Ondernemen

Een zelfverzekerde ontwerper met grote ambities

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 14 jan 2019
  • 5 min lezen
Hij wist al op jonge leeftijd: ik wil mijn eigen naam op de gevel. Zijn eigen bedrijf, zelf de credits krijgen voor zijn werk. Dus daar ging interieurarchitect Remy Meijers volledig voor. Inmiddels heeft hij het gemaakt in de Nederlandse designwereld en is zijn naam een merk op zichzelf. Compleet met een eigen meubelcollectie, woondecoratie en bijdragen aan RTL Woonmagazine. “Ik leg de lat hoog.”

Remy Meijers tekende altijd al graag, maar toen hij op de open dag van de kunstacademie allerlei gebouw-ontwerpen zag, viel alles op z’n plek. Zijn creativiteit, zijn liefde voor de wereld van luxe, zijn gestructureerdheid én zijn ambitie om ooit zijn naam op de gevel te zien staan. Hij deed auditie voor de HKU en werd meteen aangenomen, “en dat terwijl ze zeiden dat ik eigenlijk eerst nog wat van de wereld moest gaan zien.” De kunstacademie voelde als een warm bad voor de creatieve Meijers, die van een beetje verlegen jongen veranderde in een zelfverzekerde ontwerper met grote ambities.

 Interieurarchitect Remy MeijersInterieurarchitect Remy Meijers: "Alles draait om publiciteit"

Want de nog jonge Meijers (hij studeerde af op zijn 21e) had snel door wat nodig was om naam voor zichzelf te maken in de wereld van interieurarchitectuur. “Alles draait om publiciteit. En in die tijd gold interieurmagazine Eigen Huis & Interieur als dé norm. Als je daar eenmaal in vermeld stond als ontwerper bij een binnenkijker, dan had je het gemaakt.” Hij kon zijn geluk niet op toen hij 5 jaar later zijn eerste publicatie te pakken had in uitgerekend dat magazine. Meijers werkte ondertussen bij het ontwerpbureau waar hij ooit stage had gelopen en dat ging hem zo goed af, dat hij op zijn 26e het aanbod kreeg om daar partner te worden. Maar ook toen weer bleek zijn ambitie groter dan dat en hij weigerde. “Ik heb overal ‘nee’ op gezegd, want ik wilde mijn eigen pad volgen.”

 Remy Meijers"Blijf altijd trouw aan je eigen stijl"

Die eigen naam op de gevel kwam uiteindelijk in 2004, toen Meijers besloot om zijn eigen bureau te beginnen. “En mijn eerste doel was om een project in ’t Gooi te gaan doen. Want ik wist dat mijn ontwerpen ruimte nodig hebben om optimaal tot z’n recht te komen. En veel ruimte betekent grote huizen en grote budgetten.” Die eerste opdracht in ’t Gooi kwam via via op zijn pad. “Dat was wel lachen”, denkt Meijers terug. “Ik had nog geen eigen auto en ik was ook nog best wel groen.

Potentie

Zo ging het met het budget finaal mis, want ik had nog nooit een opdracht in die orde van grootte gedaan. Ook mijn eigen honorarium had eronder te lijden.” Meijers vertelt eerlijk dat hij in die begintijd wel eens maanden zonder inkomen heeft gezeten, zodat zijn ouders moesten bijspringen. “Toch bleef ik volhouden”, vertelt Meijers met vuur. “Ik wist zeker dat ik op de goede weg was en dat mijn stijl potentie had.”

 Remy MeijersRemy Meijers

Publicaties als graadmeter

En hij kreeg gelijk: na zijn eerste publicatie volgden er meer en toen ging het snel met bureau Remy Meijers. “Publicaties leveren altijd weer nieuwe projecten op, zo werkt het nu eenmaal. En dan scheelt het dat je wat bekender bent dan de ander.” Toen het financieel beter ging, gaf dat Meijers meteen een enorme rust.

