bouwen aan een bedrijf betekende ook uitbreiding van het servicegebied. In een jaar tijd rolden de studenten hun concept uit in nog 9 Nederlandse steden. “Doordat Nederlandse studenten vergelijkbaar zijn in leeftijd, uitgavepatroon, behoeften en koopkracht, wisten we dat er ook in andere studentensteden een markt was voor ons concept.” Amsterdam was de laatste in de rij. Volgens Burger had dat met de grootte van de stad te maken: “Om ergens te slagen moet je het vanaf dag 1 goed doen. Daarom wilden we eerst leren in kleinere steden.”

Verrassende cultuurverschillen

Inmiddels vind je Swapfiets in zo’n 50 steden verdeeld over 4 landen: Nederland, België, Duitsland en Denemarken. Dit ging niet vanzelf. “Het waren vooral cultuurverschillen die ons verrasten. Zo kwamen we erachter dat voor Belgen WhatsApp te privé en onprofessioneel is om als bedrijf mee te communiceren, waar Nederlanders dat juist waarderen. E-mail bleek in België favoriet, terwijl dat communicatiemiddel hier slecht scoort. Om in te kunnen spelen op de behoefte van de lokale markt, laten we lokale mensen de business runnen. Zij snappen de klant.”

Andere belangen

Naast het servicegebied, bouwde Swapfiets ook haar fietsassortiment uit. Onlangs werd de e-bike geïntroduceerd. En in het najaar gaat Swapfiets for Business van start. Een toenemende vraag naar zakelijke fietsabonnementen was hiervoor de aanleiding. Burger vertelt over de uitdaging die dat met zich meebrengt: “Bij een zakelijk abonnement moet je 2 partijen ontzorgen: de werkgever en de werknemer. De wensen van de werknemer zijn vergelijkbaar met die van een particulier, maar die van de werkgever niet. Die wil bijvoorbeeld niet maandelijks een factuur per fiets, waar ons bedrijf op is ingericht. Die wil 1 overzicht en 1 aanspreekpunt. Dat vraagt om aanpassingen in je bedrijfsvoering.”

Gratis reclame

Welke Swapfiets je ook kiest, de (Delfts)blauwe voorband is een feit. Burger legt uit dat die band allesbepalend is geweest voor hun succes: “We zochten naar iets waardoor klanten hun fiets gemakkelijk terug konden vinden. Dat werden blauwe banden. Maar 2 banden vervangen bleek al snel veel werk, dus werd het 1 band. Gelukkig maar, want 1 band is veel opvallender, dus praten mensen erover en dat is dan weer gratis reclame. Nog altijd komt ruim 70% van onze klanten bij ons via mond-tot-mondreclame.”

De opvallende blauwe voorband blijkt nog een voordeel te hebben: er ontstaat een groepsgevoel. “Zo van ‘hé, jij bent ook een Swapfietser’, gaat het dan. De band schept dus een band”, lacht Burger. “We horen allemaal graag ergens bij en stappen niet graag uit een groep. Dat groepsgevoel bindt klanten aan Swapfiets en gaan we daarom verder uitbouwen. Ook gaan we het merk Swapfiets verder uitbouwen, zodat klanten zich naast de service ook aan het merk binden.”

Richard Burger
  • Medeoprichter SwapfietsMedeoprichter Swapfiets
  • Sinds 2014Sinds 2014
  • Bijna 1.500 medewerkersBijna 1.500 medewerkers

Richard Burger

Medeoprichter van Swapfiets

Richard Burger bedacht samen met zijn medestudenten ’s werelds eerste fietsabonnement. Voor een vast bedrag per maand heb je een werkende fiets en als je fiets kapot is, wordt deze op locatie gerepareerd.

“We bieden de oplossing voor het probleem dat je nog niet hebt, maar wel gaat komen.”

Ultieme tip van Richard Burger

“Als je het mij vraagt ga je als ondernemer niet snel ten onder aan een tekort aan ideeën. Je gaat eerder ten onder aan teveel ideeën waarin je geen focus aanbrengt. Begin daarom pas aan uitbreiding van je bedrijf als je bestaande business voor 80% staat. En begin simpel, bijvoorbeeld door eenzelfde product of dienst aan te bieden aan een vergelijkbare doelgroep op een vergelijkbare plek.”

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage