PlasmaMade filtert naar een virusvrije sportzomer
- Interview
- Redactie KVK
- 24 jun 2021
- 5 min lezen
- 60
Kort na het uitbreken van de Covid-pandemie en het uitroepen van de lockdown begonnen TU Eindhoven en Sports Innovator van het ministerie van VWS met een onderzoek hoe sportscholen weer veilig open zouden kunnen. Ze klopten onder meer aan bij Martin van der Sluis van PlasmaMade. “Op dat moment waren wij al een gevestigde naam in Nederland op het gebied van luchtreiniging. En hadden we al veel onderzoek gedaan naar het filteren van onder meer fijnstof.”
CNN
In samenwerking met professor Bert Blocken van de TU Eindhoven deed PlasmaMade onderzoek naar het uit de lucht filteren van aerosolen, kleine druppeltjes die het Covid-virus mede verspreiden. “We wilden weten of het met luchtreiniging mogelijk was om 30 mensen veilig te laten sporten in een zaal en of extra ventilatie dan nog nodig was.” Uit dat onderzoek, dat positief uitpakte voor de luchtreinigers, volgde een tweede, grotere test in de Johan Cruijff Arena. Daarbij werd de verspreiding en filtering van aerosolen onderzocht op de tribune. “Dat onderzoek kreeg wereldwijd aandacht, we zijn zelfs op CNN geweest.”
Sporten en zingen
De publiciteit leidde tot contacten met verschillende sportteams. “De wielrenners van Jumbo-Visma gebruikten vorig jaar tijdens de Tour de France onze luchtreinigers in hun verblijfsruimtes en slaapkamers, net als tijdens de komende Tour. En de sporters van Team NL, die naar de Olympische Spelen in Tokio gaan, maken er ook gebruik van.” De belangstelling vanuit de sportwereld is verklaarbaar, vindt Van der Sluis. “Sporters zijn het meest gevoelig voor virussen omdat je als sporter bezig bent met hoge intensiteit. Sporten is qua virusverspreiding het ergste wat je kunt doen, naast zingen. De belangstelling voor ons product is nu nog vooral sportgerelateerd. Die proeven hebben absoluut tot meer verkopen geleid. Onze omzet is het afgelopen jaar verdubbeld.”
Voorloper
Het nut van luchtreinigingsinstallaties is volgens Van der Sluis inmiddels wel bewezen. “We staan op de kaart. Daar hebben we ook jaren aan gewerkt. Drie jaar geleden heb ik patent aangevraagd voor een systeem dat ook geschikt was voor zaken als een grote overdrijvende wolk fijnstof of een virus. In 2012 zijn we begonnen met de verkoop van PlasmaMade-filters en door ons netwerk in de keukenbranche ging dat vrij snel. Tegelijkertijd gingen we adverteren richting de vakhandel en hebben we op verschillende consumentenbeurzen gestaan. In 2014 hebben we dit op dezelfde manier uitgebreid naar de landen om ons heen. Op hetzelfde moment zijn we in Nederland begonnen met promotie via een paar televisieprogramma’s en online marketing op verschillende woonplatformen. Dat doen we tot op de dag van vandaag."
Sporten is qua virusverspreiding het ergste wat je kunt doen, naast zingen
"We geven dus veel uit aan marketing. Ik zeg altijd: reclame maken is duur, maar geen reclame maken is altijd nog duurder.” PlasmaMade werkt niet met een webshop. “Wij verkopen vooral via onze distributeurs, die goede contacten hebben met de keukenbedrijven. Daarnaast hebben we verschillende websites online en zien we welke zoekwoorden onze bezoekers gebruiken. Die gegevens gebruiken we om onze eigen websites te verbeteren, waarbij we ook gebruikmaken van SEO en SEA.”
Nog niet normaal
Hoewel de aerosolen-tests waar PlasmaMade aan meewerkte, voortkwamen uit de verspreiding van Covid, denkt Van der Sluis niet dat de belangstelling voor zijn filters weer zal afnemen als het virus onder controle is. “De filters werken immers niet alleen voor Covid, maar ook voor geuren, pollen, bacteriën en fijnstof. Je lucht wordt schoner en je bespaart bovendien op ventilatiesystemen en energie. Warme lucht wordt niet meer naar buiten geblazen. En zelfs nu steeds meer mensen zijn gevaccineerd, moet je niet denken dat we straks van die virussen af zijn en alles weer normaal wordt.”
Ik zeg altijd: reclame maken is duur, maar geen reclame maken is altijd nog duurder
De enige bedreiging die Van der Sluis ziet zijn de HEPA-filters, die onder meer in de luchtvaart en in ziekenhuizen worden gebruikt. “Die winnen momenteel terrein en worden op allerlei plekken ingezet. Maar die zijn niet circulair en veroorzaken binnenkort een enorme afvalberg. Dus eigenlijk zijn die geen echte bedreiging voor ons systeem, waarmee je bij gebruik in huis maar eens in de 15 jaar je filter hoeft te vervangen.”

Luchtreinigingssysteem
HTS Werktuigbouw
15 werknemers
Martin van der Sluis
eigenaar PlasmaMade
Met zijn drive voor ondernemerschap en innovatie richtte Martin van der Sluis PlasmaMade op. Met dit bedrijf wil hij een luchtzuiveringstechniek creëren voor een gezonde en veilige omgeving. Van der Sluis bezit meerdere bedrijven.
Mondkapjes testen
PlasmaMade blijft laboratoriumonderzoek doen, ook in opdracht van anderen, zoals de TU Eindhoven, basketbalvereniging Heroes in Den Bosch en zelfs voor concurrenten. “Omdat wij een software-gedreven product hebben, kijken we altijd naar nieuwe software-configuraties en betere performance, net zoals de updates van Apple. Daarnaast onderzoeken we luchtreinigers in opdracht van verschillende klanten die willen weten hoe hun product presteert, bijvoorbeeld wat de CADR (clean air delivery rate) is. Ook zijn we bezig met verschillende medische producten en testen we nog steeds voor verschillende ziekenhuizen de kwaliteit van geïmporteerde mondkapjes.”
Beursgenoteerd
Van der Sluis ziet de toekomst optimistisch tegemoet. “Inmiddels hebben we in de Verenigde Staten Next Gen Air opgericht, zodat we ook daar de markt op kunnen en ter plekke luchtreinigers produceren. Europa is al redelijk afgedekt. In Duitsland verkopen we zelfs al meer luchtreinigers dan in Nederland. En over een paar maanden krijgen we van de gemeente Staphorst 18.000 m2 meter extra grond. Daarmee kan ik onze capaciteit verdubbelen. Ook het laboratorium wordt vergroot van 400 naar 800 tot 1000 m2. Over 3 jaar wil ik in Nederland een omzet van 100 miljoen euro behalen. En in 5 tot 10 jaar wil ik beursgenoteerd zijn. Dat is misschien ambitieus, maar wel realistisch.”
De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.