Ondertussen is hij gezegend met een constante stroom van opdrachten; hij neemt er nu ongeveer 10 per jaar aan. “Eerst en vooral zal ik altijd trouw aan mijn eigen stijl blijven, ik heb mezelf nooit verloochend. Als ik over een nieuw project hoor, ga ik er nooit achteraan.

Ik heb overal ‘nee’ op gezegd, want ik wilde mijn eigen pad volgen

Mensen moeten naar mij komen, heel bewust voor mijn stijl kiezen. Het past niet bij mij om mezelf te gaan profileren, dat vind ik vervelend en opdringerig. En hoe egoïstisch het ook klinkt: ik denk eerst aan mezelf. Want voor mij geldt: ieder project dat ik aanneem, moet de potentie hebben om in mijn volgende boek te komen. En als dat niet het geval is, zeg ik nee. Ik leg altijd wel eerlijk uit waarom ik een project niet aanneem. Iedereen weet ondertussen dat ik de lat hoog leg.”

Deze video kun je alleen afspelen als je de cookies accepteert. Ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Hoe belangrijk het is om als ontwerper ook meubels en decoratie aan te bieden, merkt Meijers bij elk nieuw project. “Kijk, het liefst ontwerp ik alles, want een huis is pas echt compleet als alles op elkaar afgestemd is. Ik weet hoe mooi het kan worden met de meubels en gordijnen uit mijn eigen collectie, die zijn er niet voor niets. Ik schilder het ideale plaatje en uiteindelijk is dat toch wat mijn klanten willen.” Om daar nog aan toe te voegen: “Ik wil gewoon rust brengen in het leven en interieur van mensen.”

Remy Meijers
  • OntwerperOntwerper
  • Leeftijd44
  • Gestart in2004

Remy Meijers

Ontwerper

Remy Meijers studeerde cum laude af als interieurarchitect aan de HKU. Onder zijn eigen naam ontwerpt hij interieurs voor woningen en bedrijven. Naast zijn meubelcollectie, gordijnen, vloeren en 2 interieurboeken verschijnt hij regelmatig in RTL Woonmagazine.

“Ik zal altijd trouw blijven aan mijn eigen stijl”

Tips van Remy Meijers

1. Stippel je pad uit

“Heel belangrijk om een pad voor jezelf uit te stippelen: hier wil ik naartoe en ik toets alles eraan. Natuurlijk heb ik goed naar Piet Boon en Jan des Bouvrie gekeken. Ik dacht: hé, dat is slim, die hebben gewoon een merk van zichzelf gemaakt. Dat heb ik vervolgens voor mezelf ook heel bewust als doel gesteld. En dus zijn er ondertussen de Remy Meijers-meubelcollectie, gordijnen, vloeren en twee interieurboeken.”

2. Vraag concullega’s om advies

“Ik ben blij dat in mijn branche iedereen amicaal met elkaar omgaat. Vroeger keek ik naar ze op, maar nu ken ik ze en vraag ik ze op de man af: hoe heb jij dat gedaan? We komen elkaar ook regelmatig tegen. Er zal vast welk eens een opdracht voor mijn neus weg gekaapt worden, niks aan te doen, ik lig er niet meer wakker van.”

3. Profileer jezelf, ga borrelen

“Je moet het niet vervelend vinden om een beetje mediageil te zijn (tv, magazine). En documenteer je werk goed! Laat goede foto’s maken, die je kunt gebruiken voor je website, boeken en blogs. En ga naar de feestjes en de borrels, praat met anderen in je branche. Als je op je zolderkamer blijft zitten, vindt men je niet.”

4. Heb geduld, een naam bouwen kost tijd

“En wees zorgvuldig in het proces van je eigen naam maken. Remy Meijers geurkaarsen? Die komen er vast wel, maar dan wel echt goede en niet bij de Xenos. Ik wil eigenlijk alles zelf ontwerpen, want ik heb het al in mijn hoofd. Maar ook de samenwerkingen kosten tijd en niet alles gaat altijd goed. Leer daarvan en pak je volgende samenwerking wél goed op.”

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage