Ondernemen

De klantenbinding-truc van sportschool Kras Sport

  • 25 jul 2018
  • 4 min lezen
Veel ondernemers kennen drukke en rustige periodes gedurende het jaar. Zo ook Kras Sport uit Haarlem, dat veel typische seizoensporten aanbiedt als schaatsen en buitenzwemmen. Omdat je die sporten in Nederland nu eenmaal niet het hele jaar kunt beoefenen, is het voor deze sportschool een uitdaging om de klanten vast te houden. Eigenaar Jos Kras (60) vertelt hoe hij dat doet.

Dertig jaar geleden begon Kras Sport met alleen schaatslessen. ‘Maar bij die sport ben je erg afhankelijk van hoe streng de winter is’, vertelt Kras. ‘We schaatsen weliswaar op de overdekte kunstijsbaan in Haarlem en dat kan de hele winter. Maar mensen worden pas enthousiast als het buiten vriest. Tijdens een vorstperiode, zoals in februari van dit jaar, krijgen we zo vijftig tot zestig aanmeldingen per dag. Als het gaat dooien, zakt dat meteen weer in.’

Naast schaatslessen ook trainingen

Om niet te veel afhankelijk te zijn van vorst en dooi, is Kras naast schaatsles ook schaatstrainingen gaan geven. ‘Zo kunnen mensen die na een aantal lessen goed kunnen schaatsen, zich gaan toeleggen op conditie en verdere verbetering van hun techniek', legt Kras uit. 'Ze kunnen ook meedoen aan duurtrainingen en marathontrainingen.

Jos Kras: 'Met buitenlandse sportreizen proberen we de onzekere weersomstandigheden te ondervangen.'Jos Kras: 'Met buitenlandse sportreizen proberen we de onzekere weersomstandigheden te ondervangen.'

Van ijsbaan naar duinmeer

Daarnaast bedacht Kras welke producten hij buiten het winterseizoen kon aanbieden. Twee dingen waren daarbij van groot belang: niet te veel afwijken van de core business en aansluiten bij de wensen van de doelgroep. ‘Onze klanten willen graag het hele jaar hun conditie op peil houden’, legt Kras uit. ‘Daarom zijn we ook sporten als skeeleren, wielrennen en zwemmen gaan aanbieden. Deze lessen worden verzorgd door dezelfde instructeurs die ook de schaatslessen geven. Dat maakt voor veel leden de drempel al lager om eens een andere sport te proberen. Bovendien is het gewoon heel leuk om zo gedurende het jaar op een afwisselende manier je conditie op peil te houden. In de winter op de ijsbaan, in de zomer op de weg of in het duinmeer.’

Sportreizen als klantenbinding

Kras Sport probeert nog op een andere manier de soms onzekere weersomstandigheden in Nederland te ondervangen: door sportreizen naar het buitenland te organiseren. Kras: ‘In het vroege voorjaar en in december kunnen onze klanten bijvoorbeeld mee naar Curaçao, waar ze een week lang zwemtrainingen krijgen in buitenwater’, vervolgt Kras. ‘En in de winter organiseren we een schaatsreis naar Zweden. Ook als er in Nederland geen natuurijs ligt, kun je dan in de praktijk brengen waar je het hele jaar voor getraind hebt. Bovendien meet je meteen het resultaat van de trainingen. Dat stimuleert om terug te blijven komen en je te willen verbeteren. Een vorm van klantenbinding dus.’

'Het is heel leuk om gedurende het jaar op een afwisselende manier je conditie op peil te houden.''Het is heel leuk om gedurende het jaar op een afwisselende manier je conditie op peil te houden.'

Pieken en dalen funest voor personeel

Kras Sport draait het hele jaar een stabiele omzet, afgezien van een daling van 20% in de maanden juli en augustus. ‘Veel mensen gaan dan op vakantie,’ vertelt Kras. ‘Maar dit lossen we op door het personeel ook in deze periode hun vakantiedagen te laten opnemen.’ Kras vindt het niet alleen bedrijfsmatig belangrijk om zijn omzet stabiel te houden, maar ook voor zijn klanten. ‘Als je echt met pieken en dalen te maken hebt, kun je je personeel niet vasthouden. En dat is ook weer nadelig voor je klanten, die willen niet elke keer een ander gezicht voor de groep.’

Tips van Kras Sport

Hoe ga je als ondernemer om met de seizoenen als je werkt met een typisch seizoensproduct of -dienst? Tips van Kras:


  1. ‘Probeer dalen in het seizoen niet krampachtig op te vullen met iets wat helemaal niet bij je past.’
  2. ‘Beantwoord voor jezelf de vraag waarom mensen voor jouw bedrijf kiezen. Denk vanuit je core business en extrapoleer. Dan blijf je aansluiten bij de belangstelling van je doelgroep.’
Jos Kras
  • leeftijd60 jaar
  • locatieZandvoort
  • branchesport en recreatie

Jos Kras

Eigenaar Kras Sport

Al dertig jaar helpt Kras Sport mensen om in beweging te komen en te blijven. Kras Sport biedt sporten als schaatsen, zwemmen, wielrennen en triatlon aan in Haarlem en omstreken. Eigenaar Jos Kras is ALO-geschoold en was voorheen docent aan het CIOS.

“Onze klanten willen graag het hele jaar hun conditie op peil houden”
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.