Ondernemen

Van ondernemersdroom naar vliegende auto

  • Interview
  • Redactie KVK
  • Bijgewerkt 25 jul 2018
  • 4 min lezen
  • 61
Achtduizend bezoekers per uur vergaapten zich in 2018 tijdens de Autosalon van Genève aan de eerste vliegende auto, ontwikkeld en geproduceerd door het Nederlandse bedrijf PAL-V. In 2019 worden de eerste exemplaren (à 499.000 euro exclusief belastingen) uitgeleverd. Bijna twintig jaar nadat het idee ontstond. Het kostte tijd en veel geld, maar CEO Robert Dingemanse is overtuigd van het succes.

Medeoprichter John Bakker startte in 1999 het plan een vliegende auto te bouwen. In 2006 werd Robert Dingemanse erbij betrokken. ‘John was op zoek naar financiering en kwam bij mijn investeringsmaatschappij Redesign Partners: een club oud-Philips-medewerkers die bedrijven helpen bij een grote vernieuwing of verandering.’ Dingemanse zag al snel de mogelijkheden. 'Maar een goed idee is niet genoeg. Wat je eerst moet doen, is zelf investeren. Vervolgens is een goed basisteam geïnstalleerd en zijn we op zoek gegaan naar geld.’

De vliegende auto van PAL-VCEO Robert Dingemanse:'Een goed idee is niet genoeg.'

Vliegende auto? Yeah right!

Bij banken hebben ze niet eens aangeklopt. 'Een startend bedrijf, zonder omzet en met een technologisch product dat nog niet bestaat, daar doet geen bank aan mee,' vertelt Dingemanse. ‘Dan zijn er drie mogelijke investeerdersgroepen. Jijzelf en je netwerk. Angel investors, vermogende ondernemers die geld stoppen in startende bedrijven. Of de durfkapitalisten, die geld van bijvoorbeeld pensioenfondsen investeren in start-ups in een specifieke sector. Er zijn weinig durfkapitalisten die investeren in vliegende auto’s, dus die vielen af.’

Soms benader je vijftig contacten om twee investeerders te winnen

Niet dat de andere investeerders meteen stonden te juichen bij het spannende, maar vreemde idee. 'We kregen veel sceptische reacties: vliegende auto? Yeah, right! Dat was wel een hindernis, maar na zo’n anderhalf jaar hadden we zo’n vier tot vijf miljoen euro bij elkaar. En als je naar ervaringsgetallen kijkt is dat niet gek: een tot twee jaar is heel normaal. Daar vergissen veel uitvinders zich in. Die denken: ik heb zo’n goed idee, daar wil iedereen in investeren. Maar investeerders kijken eerst naar jou: kun jij een dergelijk bedrijf succesvol leiden?'

De vliegende auto van PAL-V'Een bekende startersfout is meteen naar je kansrijkste investeerder gaan. Niet doen!'

Bewaar díe investeerder tot het laatst

Van het opzetten van meerdere bedrijven heeft Dingemanse veel geleerd. ’Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Een bekende startersfout is meteen naar je kansrijkste investeerder gaan. Niet doen! Plan veel oefensessies met minder belangrijke investeerders. Je presentatie moet groeien en je moet vooral goed luisteren. Je krijgt heel andere vragen dan je had verwacht en daar heb je niet altijd een antwoord op. En luister ook naar mensen die besluiten niet te investeren. Waarom niet? Was je verhaal verkeerd, waren het niet de juiste investeerders? Soms benader je vijftig contacten om twee investeerders te winnen.’

De vliegende auto van PAL-VDe vliegende auto van PAL-V

Dat de Nederlandse overheid pal achter PAL-V staat, heeft geholpen. ’Juist in ons geval is dat heel belangrijk,’ vertelt Dingemanse. ‘Wat wij vaak hoorden was: leuk idee, maar dat mag vast niet. Dus wel. Voor ons stond altijd voorop dat het ontwerp binnen de bestaande regelgeving moest passen. Het duurt jaren om luchtvaartregels te veranderen en dan nog de regels voor het wegverkeer: je bent zo een generatie verder.’

Disruptive technology als jongensdroom

Een jongensdroom komt nu uit, maar die droom ging niet over vliegende auto’s. ‘Dat niet, maar ik ben wel in hart en nieren gek op disruptive technology, nieuwe techniek die de spelregels verandert, die leidt tot nieuwe markten, die dingen omver gooit.’

Robert Dingemanse
  • brancheautobranche
  • werknemers70 werknemers
  • locatieRaamsdonksveer

Robert Dingemanse

CEO en mede-oprichter PAL-V

Robert Dingemanse is CEO bij PAL-V, het bedrijf dat 's werelds eerste vliegende auto ontwikkelt en produceert. Hij studeerde aan de TU Delft, werkte bij Philips Electronics en startte met Redesign Partners verschillende ondernemingen op.

“Ga nooit meteen naar je kansrijkste investeerder”

Tips van PAL-V

Voor ondernemers die op zoek zijn naar financiering heeft Dingemanse een aantal tips:

  1. ’Je moet vooral doorzettingsvermogen hebben. Er is geen enkel idee dat zichzelf verkoopt.’
  2. ‘Veel regionale ontwikkelingsmaatschappijen hebben een platform voor ondernemers die willen investeren in start-ups.’
  3. ‘De Nederlandse overheid heeft verschillende fondsen voor techno-starters. KVK kan daarbij de weg wijzen.'
  4. ‘Deel je proces en je financiering op in logische stappen, van ontwerp tot product. Elke volgende mijlpaal kost meer geld, maar de risico’s worden steeds kleiner, dus het wordt steeds makkelijker.’
Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage
Duurzaam