Ondernemen

Le Fournil, succesbakker zonder geheimen

  • Interview
  • 25 mrt 2019
  • 4 min lezen
Sébastien Roturier, eigenaar van Le Fournil, kan het niet anders omschrijven. "Wij doen niet veel aan marketing en communicatie. Het gaat om een goed product en goede dienstverlening." En als dat in orde is, heb je als Franse bakker in Amsterdam vanaf dag één de klanten in de rij voor de deur staan.

10 jaar geleden vertrokken Roturier en zijn Nederlandse vrouw Susan uit Frankrijk om hun ondernemersgeluk in Nederland te zoeken. "Ik werkte toen al jaren in ons familiebedrijf, waar ik het bakkersvak heb geleerd van mijn oom en neef. Na een tijdje wilde ik een eigen bakkerij beginnen op een andere plek in Frankrijk. Puur toevallig ontdekte ik na 2 jaar zoeken in Amsterdam de perfecte plek om een winkel te beginnen.

Sébastien Roturier van Le FournilLe Fournil de Sébastien

Dat zijn vrouw Nederlandse is, was niet de reden om hierheen te verhuizen, maar het hielp wel. "Ik sprak toen nog nauwelijks Nederlands, dus Susan heeft met de gemeente alles geregeld van vergunningen en dergelijke. Zonder haar was het niet gelukt."

Geen geheimen

Vrijwel direct na de opening liep het storm. "Het was een combinatie van factoren. Nederlanders gaan veel op vakantie in Frankrijk en houden van dat brood. En de tijd was rijp. Als ik vroeger bij mijn schoonmoeder op bezoek ging, moest ik voor haar olijfolie meebrengen, maar dat is snel veranderd: opeens zag je overal delicatessenwinkels en buitenlandse producten." Kort na de opening kreeg de winkel bovendien gratis reclame in Het Parool. "Johannes van Dam, de culinair recensent van die krant, schreef een lovende recensie. Ik kende hem helemaal niet, maar de volgende dag stond er een rij voor de winkel."

Sébastien Roturier van Le FournilSébastien Roturier van Le Fournil

Als eerste Franse bakker in Amsterdam is het niet gek dat je in het begin veel nieuwsgierige klanten trekt, op zoek naar dat lekkere brood van de vakantie. Maar hoe zorg je ervoor dat die klanten blijven komen? "Met de kwaliteit van je product en je dienstverlening. Dat is voor mij de kern van de zaak. Wij hebben de winkel zo ingericht dat de bakkerij vanaf de straat zichtbaar is. Wij hebben geen geheimen, hebben geen vriezer en werken niet met mixen of smaakverbeteraars. Het is het pure ambacht, de grondstoffen, de mensen, de tijd en de kennis. Heel wat jaren gaan voorbij voor je een lekker product kunt maken."

Ambachtelijke filosofie

En de bediening moet goed zijn, zegt Roturier. "Mijn vrouw werkt de nieuwe winkelmedewerkers in en leidt ze op in onze ambachtelijke filosofie. We staan dichtbij de medewerkers en geven hen gevoel en verantwoordelijkheid voor de winkel en voor de bakkerij. Alsof het hun eigen zaak is." Met vestigingen in Amsterdam, Hilversum en Amstelveen kan dat ook niet anders. "We kunnen niet overal tegelijk zijn, maar we proberen het wel. Overal de kwaliteit controleren, mensen opleiden en onze visie doorgeven. Het zijn lange dagen en veel uren."

Sébastien Roturier van Le Fournil

Roturier heeft in zijn winkel een vast assortiment. "Dat zijn de producten die mijn klanten lekker vinden. Af en toe maak ik iets nieuws, maar alleen als ik er zin in heb. Ik ben geen industrie, ik ben eigen baas. Er zit geen beleid achter, behalve dat ik het leuk en lekker vind om te maken."

Sébastien Roturier
  • Ambachtelijke bakkerambachtelijke bakker
  • 3 vestigingen3 vestigingen
  • 20072007

Sébastien Roturier

Ambachtelijke Franse bakker

Sébastien Roturier en zijn Nederlandse vrouw Susan openden in 2007 in Amsterdam-Zuid de Franse ambachtelijk bakkerij: Le Fournil de Sébastien. Een deel van de productie verhuisde in 2008 naar een pand met winkel in Hilversum. In 2016 volgde de derde winkel in Amstelveen.

“Het is het pure ambacht, de grondstoffen, de mensen, de tijd en de kennis”

Tips van Le Fournil

Voor ondernemers die zo'n vliegende start ook wel zien zitten, heeft Roturier wel wat tips:

  • Ga altijd voor kwaliteit
  • Verkoop een product dat bij je past
Het recept voor succesvol starten en blijven is volgens Roturier eenvoudig. "Hard werken, geloven in je eigen kwaliteit. We doen niet aan marketing en communicatie, alleen wat via Instagram en Facebook. Het gaat om het ambacht en om vriendelijke bediening. Verkoop een product dat bij je past en waar je goed in bent. Ik ben ook nog steeds aan het leren en ontwikkelen. Ik ben erg afhankelijk van mijn grondstoffen. Als mijn meel, de ‘tradition française’, door een slechte oogst van mindere kwaliteit is, moet ik alle trucs uit de kast halen om een redelijk brood te maken. Dat is vakmanschap."
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
InspiratiePage