Ondernemen

Veilige Secrid-wallet verovert de wereld

  • Interview
  • Redactie KVK
  • 10 okt 2019
  • 8 min lezen
  • 18.1K
Ga er maar aan staan. Met het ontwerpbureau van jou en je man in de economische crisis terecht komen en er bijna aan failliet gaan. Maar Marianne van Sasse van Ysselt en René van Geer krabbelden op en werden er zelfs beter van. Hun Secrid-wallet, een portemonnee met cardprotector, verovert de wereld, van België tot Zuid-Afrika. Terwijl zij trouw blijven aan hun idealen.

De ondernemersdroom van Marianne van Sasse van Ysselt en haar man was altijd al om een eigen merk te hebben. “René en ik wilden onze eigen producten op de markt zetten. En dan vooral dingen die je dagelijks gebruikt en dicht bij je moet hebben.” Het was rond 1997 en Van Geer, industrieel ontwerper, en Van Sasse van Ysselt, modeontwerper, hadden samen een eigen bureau, dat onder andere technische vernieuwingen voor consumentenproducten ontwierp. “Voor verschillende opdrachtgevers ontwierpen we producten rondom pasjes, zoals saldolezers en informatiezuilen."

Secrid

In die tijd veranderde de manier van betalen. Steeds meer kaarten, steeds minder cash. "We zagen een nieuwe trend, waren onze tijd zelfs een beetje vooruit. In 1997 lanceerden we onze eerste kaarthouder: de Bodycard. We verkochten in totaal 700.000 exemplaren. Het was best succesvol, maar de verkoop groeide niet door. In 2003 hebben we een redesign gemaakt, de eerste Secrid kaarthouder, maar die sloeg niet goed aan.”

Knokken voor je kinderen

En toen was het 2008 en sloeg de economische crisis toe. In de designbranche vielen de eerste klappen en ook Van Sasse van Ysselt en haar man kregen het zwaar te verduren. Niet in de laatste plaats omdat ze ook nog eens bedrogen waren door een grote opdrachtgever. “We dachten echt dat we failliet zouden gaan. En dat zou echt rampzalig zijn geweest, voor ons en ons gezin.” Want wat voor Van Sasse van Ysselt de crisissituatie extra moeilijk maakte, was haar privésituatie. De BV’s en holding die zij en haar man hadden, waren gekoppeld aan hun privévermogen. Als hun bedrijf zou klappen, zouden zij daar dus ook direct privé onder lijden. “We hadden 3 jonge kinderen en als moeder doe je alles om je gezin te redden. Je gaat knokken voor een plekje voor je kinderen, daar word je heel sterk van. We hadden in die tijd niet veel, gingen niet op vakantie en konden op een gegeven moment zelfs geen eten kopen. Tegelijk zijn we geen types om bij de pakken neer te gaan zitten, we hebben zoveel kracht vanuit onszelf.”

SecridSecrid

Van Sasse van Ysselt besloot om hun ondernemersdroom te verwezenlijken. “We hadden nog wat mensen in dienst en wat computers, dus samen met Paul (de enige ontwerper die was overgebleven, red) hebben we onze eerste kaarthouder, de Bodycard, doorontwikkeld, eigenlijk omdat we toch niks anders te doen hadden.” Het bood hen meteen de kans om volledig onafhankelijk te zijn. “Ik wilde niet meer als dienstverlener werken. We wilden onafhankelijk zijn, onze eigen keuzes maken, óók over hoe we produceren, de werkomstandigheden, duurzaamheid, CO2-belasting. Als we nu iets voor onszelf doen, is dat altijd volgens onze eigen waarden.”

In tijden van nood…

Met een overdosis creativiteit en steun van de inner circle hielden Van Sasse van Ysselt en haar man het hoofd boven water. “Het gezegde klopt: in tijden van nood leer je je vrienden kennen. En word je creatief. Onze website werd gemaakt door de man van mijn nichtje, voor een mooie fles wijn. Onze familie en vrienden hebben ons financieel gesteund. Ja, we hebben heel wat engeltjes op ons pad gehad. En dat zijn allemaal kleine stapjes vooruit geweest. Want bedenk wel, deze economische crisis duurde echt járen voor ons. En geld lenen vanuit een schuldenpositie is geen fijne situatie. Dan dicht je het gat niet, het wordt alleen maar groter.”

