KVK podcast: Stappenmakers

Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een nieuwe stap maakt met je bedrijf? In de podcastserie ‘Stappenmakers’ voert presentatrice Annette van Soest al wandelend gesprekken met ondernemers over de stappen die ze hebben gezet en wat ze hiervan leerden. Omdat ze kansen zien, willen groeien of omdat ze moeten. Door een crisis, klimaatverandering of digitalisering. Bedrijven kúnnen niet achterblijven.

Elke aflevering gaat Van Soest met een ondernemer in gesprek over de stappen die hij of zij heeft gemaakt. Kleine stappen, zoals meer verduurzamen of je bedrijf online beveiligen. Maar ook grotere stappen, zoals het voorkomen van een faillissement met de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) of van een winkel een webshop maken. Volg de podcastserie op Spotify en ontdek elke week nieuwe ondernemersverhalen.

Afleveringen

1. Gered door de WHOA

Jurjen Hesselink had een goedlopend bedrijf, JUR. Met zijn 24 werknemers verzorgde hij licht op grote evenementen zoals de Fashion Week. Toen de coronacrisis begon, vielen zijn inkomsten weg, waardoor de schuldenlast snel ondraagbaar werd. Via de WHOA (Wet homologatie onderhands akkoord) vond hij akkoord met zijn schuldeisers. Nu kijkt Hesselink weer vooruit en bouwt zijn bedrijf weer op.

Gered door de WHOA

2. Een online platform voor de lokale winkelier

Van Soest gaat in gesprek met Juul Hoekstra, van City Webshop Breda. In december 2020 moesten bijna alle winkels door de crisis hun deuren sluiten. Veel lokale winkeliers hadden nog geen goede webshop maar moesten toch hun hoofd boven water zien te houden. City Webshop Breda zorgde voor een oplossing voor winkeliers in hun stad door een online winkelplatform op te zetten waar lokale ondernemers zich bij konden aansluiten. Juul vertelt in deze aflevering hoe dit bedrijf opgestart is en welke digitale stappen ze zette om het platform tot een succes te maken: voor zichzelf én voor de lokale winkelier.

Een online platform voor de lokale winkelier

3. Online ondernemen in crisistijd

In deze aflevering gaat Van Soest op stap met Elisah Jacobs, interior designer en online ondernemer. Onder de naam Interior Junkie inspireert zij al jaren mensen die een nieuw interieur willen. Door de crisis vielen grote klussen weg en besloot ze online cursussen aan te bieden, en met succes. Tijdens de wandeling vertelt Elisah hoe zij, met vallen en opstaan, een succesvolle online ondernemer is geworden en welke (digitale) stappen zij hiervoor gezet heeft.

Online ondernemen in crisistijd

4: De groei van de duurzame burger

Deze week gaat Van Soest op pad met Mark Kulsdom: een ondernemer waarbij duurzaamheid altijd het uitgangspunt is. Mark is medeoprichter van The Dutch Weed Burger; een vegan burger gemaakt van zeewier. Ze begonnen klein met het verkopen van hun burgers op festivals, maar zijn in de afgelopen jaren steeds groter geworden en sinds kort ligt hun product zelfs in de supermarkt. Tijdens de wandeling legt Mark uit hoe zij als start-up aan het groeien zijn naar een scale-up, en welke stappen zij gezet hebben om hier te komen.

De groei van de duurzame burger

5: Duurzaam ondernemen in de bouw

Van Soest ontmoet Ward Massa; medeoprichter van de duurzame start-up Stonecycling. Ward en zijn compagnon ontwikkelde bakstenen die gemaakt zijn met gerecycled (bouw)afval. Een lastige opgave om in de bouw deze verduurzamingsslag te maken, toch lukt het ze om met mooie projecten stappen te maken. Ward vertelt tijdens het wandelen hoe zij gestart zijn en welke stappen zijn hebben moeten zetten om te groeien en succesvol te worden.

Duurzaam ondernemen in de bouw

6: Van winkel naar online webshop

In deze aflevering praat Van Soest met Louis Vlaarkamp, eigenaar van vintage/design winkel Neef Louis. Een goede website was lange tijd niet nodig totdat corona toesloeg. Winkels moesten sluiten dus fysieke klanten bleven uit. Door het opzetten van een goede webshop kon Neef Louis toch omzet blijven draaien en verkocht hij steeds meer aan buitenlandse klanten.

Annette ontmoet hem in zijn winkel in Amsterdam Noord en vraagt hem naar de stappen die hij hiervoor gezet heeft.

Van winkel naar online webshop

7: Van fysieke naar digitale events

Deze week spreekt Van Soest met Rick Middel die voor VRF, bedrijven helpt met het opzetten van grote beurzen en events. Door de crisis vielen alle fysieke events weg en werd een digitale oplossing gezocht voor het aanbieden van hun diensten. Door het roer om te gooien, veel te testen en op een nieuwe manier te ondernemen hebben ze flinke (digitale) stappen gezet. In het afgelopen jaar organiseerden zij meer dan 150 online events en breidden zelfs hun klantenkring uit. Tijdens de wandeling vertelt Rick hoe zij dit hebben aangepakt en welke lessen ze geleerd hebben.

Van fysieke naar digitale events

8: Duurzame denim

Van Soest is in Amsterdam waar ze Tony Tonnaer ontmoet. Tony richtte negen jaar geleden Kings of Indigo op: een bedrijf dat denim verkoopt aan de hand van een duurzaam businessmodel. Tony vertelt hoe hij zijn merk op heeft gebouwd en op welke manieren hij impact probeert te maken in de kledingindustrie. Je hoort welke stappen hij als ondernemer moest zetten om te komen waar hij nu is.

Duurzame denim

9: Duurzame thee

Van Soest is in het Brabantse Zundert en spreekt met Dionne Oomen van het bedrijf Local Tea. Bij Local Tea wordt thee geproduceerd – gewoon van Nederlandse bodem. Dionne vertelt hoe zij de eerste echte Nederlandse thee naar de supermarkten wist te brengen en praat over de kansen en uitdagingen die op hun pad kwamen. Je hoort welke stappen zij zetten om op te schalen en door te groeien in deze markt.

Duurzame thee

10: Bewuste boxers

In deze aflevering ontmoet Van Soest ras-ondernemer Jeroen Adriaans. Jeroen richtte een aantal jaar geleden het merk Undiemeister op: duurzame onderkleding voor mannen. Jeroen en zijn compagnon produceerden een nieuwe duurzame stof en verkopen inmiddels duizenden onderbroeken, t-shirts en sokken die van dit duurzame materiaal gemaakt zijn. Jeroen vertelt hoe dit hele proces tot stand kwam en welke stappen ze hebben moeten zetten om succesvol te worden.

Bewuste boxers