Elke ochtend bellen

Om verder te komen kwam het aan op vasthoudendheid en toewijding. “Je moet wel volhouden hè!”, benadrukt Van Sasse van Ysselt. “Ik moest van mezelf elke ochtend 10 retailers bellen, want ik wist, zelf ben ik de beste ambassadeur van ons product. Bovendien hadden we geen geld voor benzine om langs te gaan. Dus ik ging gewoon bellen. En dan stuurden we brieven met fotootjes van onze Cardprotector. 8 van de 10 zeiden ‘Ja, stuur maar op’. Om het de retailers makkelijker te maken, ontwierpen ze een speciale kleine Secrid-display, die ze gratis bij de bestelling meestuurde. “Als het niet loopt, stuur je ze maar weer terug”, schreef ze er dan bij.

Be remarkable. De marketing moet ín je product zitten

Ironisch genoeg hadden retailers in die crisistijd juist behoefte aan nieuwe producten. “Innovatie wordt in tijden van crisis vaak meteen stopgezet”, legt Van Sasse van Ysselt uit, “terwijl dat juist niet verstandig is. Innovatie heb je juist nodig om de crisis het hoofd te bieden. En denk aan al die leveranciers, die hadden ook werk nodig!” Zij ging ook bij leveranciers uitleggen wat Secrid was, met de vraag ‘Willen jullie ons helpen, maar we hebben geen geld.’ Dat werkte, juist vanwege de crisistijd. “Nu nog, op feestjes, zeggen sommigen: 'We wisten niet of het jullie zou lukken, maar we hebben jullie geholpen omdat we toch minder werk hadden door de crisis.’

Early adopters

Wat meehielp in het omhoog krabbelen uit het dal, was het unieke design van hun wallets. Van Sasse van Ysselt: “Dat heb ik wel geleerd van Seth Godin (Amerikaanse marketinggoeroe, ondernemer en auteur, red): Be remarkable. De marketing moet ín je product zitten. Bij het redesign van onze oorspronkelijke Bodycard hebben we daar rekening mee gehouden. Vandaar ook dat bij ons de pasjes heel mooi ‘uitschuiven’. De eerste samples droegen we natuurlijk meteen bij ons. Als we dan bij de kassa onze wallet trokken, reageerden mensen verrast, en dat was weer meteen onze marketing. Onze familieleden hadden allemaal een cardprotector en onze visitekaartjes bij zich. De early adopters vonden onze wallet een gaaf ding en zo kwam de mond-tot-mondreclame echt op gang.”

Ook bij groei geld nodig

Ironisch genoeg had Secrid weer een flinke geldinjectie nodig toen het in 2010 eindelijk ging lopen met de wallets. Van Sasse van Ysselt: “Ja, toen moesten we ineens gaan produceren en hadden we groeigeld nodig.” Ze legt uit hoe ze aan die groei-financiering is gekomen: “We wilden per se geen aandeelhouders. Er zijn wel mensen op ons pad gekomen die dat voorstelden hoor, maar die wilden ons na 5 jaar weer verkopen. Mensen die alleen maar voor het geld aanhaken, dat zagen we niet zitten. We zouden dan ook meteen voor onze productie naar China moeten gaan, maar wij wilden absoluut lokaal produceren én via fysieke retailers verkopen én sociaal ondernemen. Waar wij in geloofden, daar vonden we geen passende investeerders voor.” Op een gegeven moment is het Secrid toch gelukt om investeerders te vinden die de inkoopfacturen wilden betaalden. “Hun handen jeukten om ons zakelijk bij te staan, maar ze zeiden ‘Jullie moeten het zelf doen’. We zijn ze nog steeds dankbaar dat ze toen ruim een miljoen aan inkoopfacturen voor ons hebben betaald. Daarmee konden we de grote groei opvangen. En die schuld? Die hebben we 2 jaar geleden kunnen afbetalen.”

Echt samen met retailers

Wat vanaf het begin al onderdeel uitmaakte van de Secrid-strategie, was een intensieve samenwerking met retailers. “Wij gaven heel veel ondersteuning aan retailers. Van het verhaal om te vertellen tot de displays die wij maakten, waar de pasjes automatisch uitschoven. Daarmee ging het helemaal through the roof.” Nog steeds is Nederland de grootste afzetmarkt voor Secrid. “Alle retailers vertelden het aan elkaar, het hielp heel erg mee dat het een Nederlands verhaal was.” Nog steeds investeert Secrid in retailers, nationaal en internationaal.

Secrid

Van België tot Zuid-Afrika

Desondanks verovert Secrid langzaam maar zeker de wereld met hun wallets. “Het was eigenlijk meer per toeval dat ik in 2010 een agent in België vond, en in 2011 in Denemarken.” Dat neemt niet weg dat Secrid zich inmiddels wel degelijk presenteert op internationale vakbeurzen. “We zien wel wie er komt. Het gaat bij ons heel erg om persoonlijk contact. Als het klikt, gaan we verder.” Zo kregen ze veel aanvragen uit Zuid-Afrika. “Maar wat ons het meest aansprak, was de brief die we kregen van een familiebedrijf, waarin zij open en eerlijk over hun kleinschaligheid schreven.” En juist met deze distribiteur werken wij nu samen.

Wij hebben heel wat engeltjes op ons pad gehad

Nog steeds verkoopt Secrid liever aan haar retailers dan via haar eigen webshop. “We zijn nu wel online te vinden met een webshop, in 3 landen, maar dat vormt slechts een klein deel van onze omzet. Maar we merken dat mensen onze collectie graag online bekijken, maar evengoed in de winkel komen om het ook te voelen en uit te proberen.” Secrid heeft online dan ook centraal de storelocator staan, dat is de meest bezochte pagina.

Marianne van Sasse van Ysselt
  • Verkoop via winkels en slechts minimaal onlineVerkoop via winkels en beperkt online
  • Gemiddelde leeftijd werknemers: 29Gemiddelde leeftijd werknemers: 29
  • Ruim 7.000 verkooppunten in 70 landenRuim 7.000 verkooppunten in 70 landen

Marianne van Sasse van Ysselt

CEO van Secrid

Secrid brengt sinds 2009 de veilige portemonnee op de markt. Het bedrijf telt 120 werknemers. Bij de productie zijn 50 leveranciers (400 FTE) betrokken, waarvan 3 sociale werkplaatsen (ruim 100 FTE).

“Als we nu iets voor onszelf doen, is dat altijd volgens onze eigen waarden”

Geen Secrid-fabriek

De manier van werken bij Secrid is doelbewust opgezet rondom toeleveranciers. “Er is geen Secrid-fabriek, maar er zijn allemaal toeleveranciers. En die zijn geconcentreerd rond Den Haag. Zo houden we onze footprint zo laag mogelijk. Vaak zijn het echte specialisten, vakmensen. Het leer moet besteld worden, vervolgens gesneden en gestikt. Wij beheersen al die processen qua tijd en kwaliteit. De assemblage gebeurt in de sociale werkplaats.” Het gebruik van een sociale werkplaats maakt nadrukkelijk deel uit van het sociaal ondernemerschap van Secrid.

Dit complete maakproces dat Secrid samen met de fabrieken opgezet heeft, is totaal nieuw. “Het heeft wat gekost om op te zetten, maar met 2.000 stuks per uur gaat het goed.” Bij elke groei heb je weer nieuwe uitdagingen en die deelt Secrid eigenlijk standaard met hun toeleveranciers. En dus heeft Secrid 6 FTE op inkoop. “Het gaat ons er vooral om dat we ondernemen vanuit liefde in plaats van angst”, voegt Van Sasse van Ysselt eraan toe. “En daar investeren wij blijvend in.”

Ultieme tip van Marianne van Sasse van Ysselt

“Om een volgende stap te kunnen zetten, moet je eerst goed nadenken over het effect ervan voordat je verder gaat. Dat is echt iets dat ik van de crisis heb geleerd. Dat was niet alleen focussen, het was vooral kijken wat er gebeurt. Ik vind het moeilijk om dat echt aan andere mensen te leren. Dat is een ervaring die niet eenvoudig over te brengen is. En om die in onze bedrijfscultuur te houden is een opgave. Het gaat om leren waarnemen. Als je bijvoorbeeld bij een retailer bent en je voelt iets, dat je dan niet doordendert, maar echt luistert en doorvraagt. En dat weer meenemen naar het bedrijf."

Wil je meer inspirerende verhalen van andere ondernemers en hun bijzondere projecten lezen? Inspiratie en lessen uit de praktijk.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage